یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سیاسی: معاون پارلمانی وزارت کشور از ثبت‌نام، اخذ رأی و شمارش آراء به صورت تمام مکانیزه در انتخابات مجلس هشتم خبر داد.

محمدحسین موسی‌پور این مطلب را در جمع خبرنگاران پارلمانی در مجلس شورای اسلامی‌اعلام کرد و گفت: اولا قانون ما را ملزم کرده و دست ما را برای برگزاری مکانیزه انتخابات باز گذاشته است و ثانیا با شورای نگهبان توفقات ابتدایی داشته‌ایم و از هم‌اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و انشاءالله برای اولین‌بار این خواسته مردم و گروه‌ها تحقق پیدا خواهد کرد.

در حالی که معاون پارلمانی وزارت کشوربه صورت قطعی از مکانیزه شدن انتخابات آتی خبر داد، مدیر کل انتخابات این وزارت‌خانه گفت که یک تیم تخصصی برای بررسی مکانیزم رای‌گیری و شمارش آرا در انتخابات مجلس هشتم در حال فعالیت هستند.

علی‌اصغر کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در دفتر انتخابات وزارت کشور مقدمات کار انتخابات مجلس هشتم از زمان پایان انتخابات شوراها و خبرگان شروع شده است.

از سوی دیگر سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ شمارش آراء به نکته جالبی اشاره می‌کند و آن این است که وزارت کشور امسال پیش‌بینی لازم را انجام داده تا بتواند از طریق سیستم‌های رایانه‌ای، شمارش آرا و در حقیقت تجمیع آرا در استان‌ها و شهرستان‌ها داشته باشد که در این صورت کمتر در بیان اعلام نتایج دوگانگی وجود خواهد داشت.

از سخنان عباسعلی کدخدایی این‌گونه به نظر می‌رسد که وزارت کشور فعلا تنها امکان تجمیع شمارش آرا را در مراکز انتخاباتی به صورت رایانه‌ای فراهم آورده و یا اینکه حداقل تاکنون فقط در این خصوص موافقت ضمنی شورای نگهبان را تامین کرده است.

زمان تغییر ناپذیر

معاون پارلمانی وزیر کشور همچنین درباره زمان برگزاری انتخابات گفت: ظاهرا امکان تغییر زمان انتخابات وجود ندارد و با توجه به محدودیت‌های موجود، به هیچ‌وجه امکان تغییر تاریخ نیست.

موسی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر نمایندگان به تاریخ برگزاری انتخابات اعتراض داشته باشند امکان تغییر تاریخ وجود دارد یا نه؟ تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های قانونی و مناسبت‌های پایان و اوایل اسفند، قادر به تعیین زمان دیگر نبودیم.

وی به دغدغه‌های شورای نگهبان مبنی بر امکان تشکیل نشدن به موقع مجلس هشتم در هفتم خرداد اشاره و تاکید کرد که تاریخ 24 اسفند برای برگزاری انتخابات مجلس هشتم قطعی شده است.

معاون پارلمانی وزارت کشور البته این‌گونه امیدواری داد که برای اولین‌بار نیست که انتخابات در 24 اسفند برگزار می‌شود و افزود: هرچند گروه‌ها و احزاب سیاسی حق اظهار نظر دارند و ما نیز به نظرات و دغدغه‌های آن‌ها احترام می‌گذاریم اما جای هیچ نگرانی نیست.

موسی‌پور در پاسخ به این‌که زمان برگزاری انتخابات با زمان بررسی بودجه تداخل دارد و آیا بررسی بودجه تحت‌الشعاع انتخابات قرار نمی‌گیرد؟ گفت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته قرار شده با هماهنگی دولت و مجلس کار بررسی و تصویب بودجه تا اواخر بهمن‌ماه به پایان رسد تا نمایندگان بتوانند برای کارهای انتخاباتی به حوزه انتخابیه بروند.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور نیز درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر این‌که زمان انتخابات با تعطیلات مدارس مصادف خواهد شد نیز گفت: با توجه به این که همه‌ انتخابات‌ها در روز جمعه برگزار می‌شود تقریبا از روز پنج‌شنبه مدارس در اختیار وزارت کشور قرار خواهد گرفت تا برای حوزه‌های انتخابیه و رای‌گیری آماده شوند.

کاراندیش با اشاره به مراسم عزاداری در دهه آخر ماه صفر اذعان کرد که به همین دلیل نمی‌توان انتخابات را 10 یا 18 اسفند برگزار کرد.

سخنگوی شورای نگهبان هم با بیان این که قطعا باید زمان برگزاری انتخابات به قبل از تعطیلی نوروز می‌رسید اظهار داشت که اگر فرصت 6ماه برای استعفای کاندیداها به 3 ماه بازمی‌گشت، می‌توانستیم انتخابات را زودتر برگزار کنیم.

عباسعلی کدخدایی درباره‌ علت تعیین تاریخ 24 اسفندماه برای برگزاری انتخابات اظهار داشت: پیشنهاد ما برای برگزاری انتخابات روزهای اول ماه اسفند بود، اما ما به دلیل مشکلات قانونی نمی‌توانیم انتخابات را زودتر از 24 اسفندماه برگزار کنیم.

البته نکته مورد تاکید مجریان و ناظران انتخابات از هم اکنون تاکید بر برگزاری سالم و پرشور انتخابات است.

کد خبر 24026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز