گروه اقتصادی: رئیس جمهوری چندی پیش به دنبال ادامه روند افزایش بها و اجاره بهای مسکن خواهان تشکیل ستادی با حضور برخی از وزیران برای متعادل ساختن بازار مسکن شد.

این در حالی است که ظاهرا با وجود برگزاری 2 جلسه میان برخی از وزیران و ارائه راه‌کارهایی در این باره هنوز نتیجه جلسات فوق با جمع‌بندی همراه نشده است. از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم حدود 3 ماه گذشته اعلام کردند که به صورت جدی پیگیر حل مشکل بازار مسکن هستند. در خصوص اینکه تاکنون چه اقداماتی در این زمینه از سوی نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران انجام شده است با ولی  آذروش مخبر این کمیسیون گفت وگو کرده‌ایم.
***
 آیا طرحی از سوی نمایندگان در  خصوص حل بحران مسکن تهیه شده است ؟ چه زمانی این طرح در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد؟
 این طور به نظر می‌رسد که برای حل چالش اساسی مسکن در کشور تنها راه‌کار منطقی ارائه طرحی منسجم از سوی نمایندگان مجلس باشد، طرحی که طبق آن هم دولت مکلف شود تا با اتخاذ سیاست‌های مدون مانند عرضه زمین با نرخ مناسب به سازندگان انبوه مسکن، ارائه تسهیلات کافی برای تولید مسکن، جذب مشارکت بخش خصوصی در کنار حمایت لازم از انبوه‌سازان میزان تولید مسکن را افزایش دهد تا بهای مسکن هم کاهش یابد. هم‌اکنون در حال تهیه مراحل اولیه این طرح هستیم ، اما برای آنکه وضعیت این بازار هر چه زودتر بهبود یابد، طرح نهایی را تا پایان سال در صحن علنی مطرح خواهیم کرد.
چرا نمایندگان مجلس در تلاش برآمده‌اند تا با ارائه طرحی جدید چالش بازار مسکن را رفع کنند؟
 بر اساس طرح جامع مسکن اجرای اهداف ماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر حل مشکل مسکن مردم  و خانه‌دار شدن اقشار نیازمند جامعه مد نظر قرار گرفته شده است. از آنجایی که در این طرح به مساله مسکن به شکل کلی توجه شده و جزئیات آن مورد توجه قرار نگرفته ، لذا نهایی  و اجرایی شدن آن هم برای تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش مسکن نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری است. در عین حال ارائه طرح‌های کارساز برای حل مشکل مسکن در هر شرایطی می‌تواند زمینه‌ساز خانه‌دار شدن مردم باشد.
 وضعیت فعلی این بازار را تا پایان امسال چگونه می‌بینید؟
 مسکن در عین آنکه جزو نیازهای اولیه افراد به شمار می‌رود، اما از آنجایی که در گروه مباحث اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، لذا هرگونه بروز نوسان در بعد اقتصاد کشور می‌تواند بر بازار مسکن هم اثر گذار باشد. هم‌اکنون به دنبال جو روانی به وجود  آمده در زمینه افزایش بهای مسکن در کنار اعطای تسهیلات خرید مسکن به عموم به جای پرداخت این قبیل تسهیلات به سازندگان و انبوه‌سازان مسکن در کنار سیاست‌های نادرست دولت در این بخش شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی بهای مسکن و اجاره بهای مسکن در برخی نقاط شهر هستیم که کاملا غیر منطقی است. البته باید اذعان کنیم که به دنبال وقوع رکود در بازاری چون مسکن پس از طی دوره‌ای شاهد خروج این بازار از  رکود خواهیم بود. در حقیقت به نظر می‌رسد دوره رکود بازار مسکن هم‌اکنون در حال اتمام است و با افزایش عرضه مسکن طبق قانون برنامه چهارم توسعه شاهد فعال شدن این بازار خواهیم بود.
کد خبر 11315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز