شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریم زمانی بیستم اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. وی مولوی‌شناس؛ مترجم و مفسر قرآن مجید است.

کریم زمانی

او از دوره  نوجوانی زبان و ادبیات عرب را نزد استادان فن فرا گرفت و پس از تسلط بر این زبان و گسترش مطالعات در متون ادبیات فارسی ، به ترجمه شماری از کتب عربی به فارسی پرداخت.

کتابشناسی:

استاد کریم زمانی بیش از 10 کتاب از عربی به فارسی ترجمه کرد که اهم آنها بدین قرار است:

  • سرالاسرار از شیخ عبدالقادر گیلانی
  • الفتح الربانی از شیخ عبدالقادر گیلانی
  • اخبار الزمان از مسعودی صاحب مروج الذهب

آثار استاد کریم زمانی در عرصه مثنوی پژوهینیز از این قرار است

  • شرح جامع مثنوی معنوی

از آنجا که او شیفته مثنوی و آثار حضرت مولانا بود مطالعات خود را بر مثنوی و شروح آن متمرکز کرد و پس از 20 سال تحقیق مداوم به تالیف شرح معروف خود بر مثنوی معنوی پرداخت، به نام شرح جامع مثنوی معنوی در 7 جلد و مشتمل بر 8000 صفحه.

در این شرح همه ابیات مثنوی را به زبانی ساده و روشن شرح کرد. از این رو از آغاز انتشار آن تا به امروز مورد استقبال وسیع علاقه مندان مثنوی و نیز مثنوی پژوهان و استادان دانشگاه‌ها قرار گرفته و تا کنون 42 بار چاپ شده است. و از روی این شرح، متن اشعار مثنوی به زبان‌های چینی، ازبکی، آلمانی، روسی و بلغاری ترجمه شده است.

  • مینا گر عشق

کریم زمانی پس از فراغت از شرح جامع مثنوی، لازم دید که شرحی دیگر در بیان موضوعات بی‌شمار مثنوی بنگارد. زیرا موضوعات مثنوی در لابلای ابیات به صورت پراکنده آمده و با توجه به حجم عظیم مثنوی برای خوانندگان دشوار و حتی محال است که سخنان پراکنده مولانا را در باب یک موضوع دریابند. از این رو با استفاده از تجربه پیشین خود و صرف چند سال از عمر خود توانست کتاب مینا گر عشق را در شرح موضوعات مثنوی به نگارش درآورد.

این اثر نیز مأخذ مهمی است در مثنوی پژوهی و مولانا شناسی. از این رو در فهرست اکثر مقالات علمی- پژوهشی مربوط به مثنوی، نام مینا گر عشق و شرح جامع مثنوی معنوی به چشم می‌خورد.

کتاب  میناگر عشق  از سال 82 خورشیدی تاکنون 11 بار چاپ شده است.

این اثر از سوی انتشارات دانشگاهی کاراتای ترکیه به زبان ترکی ترجمه شده و در 5000 نسخه منتشر شده است

  • بر لب دریای مثنوی معنوی

شرحی است فشرده بر مثنوی معنوی همراه با بیان مقاصد ابیات. این اثر نیز تاکنون 5 بار چاپ شده است

  • شرح کامل فیه ما فیه

در این اثر نویسنده با شرح و توضیحات لازم درک مطالب فیه ما فیه  را آسان و مشکلات آن را برطرف کرده است. این شرح در سال 90 منتشر شد و اکنون چاپ سوم آن عرضه شده است.

کد خبر 247979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز