شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه شهری: صدور پروانه ساخت و ساز در تهران، طی چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2 برابر افزایش یافته است.

مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران در این باره به همشهری گفت: براساس آمار‌های موجود، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره طی 4 ماه نخست سال جاری، از4 هزار و 826 فقره سال قبل، به 8 هزار و 868 فقره رسیده است که این رقم به طور میانگین 81 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

وی با مقایسه متراژ حاصل از صدور پروانه‌ ساخت و ساز در4 ماه  نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: متراژ حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی نیز از رقم 4 میلیون و 157 هزار و 299 متر مربع سال قبل به 8 میلیون و 590 هزار و 676 متر مربع رسیده و به بیان دیگر به طور میانگین 102 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گفته وی بیشترین میزان افزایش‌‌ها طی این مدت مربوط به تیرماه است. مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران همچنین میزان تعداد واحدهای مسکونی حاصل از صدور پروانه طی چهارماه نخست امسال را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوبرابر دانست وگفت:

تعداد واحد‌های مسکونی مربوط به پروانه‌های ساخت و ساز از 27 هزار و 263 واحد به 56 هزار و 236 واحد مسکونی افزایش یافته است که به طور میانگین 101 درصد افزایش نشان می‌دهد و بالاترین افزایش مربوط به تیرماه به میزان 137 درصد است.

وی روند کنونی را تحولی تازه در صدور پروانه از سوی شهرداری دانست وگفت: تنها در
 چهار ماه نخست امسال به لحاظ تعداد پروانه ساخت و ساز و متراژ، بیش از نصف کل سال گذشته در شهر تهران پروانه صادرشده است. به بیان دیگر سال گذشته 16 هزار و 393 فقره پروانه صادر شد در حالی که تنها در چهار ماه نخست امسال 8 هزار و 868 فقره پروانه صادرشده است.

شیروان بیگی علت این افزایش را به عواملی همچون خروج ساخت و ساز از رکود چند سال اخیر، تقاضا‌های مانده از قبل، افزایش قیمت‌ مسکن و بازگشت دوباره سرمایه به بخش ساخت و ساز مسکن در تهران دانست وگفت: مجموع این عوامل باعث شده تا دوباره سرمایه‌ها به سمت مسکن به ویژه در تهران سرازیرشود.

وی به روند ساخت و سازطی سال‌های اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: سال 80 حدود 30 هزار و سال 81 نیز حدود 23 هزار و 500 پروانه ساخت و ساز از سوی شهرداری تهران صادر شده است و این رقم در سال 82 به میزان 13 هزار و 500 فقره کاهش یافت و سال 83 نیز 16 هزار و 880 فقره پروانه و سال 84 نیز 14 هزار و 718 فقره پروانه صادر شد.

مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی گفت:  پس از 4 سال رکود، دوباره سرمایه‌ها به سمت ساخت وساز در تهران بازگشته است. وی پیش بینی کرد، چنانچه همین روند به طور طبیعی جریان یابد در این صورت می‌توان انتظار داشت که امسال صدور پروانه ساخت و ساز در تهران نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش یابد.

شیروان بیگی در عین حال یادآور شد که شاید یکی از دلایل افزایش تقاضای صدور پروانه از تهران نگرانی کاذب ناشی از طرح جامع و تفصیلی جدید باشد که برخی تصور می‌کنند احتمالا با اجرای آنها محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد در حالی که طرح جامع شهر تهران راه را برای سرمایه گذاری باز خواهد کرد.

کد خبر 29867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز