چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: خوبی دنیای فناوری این است که پیش‌بینی جهان آینده را برای ما امروزی‌ها آسان‌تر می‌کند. چهار قطعه، چهار خبر یا چهار قدم. هرچه که می‌خواهید اسمش را بگذارید. این‌جا آینده است!

چهارقدم در آینده

* * *

«بوزون هیگز» در چنگ دانش‌آموزان!

دانش‌آموزان علاقه‌مند به علم فیزیک، عاشق آزمایشگاه‌های مدرسه‌شان هستند. منتها شاید بعضی از آن‌ها، شب‌ها خواب آزمایشگاه مشهور و دست‌نیافتنی «سِرن» در سوییس را ببینند.

حالا خواب برخی از این دانش‌آموزان سخت‌کوش و بااستعداد دارد تعبیر می‌شود. درهای این مرکز تحقیقاتی پر سر و‌ صدا، برای اولین‌بار به روی دانش‌آموزانی که بهترین طرح‌های تحقیقاتی را ارائه دهند، باز می‌شود.

این دانش‌آموزان می‌توانند از نزدیک با دستگاه «برخورددهنده‌ی‌ بزرگ هادرونی» ملاقات کنند و طرز کار آن را ببینند، همان دستگاهی که پیش‌گویی فیزیک‌دانانِ ذرات بنیادی را ثابت کرد. دانشمندان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که به کمک این دستگاه توانسته‌اند وجود یک ذره‌ی بنیادی دارای جرم را ثابت کنند.

این ذره، همان بوزون هیگزِ معروف بود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۱

 

در خدمتم ارباب!

گوگل در حال خرید شرکت‌های کوچک و روباتیکی است و به‌زودی دنیای روبات‌ها با دنیای فناوری پیوندی همیشگی خواهد خورد.

یکی از ایده‌های همیشگی انسان‌ها برای استفاده از روبات‌ها به خدمت گرفتن آن‌ها برای امور خدماتی است. به‌تازگی یک شرکت هلندی خدمتکار فسقلی خودش را آزمایش کرد و این خدمتکار از این آزمایش، سربلند بیرون آمد. نام این روبات «روبو ارث» یا روبات زمینی است و می‌تواند مانند یک خدمتکار شخصی در خدمت کاربر باشد. این روبات قرار است به تلفن‌های هوشمند متصل شود و حتی از راه دور دستورات اربابش را انجام دهد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۱

 

نعل‌های صورتی برای اسب!

بازهم در دنیای پر از خبر چاپگرهای سه‌بعدی پرسه می‌زنیم و این‌بار سر از اصطبل اسب‌های مسابقه درمی‌آوریم.

یک شرکت تحقیقاتی استرالیایی، نعل‌هایی مخصوص اسب‌های مسابقه طراحی کرده است که وزن آن‌ها حدد ۱۰۰‌گرم کم‌تر از وزن نعل‌های سنتی است. مواد اولیه‌ی این نعل‌ها از تیتانیوم بسیار سبک تشکیل شده و  نسبت به نعل‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر است. آخر برای اسب‌های مسابقه، وزن نعل بسیار مهم است. هرچه نعل سبک‌تر طراحی شود، سرعت اسب بیش‌تر می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۱

 

صخره‌های چاپی خلیج‌فارس

چاپگرهای سه‌بعدی این‌بار به کمک خلیج فارس می‌آیند. مدت‌هاست که اکوسیستم خلیج فارس در معرض نابودی قرار گرفته است. حالا یک شرکت بحرینی تشکل‌های مصنوعی صخره‌ای ساخته تا فضایی برای زندگی مرجان‌ها و اسفنج‌ها ایجاد کند و زندگی دریایی در این‌قسمت، دوباره احیا شود. این صخره‌ها با فناوری چاپگرهای سه‌بعدی و از مواد ماسه‌سنگ غیر‌سمی ساخته شده‌اند و درست مانند نمونه‌های واقعی خودشان هستند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۱

کد خبر 248225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز