دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

فناوری> آیدا ابوترابی: بدو بدو،‌ تندتر بدو! ای گربه‌ی وحشی!‌ تو آهنی هستی؟ پس چه‌طور این قدر شبیه گربه می‌دوی؟

چهارپایان آهنی

اسم این روبات، گربه‌ی وحشی (Wild Cat) است. روباتی که به‌طور کامل از روی آناتومی گربه‌سانان ساخته و حرکت آن از روی گربه‌ی وحشی الگو گرفته شده است. این روبات می‌تواند با سرعت 25 کیلومتر در ساعت بدود، البته روی سطح صاف! این اولین روبات‌ گربه‌سان نیست که ساخته شده است، قبل از این روباتی به نام چیتا هم اختراع شد که سرعتش به 45 کیلومتر در ساعت می‌رسید،‌ یعنی فقط کمی کم‌تر از سریع‌ترین آدم دونده روی زمین!

روبات چهارپای دیگری هم به تازگی ساخته شده که به قاطر باربر معروف شده است. این روبات می‌تواند 181 کیلوگرم بار را حمل کند! این روبات به سربازان در میدان جنگ کمک زیادی خواهد کرد،‌ چرا که بدون نیاز به سوخت‌گیری می‌تواند بار را با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت به مقصد برساند.

یکی از مسائل مهم در طراحی و ساخت روبات‌ها، توجه به چابکی و سرعت حرکت آن‌هاست. این موضوع می‌تواند در عملیات نجات و امداد به ما کمک زیادی کند. اما بیش‌تر ما تصوری که از روبات‌ها داریم، موجوداتی آهنی هستند که به‌سختی و به آرامی راه می‌روند و انعطاف زیادی ندارند. الگوبرداری از جانوران یکی از راه‌هایی است که به دانشمندان کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری روبات‌ها را افزایش بدهند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۹

کد خبر 235864
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز