فناوری> پگاه شفتی: خانه‌هایی که زمانی سقفشان چکه می‌کرد و دیوارهایشان صدا را در خود نگه نمی‌داشتند، امروز تبدیل به آشیانه‌هایی پر از ابزارک شده‌اند و نام خانه‌ی هوشمند را یدک می‌کشند.

هوشمندی، رسم روزگار است

ابزارک‌هایی که زمانی لوکس و دور از دسترس بودند و فقط در هتل‌ها و ساختمان‌های آن‌چنانی از آ‌ن‌ها استفاده می‌شد، حالا در دسترس همه هستند و هرکسی می‌تواند به کمک این ابزارک‌ها خانه‌اش را با هزینه‌‌های نه چندان بالا هوشمند کند!

* *‌ *

دزدکی ممنوع

قفل هوشمندی که عکس کسی را که در می‌زند، برای شما می‌فرستند و اجازه نمی‌دهد بچه‌های کوچک در خانه را باز کنند و دزدکی بیرون بروند. این قفل باهوش، زمان بازشدن در را ثبت می‌کند و هم این‌که چه کسی در را باز کرده است. این قفل از هر جهتی ایمنی کاربر را حفظ می‌کند. کاربر می‌تواند برنامه‌ی این قفل را روی گوشی همراه آشنایان خود نیز نصب کند تا آن‌ها هم بتوانند به‌وسیله‌ی گوشی قفل را باز کنند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

 

لامپ‌های اینترنتی

این لامپ‌ها هم مثل بیش‌تر این ابزارک‌ها متصل به گوشی کاربر هستند. با تنظیم برنامه، این لامپ‌ها می‌توانند کاربر را بسیار آرام‌تر از زنگ‌های معمولی بیدار کنند. یعنی نورخانه را با توجه به نیازهای اعضای خانه تنظیم می‌کنند. مثلاً اگر در خانه میهمانی دارید، با کمک این لامپ‌ها می‌توانید همه‌جای خانه را با نورهای رنگی، پرکنید. هم‌چنین می‌توانید از راه دور این لامپ‌ها را روشن یا خاموش کنید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

 

ترموستات باهوش

دستگاه‌های تنظیم‌گرِ گرمای خانه یا ترموستات‌ها، زمان زیادی را از کاربر می‌گیرند تا گرمای محیط را تنظیم کنند. اما این ترموستات باهوش اصلاً حوصله‌ی کاربر را سر نمی‌برد. او خودش، خودش را تنظیم می‌کند و همانی می‌شود که کاربر می‌خواهد. او ابتدا بررسی می‌کند که دمای مورد علاقه‌ی کاربر کدام است و بعد آن را ثبت می‌کند. وقتی کسی در خانه نیست، این دستگاه از مصرف انرژی جلوگیری می‌کند و وقتی کاربر به خانه برمی‌گردد این ترموستات خودبه‌خود آگاه می‌شود و شروع به تنظیم دمای خانه می‌کند. این ترموستات باهوش، با هدف صرفه‌جویی در انرژی طراحی شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

 

نگهبان آشیانه

این یک هشداردهنده‌ی معمولی دود نیست. یک هشداردهنده‌ی هوشمند است که قبل از این‌که آژیر بکشد، حرف می‌زند. کاربر با متصل کردن این دستگاه به گوشی هوشمندش، می‌تواند قبل از این‌که همه‌ی اهالی خانه و همسایه‌ها را از خواب بیدار کند، بفهمد که نانش در تُستر سوخته و آشپزخانه پر از دود شده است. این دستگاه که دود و مونوکسید کربن را سریع تشخیص می‌دهد، اگر واکنشی به‌موقع از کاربر نبیند، آن‌وقت می‌فهمد خطر نزدیک است و کسی در این حوالی نیست. پس شروع به آژیرکشیدن می‌کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

 

ایستگاه هواشناسی خانگی

اندازه‌گیری درجه‌ی حرارت هوا، رطوبت، سطح دی‌اکسیدکربن و حتی آلودگی صوتی چندان کار سختی نیست، وقتی یک ایستگاه هواشناسی کوچک در خانه‌ی خود داشته باشید. این دستگاه حتی می‌تواند همه‌ی این‌کارها را در فضای باز انجام دهد. فقط کافی‌ است هرروز موقع بیرون رفتن از خانه، یک نگاه کوچک به این دستگاه بیندازید تا اوضاع و احوال آب و هوا دستتان بیاید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

 

خواب‌نگر زرنگ

خوب نخوابیدید؟ مطمئن نیستید؟ خب نگاهی به این دستگاه بیندازید تا بفهمید چرا خوب نخوابیده‌اید. قسمتی از این دستگاه به تشک کاربر وصل می‌شود و بخش تجزیه و تحلیل هم در گوشی هوشمند کاربر انجام می‌شود. آهنگ ضربان قلب، تنفس، خروپف و جنبش‌های در هنگام خواب، همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که کاربر خوب خوابیده و اگر نه چرا. این دستگاه هم‌چنین می‌تواند وضعیت محیط‌ را مثل درجه‌ی حرارت یا سروصدا ثبت کند. اگر کاربر در ساعت دوی نیمه‌شب از خواب بیدار شود، این دستگاه می‌تواند علت شب‌بیداری را نشان دهد. مثلاً این‌که آیا اتاق بیش از حد سرد یا گرم است و یا کاربر با صدای خروپف خودش از خواب بیدار شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

کد خبر 243171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز