همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای افزایش سقف وام مسکن خبر داد و گفت: با توجه به افزایش مبلغ وام مسکن، بازار مالی مسکن فعال می‌شود و قدرت خرید خانه افزایش می‌یابد و این افزایش سقف تسهیلات از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان، اثر تورمی فوری ندارد.

ایسنا نوشت: عباس آخوندی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن از 20 به 35 میلیون تومان اظهار کرد: اگر می‌خواستیم مطابق با قدرت خرید تسهیلات 20 میلیونی سال 84 اقدام به پرداخت تسهیلات در حال حاضر کنیم باید مبلغی معادل 95 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شد اما همکاران ما در بانک مرکزی معتقدند افزایش سطح تسهیلات باید محتاطانه و به صورت مرحله‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه حتما افزایش سطح تسهیلات مسکن را پیگیری خواهم کرد، افزود: البته باید خانوارها نیز بدانند که سقف این تسهیلات با پس‌انداز آنها رابطه مستقیمی دارد چراکه نمی‌توان بدون وجود پس‌انداز دستور افزایش سقف تسهیلات را صادر کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نباید در رابطه میزان پس‌انداز خانوارها و سقف تسهیلات مسکن حرف‌های شعاری زد، تصریح کرد: خانوارها نیز باید بدانند که اگر بتوانند طی مدت زمانی چند ساله، پس انداز با معنی داشته باشند می توانند به تسهیلات قابل توجهی دست یابند.

وی با اعلام اینکه ممکن است طی مراحل بعدی سقف و مقررات مربوط به تسهیلات بخش مسکن اصلاح شوند، در پاسخ به افرادی که افزایش این تسهیلات را تورم زا می دانند، گفت: نمی‌توان راهکارهای تجربه شده در دنیا را کنار گذاشت و در عوض جایگزینی نیز برای آن ارائه نداد.

آخوندی با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت یک خانواده جوان تمام پول مربوط به تهیه مسکن را خودش تهیه کند، خاطر نشان کرد: از آنجاکه این افزایش سقف تسهیلات متکی بر پایه پولی نیست و اتکای آن بر پس انداز خانوارهاست که به تدریج وارد بازار مسکن می‌شود آثار تورمی فوری نیز نخواهد داشت.

وی گفت: قطعا باید بازار مالی مسکن فعال شود و مردم بتوانند قدرت خرید پیدا کنند.

طی روزهای اخیر مبلغ وام مسکن از سوی بانک مرکزی به 35 میلیون تومان و برای زوج‌های جوان به 50 میلیون تومان افزایش یافت و جزئیات آن نیز به بانک‌های مسکن ابلاغ شده است.

کد خبر 245301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز