فناوری> پگاه شفتی: در آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی، شاید بد نباشد اگر نگاهی به بهترین فناوری‌های سال ۲۰۱۳ داشته باشیم. در این‌جا می‌توانید با این فناوری‌ها آشنا شوید.

همیشه برای یک تلفن هوشمند درمیان است

گوگل عینکی!

وقتی اسم فناوری به میان می‌آید، گوگل اولین شرکتی است که خودنمایی می‌کند. در سال میلادی‌ای که گذشت، باز هم گوگل سرآمد دنیای فناوری بود و البته عینک پرحرف و حدیثش نقل محافل. خب هنوز کمی گران است ولی برای این‌که رتبه‌ی اول را در میان ابزارک‌های سال ۲۰۱۳ باشد، چندان هم گران نیست. این همان عینکی است که فیلم تخیلی «ترمیناتور» را به واقعیت نزدیک کرده و با اتصال به گوشی همراه، کاربر یک کامپیوتر منحصر به‌فرد قابل حمل ساخته است. این شیشه‌ی معلق در هوای پر از اطلاعات مثل تکه‌ای از آینده است که می‌توان با آن پیغام فرستاد، تلفن زد و تقویم را بازبینی کرد. در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰۰۰نفر بر روی این پروژه کار کردند تا ثابت کنند، می‌توان تخیل را به واقعیت بدل کرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

آب شارژکن!

یکی دیگر از رؤیاهای کاربران فعالی که مدام در حال استفاده از دستگاه‌های دیجیتال هستند در سال ۲۰۱۳ به واقعیت پیوست. این کاربران حالا دیگر نگران تمام شدن شارژ تلفن‌های همراه یا تبلت‌ها و دستگاه‌های پخش موسیقی‌شان نخواهند بود. به لطف یک شارژر قابل حمل هیدروژنی، دیگر هیچ‌شارژی تمام نمی‌شود. این شارژر که با کمک بخارآب انرژی تولید می‌کند از طریق یک خروجی یو‌اس‌‌بی می‌تواند تلفن‌های همراه را شارژ کند. یک کاتالیزور از هیدروژن الکترون آزاد می‌کند و این الکترون‌های آزاد در مدار دستگاه شروع به تولید انرژی می‌کنند. این انرژی از خروجی یو‌اس‌بی به دستگاه کاربر منتقل می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

ساعت همیشه پیدا

در میان غوغای ساعت‌های هوشمند، مهندسین سازنده‌ی این ساعت‌ها انگار که رسالت اصلی ساعت را که نشان‌دادن زمان است از یاد برده بودند. چرا که نمایشگرها‌ی ال‌سی‌دی در آفتاب و نورهای زیاد قابل دیدن نبود. ساعت تمام رنگی «میراسل» اولین ساعتی است که در تاریکی و نور به راحتی قابل دیدن است. این ساعت به کمک نور ال‌ای‌دی نمایشگر را در تاریکی روشن می‌کند و در برابر طول موج‌های نورهای مختلف واکنش نشان می‌دهد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

دوربین ایستاده

دیگر لازم نیست برای عکس‌گرفتن، دوربین را به کس دیگری بدهید. یکی از هدایای دنیای فناوری در سال ۲۰۱۳، ارائه‌ی دوربینی خودکار بود که می‌ایستد و بنابر دستور کاربر عکس و فیلم می‌گیرد. این دوربین، ساخت شرکت سونی است و می‌تواند در روز و شب و با هرمیزان نوری، با کیفیت بالا در هرثانیه، پنج‌عکس بگیرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

گوشی تلفنی که کاربر را می‌شناسد!

یک کاربر می‌تواند خیلی چیزها از تلفن هوشمندش بخواهد، مثل بررسی‌کردن وضعیت آب و هوا، وضعیت ترافیک یا پاسخ به پیغام‌ها. اما تلفن هوشمند «موتورولا»، «موتو اکس» این توانایی را دارد تا با کمک گوگل به‌طور خودکار وضعیت آب و هوا را اعلام کند یا وقتی کاربر در حال رانندگی است به پیغام‌های او پاسخ دهد. این تلفن برای این‌که این کارها را یاد بگیرد، باید به عادت‌های کاربر آشنا شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

پیکسل و حرکت!

شرکت «کانِن» و دوربین‌های همیشه‌پیشروی آن، دوربین تازه‌ای در سال ۲۰۱۳ وارد بازار کرد که می‌تواند در حین حرکت با بالاترین میزان پیکسل از همه‌ی سوژه‌ها در آن واحد فیلم‌برداری کند. این دوربین سوژه‌ها را شناسایی می‌کند و با فوکوس خودکار، نور را بر روی هرسوژه‌ای تنظیم می‌کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

اسکنر سه‌بعدی

تا حالا همه‌جا صحبت از چاپگرهای سه‌بعدی بود. اما در سال ۲۰۱۳ اسکنر سه‌بعدی مخصوص «آی‌پد» هم به بازار آمد. این اسکنر به یک دوربین و چند اپلیکیشن مجهز است و می‌تواند تمام سوژ‌ه‌های واقعی را تبدیل به سوژه‌های سه‌بعدی کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

بلندگوهای هوایی

از اسمش هم پیداست که نیازی به هیچ اتصالی ندارد. این بلندگو با ارتباط بلوتوث، خودش را به هردستگاهی متصل می‌کند و موسیقی پخش می‌کند. تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر، با آخرین فناوری بی‌سیم، می‌توانند به کمک این دستگاه صدایی با کیفیت و به‌اندازه‌ی کافی بلند،‌ پخش کنند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

گوشی خم‌شو

سامسونگ هم در سال ۲۰۱۳ هم‌چنان در بازار گوشی‌های هوشمند پیشرو بود. این‌بار با ارائه‌ی گوشی جدیدش دهان خیلی‌ها را آب انداخت. این گوشی که با فناوری ‌OLED ساخته شده است، نسل جدید گوشی‌های همراه به‌شمار می‌رود. این فناوری یعنی نمایشگرهایی نازک و خم‌شو که حالا به بازار تلویزیون‌های هوشمند هم راه پیدا کرده‌اند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

کنسول همه‌کاره

«اِن‌ویدیا»، شرکتی آمریکایی است که همیشه در طراحی و ساخت کارت‌های گرافیکی فعال بوده است، با ارائه‌ی یک کنسول بازی منحصربه‌فرد در سال ۲۰۱۳ بازی‌نوردها را حسابی شگفت‌زده کرد. این کنسول که مخصوص بازی‌های هاردکور است، هم‌زمان با ارتباط وای‌فای در نمایشگر تلویزیون پخش می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

آزمایشگاهِ چنگال‌نما!

ابزارک‌هایی که با سلامتی در ارتباطند، همیشه در میان بقیه سرآمدند. اما این چنگال هوشمند، چیز دیگری ا‌ست. این چنگال می‌تواند میزان فشارخون و ضربان‌قلب را اندازه بگیرد. این ابزارک هم‌چنین تعدادی حسگر (سنسور) دارد که ‌اگر کاربر با سرعت غذا بخورد، با لرزش به او هشدار می‌دهند و مانع پرخوری او می‌شوند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

عینک واقعی، دنیای مجازی

کلید ورود به دنیای سه‌بعدی، این عینک است که می‌تواند بازی‌نوردان را یک‌راست در دنیای بازی رها کند و حسی واقعی به آن‌ها القا کند. ردیاب‌های حرکتی که به این عینک وصل هستند، بازی شگفت‌آنگیزی برای کاربر رقم می‌زنند و او خودش را کاملاً جزئی از بازی می‌بیند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

 

کامپیوتر کاغذی

این کاغذهای دیجیتال، همه را به یاد روزنامه‌های جادویی داستان‌های هری پاتر می‌اندازند. اما این دیگر یک تخیل نیست. در سال ۲۰۱۳ اولین نمونه از کامپیوترهای کاغذی ساخته شد. این کامپیوتر فعلاً می‌تواند فقط یک کار را در آن واحد انجام دهد، با این حال محققان در حال کار بر روی نسخه‌های پیچیده‌تری از آن هستند و شاید به همین دلیل هم، هنوز به بازار نیامده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۹

کد خبر 246472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز