همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در استفاده از مدل حمل و نقل باید تغییر پارادایم صورت گیرد بر لزوم انجام دو اقدام جداگانه فنی و اجرایی برای کاهش تلفات رانندگی تاکید کرد.

عباس آخوندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل ونقل جاده ای در دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت تصریح کرد: دو منظر فنی و اجرایی مد نظر قرار گیرد که در بحث فنی باید برنامه ریزی‏ ‏ سازمان مسئول‎ و سهم عوامل مشخص شود و دستورالعمل های اجرایی با رویکرد سازمانی تهیه و ابلاغ شود.

وزیر راه و شهرسازی افزد: مسئله دیگر موضوعیت اجتماعی و درگیری همه مردم و جمعیت 75 میلیونی ایران با موضوع ایمنی جاده ای که باید باتغییر انتخاب مدهای حمل و نقل، روش کار، سبک زندگی، نحوه استفاده از وسایل و زیرساختهای حمل و نقل این مسئله صورت گیرد.

وی اظهار داشت: نگاه صرف به مسائل فنی در ایمنی جاده ها کاهش تلفات را به تنهایی موجب نخواهد شد. این در حالی است که نمی خواهیم جایگاه مسائل فنی را کاهش دهیم.

آخوندی یاد آور شد: دولت در مسائل اجتماعی نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و با بحث های اداری نمی توان در طرفه العینی رفتارهای مردم را تغییر داد.

وزیر راه و شهرسازی با ا شاره به ابعاد مالی بسیار گسترده تلفات جاده ای بیان داشت: براساس آمار سال 1386 میزان خسارت مالی تصادفات جاده ای 7 درصد تولید ناخالص داخلی است . هرچند که اهمیت حفظ جان انسانها را نمی توان با آمار بیان کرد.

آخوندی در ادامه با بیان عدم تعادل در استفاده از شقوق حمل و نقل و انجام 90 درصد حمل و نقل از طریق جاده تاکید کرد : این آمار تکان دهنده است و باید تغییر پارادایم در این خصوص صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در استفاده از حمل ونقل ریلی در حمل و بار و مسافر و به ویژه حمل و نقل حومه باید تغییر پارادایم مورد توجه قرار گیرد اگر چه در برنامه پنجم توسعه به صورت ذکر آمار استفاده از حمل و نقل ریلی در بخش بار 30 درصد و مسافر 18 درصد به این موضوع پرداخته شده است.

وی بیان داشت: در 3 سرفصل حمل و نقل کار، مسافر و حمل و نقل حومه ای باید برنامه ریزی صورت گیرد. زیراکه 30 درصد تلفات رانندگی مربوط به حومه شهرها است که ایمنی این بخش نقش موثری در کاهش تلفات دارد.

آخوندی گفت: تصور عمومی از راه آهن برای حمل بار است و معروف ترین خط ریلی تهران - مشهد است و مسافران در مقصدهای برون شهری انتخاب اولشان قطار نیست که در این زمینه نیاز به تغییر پارادایم در نحوه استفاده از شقوق حمل و نقل داریم.

وی بیان کرد: ظرفیت آزاد راه تهران - قم 50 هزار واحد سواری است که در برخی مواقع 100 هزار وسیله نقلیه از آن عبور می کنند، حال اگر اتفاق کوچکی در این مسیر رخ دهد عوارض زیانباری را موجب خواهد شد.

آخوندی اعلام کرد: برای استاندارد شدن جاده ها در وهله نخست باید پروژه های جاده ای در دست اجرا تکمیل شود که این مسئله نیاز به سرمایه گذاری چند هزارمیلیارد تومانی دارد.

وی بیان کرد: برای تکمیل پروژه های‌آزاد راهی شرکت ساخت حدود 8 هزار میلیارد تومان، برای تکمیل کنار گذرها 1750 میلیارد تومان ، بزرگراه ها 4300 میلیارد تومان و راه های اصلی و فرعی اجرا شده در استانها 18 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است. این در حالی است که بودجه 2 هزار میلیارد تومانی شرکت ساخت با این نیازها تناسب ندارد.

وزیر راه و شهرسازی میزان بودجه مورد نیاز و اعتبار اختصاص یافته را نامتناسب دانست و گفت: باید این تعارض را مدنظر داشته باشیم و اقدامات جانبی را به پیش ببریم.

رشد 5/5 برابری موتور سیکلت ها

پیش از سخنان وزیر راه شهرسازی محمود سالمی سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل در سخنانی با تاکید بر روند کاهش تلفات رانندگی در 9 ماهه نخست امسال یاد آور شد: اوج تلفات در سال 85 به 27 هزار و 746 نفر رسید. که در سال 1391 به 19 هزار و 89 نفر کاهش یافت.

وی گفت : بر اساس مطالعات پژهشکده حمل و نقل هزینه حمل و نقل در سال 1376، 18 هزار میلیارد تومان بوده است.

دبیر کمیسیون ایمنی راهها اعلام کرد: عوامل بروز و تشدید تصادفات شامل رشد 3 برابری وسایل نقلیه از سال 80 تا کنون و رشد 5/5 برابری موتورسیکلت از سال 80 تاکنون است در حالی که طول راهها در سال حدود 3 درصد رشد داشته اشت.

وی ادامه داد: 22 دستگاه اجرایی در بهبود ایمنی حمل و نقل دخیل هستند و راهبرد ملی ایمنی حمل ونقل براساس ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه تدوین شده است. سالمی یادآور شد 16 عدد مهم در سند راهبردی ملی ایمنی حمل و نقل تدوین شده است که از جمله آنها ارتقای طراحی، ساخت و نگهداری و ایمنی شبکه راهها ، وسایل نقلیه ، خدمات امداد و نجات است.

وی افزود: ارتقای هماهنگی و مدیریت ایمینی راهها در سطح ملی ، مدیریت منابع برای ارتقای ایمنی و توسعه کمی و کیفی پژوهش در ایمنی حمل و نقل از موارد دیگر مورد توجه در سند راهبردی ملی ایمنی حمل و نقل است.

کد خبر 245889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز