گروه اقتصادی: در شرایطی که به نظر می‌رسد نابسامانی بازار مسکن همچنان ادامه دارد، تدوین آئین‌نامه و نحوه اجرایی شدن طرح جامع مسکن با همکاری نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی آغاز ‌شده‌است.

این در حالی‌است که اقدام فوق با تاخیری 3 ماهه عملیاتی شده است.

ابتدا قرار بود طرحی موسوم به طرح تعدیل بهای مسکن از سوی نمایندگان برای اجرا ارائه شود که ظاهرا به دنبال پیگیری‌های مسئولان وزارت مسکن و نظر آنان مبنی بر اینکه طرح جامع مسکن به تنهایی می‌تواند مشکل این بازار را حل کند، مقرر شد طی جلسه‌ای مشترک میان نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت مسکن تصمیم قطعی جامع عمل پوشاندن یک طرح برای جلوگیری از ادامه روند افزایش بهای مسکن گرفته‌شود.

با سید بهلول حسینی، نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس گفتگو کرده‌ایم.

***

  • طرح تعدیل بهای مسکن قرار بود حداقل 3 ماه گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، چرا تاکنون نتیجه‌ای از این بررسی‌ها اعلام نشده است؟

نمایندگان مجلس هم ‌اکنون طرح تعدیل بهای مسکن را در اختیار دارند، اما مقرر شده‌است ابتدا با بررسی طرح جامع مسکن و نکات پیرامون آن مشخص شود که اگر طرح فوق می‌تواند مشکلات این بازار را حل کند، مجلس طرح دیگری را ارائه نکند.

در واقع تنها در صورتی که طرح جامع مسکن نتواند نظر نمایندگان را جلب کند، آن‌گاه طرح مورد نظر مجلس برای تکمیل و تقویت این طرح ارائه خواهد شد.

  • از آنجایی که بنا به گفته دست‌اندرکاران ،طرح جامع مسکن می‌تواند مشکل قشر کم‌درآمد برای تامین مسکن را رفع کند، چه زمانی این طرح اجرایی خواهد شد؟

در طرح جامع مسکن به اقشار نیازمند به شکل ویژه توجه شده‌است و این افراد و حتی نحوه اعطای تسهیلات به آنان نیز درجه‌بندی شده‌است.

در صورتی‌که در مفاد این طرح به تمامی‌موارد مدنظر نمایندگان توجه شده باشد می‌توان انتظار داشت که طرح فوق از ابتدای سال آینده اجرایی شود.

به نظر می‌رسد اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این طرح با توجه به روند افزایش بهای مسکن به خصوص از شهریور امسال به بعد و افزایش 30 درصدی بهای مسکن به ویژه در تهران، برای تعدیل بهای مسکن و جلوگیری از ادامه این روند ضروری باشد به نحوی که برای اجرایی‌شدن سریع آن شاید نیاز به یک طرح ضربتی هم داشته‌‌باشیم.

  • وضعیت فعلی بازار مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت فعلی این بازار از عدم اعتماد خریداران و فروشندگان نسبت به افزایش مجدد بهای مسکن حکایت دارد که این روند نامطلوب باید هر چه زودتر حذف شود.

با ارائه زمین ارزان قیمت برای ساخت از سوی دولت و نهایی شدن طرح جامع مسکن به نظر می‌رسد وضعیت این بازار در سال آینده تا حدی بهبود یابد.

  • آیا لایحه تضمین کیفیت ساخت و ساز تاثیری بر افزایش بهای مسکن داشته است؟

ارائه این لایحه در ابتدا به دلیل تاثیر روانی که بر بازار مسکن ‌گذاشت تا حدی موجب افزایش نسبی قیمت واحدهای مهندسی‌ساز ‌شد که البته با توجه به نهادینه‌شدن لایحه، ساماندهی توزیع و فروش مصالح ساختمانی و تعادل در بازار عرضه و تقاضا، قیمت‌ مسکن به مرور متعادل‌ خواهد شد.

از این رو می‌توان گفت تاثیر مثبت لایحه فوق بر بازار مسکن به مراتب بیشتر از گرانی‌های احتمالی ناشی از آن است.

کد خبر 15150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز