همشهری آنلاین: اکثر مشاوران املاک تهران معتقدند که مصوبه افزایش سقف وام خرید مسکن از ۲۰ به ۳۵میلیون تومان، تا حدی موجب رونق خرید و فروش در برخی نقاط می‌شود، اما تاثیری بر رشد قیمت ندارد.

فارس نوشت: پس از اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن را تصویب کرد، نگرانی‌هایی در بازار مسکن به وجود آمد که آیا این مصوبه باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

بنابراین گزارش، اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که سقف 35 میلیون تومان برای تسهیلات خرید ساخت مسکن نمی‌تواند موجب رونق و یا افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن در شمال شهر تهران شود.

اکثر مشاوران املاک شمال شهر تهران می‌گویند: تاثیر این مصوبه افزایش سقف وام مسکن را باید در مناطق پائین شهر جستجو کنید، چرا که این سقف 35 میلیون تومانی در اکثر مناطق شمالی تهران شاید تنها 5 متر یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

هرچند برخی مشاوران املاک در مناطق میانی و جنوب تهران نیز می‌گویند که این افزایش سقف وام نیز نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد، چرا که یک واحد مسکونی 45 متری در تهران حداقل 140 تا 150 میلیون تومان است، پس این 35 میلیون تومان نمی‌تواند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

برای گرفتن نظرات مشاوران املاک درباره افزایش سقف وام مسکن به سراغ برخی از بنگاه‌های مسکن رفتیم.

* با 35 میلیون تومان در بهشت زهرا قبر می‌خرند

ابراهیمیان یکی از مشاوران املاک در منطقه 2 تهران در خصوص تأثیر افزایش سقف وام مسکن بر قیمت گفت: این وام 35 میلیون تومانی به هیچ‌وجه در شمال تهران تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه با این 35 میلیون تومان برخی در بهشت زهرا دنبال خریدن قبر هستند، گفت: وقتی در مناطق شمالی تهران هر متر آپارتمان نوساز کمتر از 6 میلیون تومان نیست، چطور می‌توان انتظار داشت که این مبلغ وام بر قیمت مسکن و بالا بردن قدرت خرید و با رونق خرید و فروش تاثیر بگذارد.

وی گفت: این افزایش سقف وام شاید در مناطق پائین شهر تاثیر بگذارد و تا حدودی خرید و فروش را رونق دهد، اما در مناطق شمال شهر به هیچ‌وجه تاثیرگذار نیست.

* وام مسکن 100 میلیونی در شمال شهر تاثیر می‌گذاشت

رنجبر یکی از مشاوران املاک در منطقه 3 تهران گفت: این سقف وام که گفته می‌شود به 35 میلیون تومان افزایش یافته است، حتی در جنوب تهران نیز بی‌تاثیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این سقف وام شاید در شهرستان‌ها و یا برخی شهرهای جدید مثل پرند تاثیرگذار باشد، گفت: اگر دولت قصد ایجاد رونق در خرید و فروش و بالا بردن قدرت خرید دارد، باید سقف این وام را به 100 میلیون تومان افزایش می‌داد.

وی تاکید کرد: وقتی در مناطق شمال تهران قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز 12 میلیون تومان است، این وام حتی 3 متر از قیمت یک واحد مسکونی را هم پوشش نمی‌دهد.

رنجبر گفت: سال‌هاست که تجربه تنظیم قرارداد فروش مسکن در منطقه 3 تهران را دارم و یادم نمی‌آید در این مناطق خریدار مسکن از وام مسکن استفاده کرده باشد.

وی افزود: وقتی در این مناطق خریدار مسکن 800 میلیون تومان بابت یک آپارتمان پرداخت می‌کند، توانایی پرداخت 50 میلیون تومان دیگر را هم دارد.

رنجبر خاطرنشان کرد: تاثیر افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن را باید در مناطق پائین شهر و واحدهای مسکونی کوچک دنبال کنید، بنابراین به نظر من این افزایش سقف وام خیلی نمی‌تواند در گران کردن حتی واحدهای مسکونی پائین شهر نیز تأثیر بگذارد.

* مشاور املاک منطقه 10 تهران: قیمت‌ها بالا می‌رود

سعیدی‌پور یکی از مشاوران املاک در خیابان قصرالدشت (منطقه 10 تهران) به خبرنگار فارس گفت: افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن بر قیمت مسکن تأثیر خواهد گذاشت، اما بنده معتقدم که دولت به جای افزایش سقف وام، باید به گونه‌ای قدرت خرید مردم در مسکن را بالا ببرد که قیمت‌ها رشد پیدا نکند.

وی ادامه داد:‌ ترس مردم از اینکه قیمت مسکن به یکباره تغییر کند، باعث شده تا مردم فعلا قصد خرید نداشته باشند، چرا که گفته می‌شود موج سوم کاهش قیمت مسکن در راه است.

وی اظهار امیدواری کرد: این افزایش سقف وام مسکن تا حدودی رونق را به بازار مسکن بازگرداند.

* به جای افزایش سقف وام هزینه ساخت را کاهش دهند

علیخانی مشاور املاک در منطقه مولوی به خبرنگار فارس گفت: قیمت مسکن شاید با این مصوبه تا حدودی تغییر کند، اما قطعا چاره خانه‌دار کردن مردم افزایش سقف وام مسکن نیست.

وی ادامه داد: قطعا با افزایش سقف وام مسکن قیمت‌ها نیز بالا می‌رود، اما اگر دولت هزینه‌ سازنده‌های مسکن را کاهش دهد، می‌توان به پائین آمدن قیمت مسکن امیدوار بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش انشعاب نرخ آب و برق و گاز که به تازگی رخ داده بر قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد، گفت: هنوز متقاضیان مسکن با این 35 میلیون تومان وام قانع نشده‌اند و امیدوار هستند که این وام به 50 میلیون تومان افزایش یابد.

وی ادامه داد: قطعا این انتظار و این امیدواری باعث می‌شود، تا خرید و فروش مسکن آنچنان که انتظار می‌رود، رونق نگیرد.

وی گفت: در حال حاضر فروشنده (عرضه) در بازار مسکن بیشتر از خریدار (تقاضا) مسکن است.

* سقف وام به اندازه‌ای نیست که قیمت‌ها را بالا ببرد

جهانبخش مالکی مشاور املاک در منطقه 19 تهران نیز در خصوص تاثیر افزایش سقف وام مسکن بر بازار مسکن گفت: سقف وام مسکن به اندازه‌ای نیست که بتواند قیمت مسکن را بالا ببرد.

وی افزود: وقتی قیمت یک واحد مسکونی 45 متری حدود 150 میلیون تومان است، آیا با اضافه شدن 15 میلیون تومان به سقف وام می‌توان انتظار داشت که قدرت خرید بالا می‌رود.

مالکی گفت: موج انتظاری بر بازار مسکن حاکم بود که سقف وام مسکن به 100 میلیون تومان افزایش می‌یابد، به همین دلیل این 35 میلیون تومان نمی‌تواند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد، هرچند طی چند روز گذشته تا حدودی رفت و آمد متقاضیان مسکن به بنگاه‌های مسکن افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این وام نمی‌تواند بر قیمت مسکن و دادن شوک برای خروج بازار مسکن از رکود مؤثر باشد.

کد خبر 245290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز