جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: بازار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران متعادل شد.

به گزارش همشهری، از اوایل هفته گذشته و همزمان با افزایش سقف تسهیلات مسکن به 35میلیون تومان، بازار اوراق وام مسکن در فرابورس متلاطم شده بود؛ به‌طوری که روزانه قیمت این اوراق 5درصد افزایش را تجربه می‌کرد. سرانجام در روز سه‌شنبه مسئولان فرابورس معاملات این اوراق را به‌طور موقت به حال توقف درآوردند اما در روز چهارشنبه بازار اوراق تسهیلات مسکن با سقف نوسان 50درصد بار دیگر گشوده شد.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس درباره دلایل این رویداد به همشهری گفت: طبق دستورالعمل معاملات، اگر اطلاعات با اهمیتی در بازار منتشر شود نهاد ناظر می‌تواند ابتدا نماد را متوقف و پس از افشای اطلاعات اجازه از سر‌گیری معاملات را با دامنه نوسان 50درصد صادر کند.

یکی از مباحث چالش‌برانگیز در توقف نماد اوراق وام مسکن حضور دلال‌ها و سفته‌بازها بود. درحالی‌که گزارش‌های دریافتی نشان می‌داد دلال‌ها در بنگاه‌های معاملات ملکی قیمت وام را تا دو برابر بالا برده‌اند مسئولان فرابورس هم معتقد بودند که نقش سفته‌بازها در بازار اوراق پررنگ شده است. امیر هامونی دراین باره گفت: در بازار وام مسکن برخلاف سایر بازارها، حضور جریان‌های سفته‌بازانه به‌راحتی قابل شناسایی است. در این مقطع چون فاصله بین قیمت اوراق در فرابورس و خارج از آن افزایش یافته بود، به‌نظر می‌رسید که برخی قصد دارند از این فاصله و اختلاف قیمت استفاده کنند.

او افزود: از آنجا که امکان اعمال سقف معامله مقدور نبود و امر نظارت را با چالش مواجه می‌کرد، چاره‌ای جز توقف معاملات نداشتیم. او تأکید کرد: البته قصد داشتیم بعداز ظهر سه‌شنبه بازار اوراق تسهیلات مسکن را بازگشایی کنیم اما به‌دلیل محدودیت وقت این کار را به چهار شنبه موکول کردیم.

خروج سفته‌بازها

از مدیرعامل فرابورس پرسیدیم که آیا تدبیر اتخاذشده در توقف نماد باعث خروج سفته‌بازها از بازار وام مسکن شده است؟ او توضیح داد: بله، بررسی‌های ما نشان می‌دهد با توجه به افزایش قیمت رخ داده و کاهش فاصله قیمت بین بازار فرابورس و خارج از آن، بیشتر تقاضاهای روز چهارشنبه از طرف متقاضیان خرید مسکن صادر شده است.

از او درباره اقدامات انجام شده برای افزایش سطح عرضه وام مسکن پرسیدیم. هامونی پاسخ داد: با دارندگان عمده اوراق تسهیلات مسکن برای افزایش عرضه مذاکراتی انجام داده‌ایم. ضمن اینکه سقف معاملات بلوکی اوراق تسهیلات مسکن را از 200برگه به 90برگه کاهش داده‌ایم. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که با اتخاذ این تدابیر بازار اوراق تسهیلات مسکن به تعادل نسبی رسیده و هر برگه اوراق مسکن با قیمتی در محدوده 57هزار تا 60هزار تومان قابل خرید است.

بازار وام مسکن احیا شد

رئیس اداره نظارت بازار فرابورس هم از بازگشایی 35نماد معاملاتی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: با اقدام بموقع فرابورس، بازار وام مسکن پس از ایجاد صف خرید مجددا احیا شد.افسانه اروجی افزود: با تخلیه تب بازار نسبت به افزایش قیمت این اوراق و همچنین جلوگیری از سفته‌بازی، شرایط خرید برای متقاضیان واقعی ایجاد شده است.

به گفته او، با توجه به تعداد اوراق خریداری شده توسط هر خریدار در نمادهای مربوطه می‌توان گفت که پس از بازگشایی نمادها، متقاضیان واقعی وام مسکن در کشف قیمت مشارکت داشتند و دست سفته‌بازان از این بازار کوتاه شد.

کد خبر 246171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز