فناوری> پگاه شفتی: از چمدان هوشمند تا پلیس تخیلی، از دست‌بند مربی تا چشم چاپی. وقایعی که امروز نو هستند و فردا کهنه! و این ویژگی دنیای فناوری‌ است!

امروز نو، فردا کهنه

* * *

اتومبیل پرنده

این دیگر یک رؤیا نیست. به‌همین زودی، «ائرومبیل» یا اتومبیل پرنده هم در آسمان شهرهای بزرگ به پرواز درمی‌آید. این ائرومبیل را یک خلبان آماتور اهل کشور اسلواکی طراحی کرده است و می‌تواند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت از زمین بلند شود و با سرعتی برابر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. با همه‌ی این‌ها ائرومبیل فعلاً می‌تواند فقط دو سرنشین حمل کند و به یک «کوریدور هوایی» برای پرواز در شهرها نیاز دارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

 

برق‌رسان هوشمند

چه می‌شد اگر شبکه‌های برق‌رسانی، هوشمند می‌شدند و خودشان، خودشان را اصلاح می‌کردند و اختلال در شبکه را ترمیم می‌کردند؟

خب معلوم است دیگر، خیلی کم‌تر انرژی و نیروی انسانی مصرف می‌شد و مشکلات هم سریع برطرف می‌شدند. مثلاً هفته‌ی گذشته یک توفان یخ و برف در کانادا باعث قطع شدن برق ۲۵۰۰ خانه شد و کلی وقت و کار لازم بود تا اشکال شبکه‌ی برق رفع و دوباره برق وصل شود.

حالا محققان دانشگاه «مینه‌سوتا» یک سیستم هوشمند برق‌رسانی طراحی کرده‌اند مجهز به یک کامپیوتر هوشمند. این سیستم هوشمند می‌تواند بلافاصله مکان و علت اختلال را تشخیص بدهد و به‌طور خودکار سیستم اضطراری را فعال کند. این سیستم، انقلابی در شبکه‌های برق‌رسانی ایجاد می‌کند، میزان مصرف انرژی را نسبت به سیستم‌های فعلی پایین‌تر‌ می‌آورد و هم‌چنین مانع بروز قطع برق در بسیاری مواقع می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

 

پلیس گرد و قلنبه!

باورتان می‌شود؟ به زودی یکی از شخصیت‌های خیالی فیلم‌های «جنگ ستارگان» را در خیابان‌ها در حال ایجاد نظم خواهیم دید؟

این گلوله‌ی فسقلیِ یک و نیم متری، هم می‌تواند ببیند، هم بشنود و هم بو بکشد. او که قرار است نقش یک مأمور وظیفه‌شناس پلیس را ایفا کند، می‌تواند همه‌ی این‌کارها را به‌کمک یک حسگر و پردازنده‌ی پیچیده انجام دهد. این مأمور کوتوله که از شخصیت‌ «آرتو-دی‌تو» در مجموعه‌ی فیلم‌های جنگ ستارگان الهام گرفته شده است، ساخت یک شرکت آمریکایی به نام «نایت‌اسکوپ» است که در کالیفرنیا مستقر است. این مأمور گرد و قلنبه‌ی کالیفرنیایی حالا به ما فهمانده است که باید کمی بیش‌تر به فیلم‌های علمی تخیلی و خاطره‌انگیز نگاه کنیم، شاید به‌زودی شخصیت‌های این فیلم‌ها را در کنارمان ببینیم!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

 

دست‌بند مربی

مربی خصوصی تناسب‌ اندام شما می‌تواند در تمام ۲۴ساعت شبانه‌روز، همراه شما باشد و بر رژیم غذایی، میزان فعالیت و کالری‌های سوزانده‌شده و نشده‌ی بدنتان‌ نظارت ‌کند. این مربی خصوصی حتی وقتی شما خوابید هم بدنتان را ارزیابی می‌کند و میزان خوابتان را بر حسب کالری‌های مصرف‌شده به شما یادآوری می‌کند تا با خواب زیادی چاق‌تر نشوید. این مربی یک دست‌بند لاستیکی ساده است و صفحه‌ی ‌نمایشی شبیه به ساعت دارد. این دست‌بند برای کسانی که دوست دارند با تجزیه و تحلیل دقیق به وزن مناسب برسند، بسیار مفید است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

 

چشم چاپی

برای اولین‌بار محققان در دانشگاه کمبریج انگلستان توانستند یکی از سلول‌های بالغ چشم را با کمک یک پرینتر سه‌بعدی بسازند. این پیشرفت گام بزرگی در شبیه‌سازی سلول‌های چشم است و حالا به کمک آن می‌توان برخی بیماری‌های منجر به کوری را درمان کرد. دانشمندان قبلاً با کمک سلول‌های بنیادین جنین موش توانسته بودند سلول چشمی را با پرینتر سه‌بعدی بسازند، اما آن‌ها فکر می‌کردند ساخت یک سلول بالغ به کمک پرینتر سه‌بعدی بسیار پیچیده است و امکان‌پذیر نیست. حالا با ساخت یک سلول بالغ چشم، محققان دریافتند، نه تنها این سلول زنده است، بلکه می‌تواند رشد کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

 

چمدانی که گم نمی‌شود!

ضدحال‌ترین اتفاق در مسافرت گم شدن چمدان است. شاید همین ضدحال باعث شده شرکت «ایرباس» با همکاری یک شرکت سازنده‌ی چمدان و یک شرکت ارتباطاتی، سیستمی طراحی کند که در آن کاربر به کمک یک تلفن همراه و یک اپلیکیشن موقعیت‌یاب جهانی از محل چمدانش در طول سفر آگاهی پیدا کند. در این سیستم به‌جای برچسب‌های معمولی یک برچسب الکترونیکی بر روی چمدان چسبانده می‌شود. این برچسب اطلاعات را به تلفن هوشمند کاربر منتقل می‌کند. تراشه‌ای با دو حسگر در چمدان کار گذاشته می‌شود که می‌تواند ارتباطی دائمی با تلفن هوشمند کاربر برقرار کند و کاربر هم در طول سفر موقعیت چمدان را ردیابی می‌کند. این سیستم هم‌چنین می‌تواند درصورت بازشدن در چمدان یا بردن آن به مسیر اشتباه به کاربر هشدار می‌دهد. با این حال این سیستم هم‌چنان نمی‌تواند صددرصد از گم‌شدن چمدان جلوگیری کند، اما می‌تواند با آگاه کردن کاربر از موقعیت مکانی‌اش ترتیبی دهد که چمدان زودتر به دست کاربر برسد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

کد خبر 244805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز