سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

زهرا ابراهیمی گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا پس از پایان انتخابات شوراها و خبرگان وارد فضای انتخابات مجلس هشتم شدند.

ورود زود هنگام به صحنه انتخاباتی را که هنوز یکسال به شروع آن مانده و با وجود مصوبه تجمیع انتخابات که این زمان را 7 ماه دیگر نیز به تعویق می‌اندازد باید ناشی از نوع و خصیصه کار حزبی در ایران و شاید هم جهان دانست.

زیرا انتخابات مهم‌ترین و عملی‌ترین بخش فعالیت هر حزب سیاسی است که می‌تواند به وسیله آن موقعیت خود را از نظر جذب آرای مردمی و دستیابی به کل قدرت، بخشی از آن یا حفظ قدرت مورد ارزیابی قرار دهد.

اگرچه شروع کار اصلاح‌طلبان قبل از سال 86 بود، اما بعد از تعطیلات نوروز این تلاش‌ها حالت جدی‌تری به خود گرفت که باعث حساس شدن رقبا و بروز عکس‌العمل‌های مثبت و منفی از سوی آنان شد.

درهمین راستا، مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی تأکید کرد: هدف کسانی که خارج از حاکمیت بر مبنای قانون و در چارچوب نظام فعالیت می‌‏کنند، کمک به رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است و تلاش آنهایی که در داخل قدرت فعالیت می‌‏کنند، رفع معایب برخی از ارکان قدرت و نیتشان خیر و در راستای ارتقای جایگاه نظام و انقلاب است.

وی که در جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سخن می‌گفت از اعضای ستاد انتخابات حزب، در همه استان‌‏ها خواست محور فعالیت خود را حضور موثر و موفق در انتخابات مجلس هشتم قرار داده و به سازماندهی نیروهای حزبی برای حفظ آرای نیروهای اصلاح‌‏طلب بپردازند.

ائتلاف یا پنهان شدن پشت نام‌ بزرگان

در همین زمان بود که اصلاح‌طلبان سعی کردند با طراحی برنامه‌های دیدار با شخصیت‌های سیاسی این جریان مانند ‌هاشمی، خاتمی و کروبی، روند ائتلاف میان خود را سریع‌تر کنند و بر پایه‌های محکم‌تری قرار دهند.

اما، این دیدارها با واکنش اصولگرایان مواجه شد به طوری که مجتبی شاکری، مسئول کمیته سیاسی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی مطرح کردن نام افرادی مانند‌هاشمی، خاتمی و کروبی از سوی اصلاح‌طلبان به عنوان محور وحدت این جریان را، پنهان شدن پشت این نام‌ها دانست و گفت: من تا کنون اظهارنظر صریحی از جانب آقای‌هاشمی مبنی بر اینکه ایشان، کارگزاران را به عنوان سخنگوی خود قبول دارند یا گفته‌ای از آقای خاتمی که حزب مشارکت را در نقش سخنگوی خود پذیرفته باشد، مشاهده نکرده‌ام.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران گفت: تجربیات گذشته اصولگرایان نشان می‌دهد که این جریان می‌تواند صحنه انتخابات را مدیریت کند و به پیروزی‌های خود ادامه دهد.

شاکری خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان و جناح دوم خرداد با سیاه‌نمایی که نسبت به سیاست‌های بین‌المللی و داخلی جمهوری اسلامی دارند، نمی‌توانند چندان در جلب توجه مردم موفق عمل کنند، ضمن آنکه به محض بازشدن پرونده‌ دولت‌های گذشته و بازخوانی آنها، مردم مجدداً از عملکرد اصلاح‌طلبان فاصله می‌گیرند.

هوش سیاسی

در اواخر فروردین بود که کارگزاران هم وارد صحنه این رقابت‌ها شدند. این گروه که حامی خط مشی سیاسی و اقتصادی ‌هاشمی رفسنجانی است، از طریق یکی از اعضای شورای مرکزی خود که نسبت نزدیکی با ‌هاشمی رفسنجانی دارد ائتلاف میان نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب را تنها عامل پیروزی در انتخابات دانست.

اما از چند و چون برگزاری جلسات ائتلاف میان‌ هاشمی، خاتمی و کروبی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

محمد ‌هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص حضور‌هاشمی رفسنجانی در جمع بزرگان اصلاح‌طلب گفت: واقعیت این است که آقای‌هاشمی رفسنجانی متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست. ایشان یک شخصیت فراجناحی است و کارنامه وی از ابتدای انقلاب به خوبی نشان می‌دهد که وی تعلقی به جریان‌های موجود ندارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی قبلاً از جلسه مشترک این 3 نفر خبر داده بود. اظهارنظر تعدادی از اعضای حزب اعتماد ملی در مورد جلسات تشکیل شده با این 3 شخصیت سیاسی باعث شد تا حساسیت رقبا بیشتر برانگیخته شده و آنان نیز برروی ضرورت اتحاد میان خود پافشاری کنند.

با تشدید جو رقابت زود هنگام میان 2 طیف رقیب، عطریانفر، عضو شورای مرکزی کارگزاران بلافاصله خبر این دیدارها را تکذیب کرد و گفت که تا‌کنون هیچ دیداری بین این 3 نفر انجام نشده است.

جلسات ادامه می‌یابد

با وجود تکذیب خبر نشست 3 شخصیت سیاسی نامبرده از سوی محمد‌هاشمی و محمد عطریانفر، محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب نیز با اشاره به نشست‌ هاشمی، خاتمی و کروبی برای سامان دادن بیشتر به جریان اصلاحات گفت: طبیعی است که در آستانه انتخابات مجلس هشتم فعالیت جبهه اصلاحات اعم از شخصیت‌ها و احزاب نمود پیدا کند و تدارک دیدارهای مختلف برای هماهنگی و ائتلاف جبهه اصلاح‌طلبان در همین چارچوب صورت گیرد.

وی براین اساس اظهار داشت: اگر در جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم همانند انتخابات دوره سوم شوراها ائتلاف شکل گیرد موفقیت اصلاح‌طلبان چشمگیرتر از انتخابات شوراها خواهد بود.

مرتضی حاجی هم که به نماد ائتلاف اصلاح طلبان تبدیل شده است در مورد اینکه اصولگرایان آماده تقسیم قدرت خود با اصلاح طلبان هستند، ابراز تردید کرد و گفت: اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با روشی مسالمت‌جویانه و با پرهیز از تندروی، خود را برای خدمت بیشتر آماده کنند، اما در نهایت مردم باید تصمیم بگیرند.

مانور مطبوعاتی اصلاح‌طلبان

اخبار متعددی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌رسید باعث شد که اصولگرایان نیز به دنبال راهکارهایی برای حفظ وحدت میان خود و ایجاد ائتلاف حداکثری در نیروهای اصولگرا باشند. آنها در نخستین قدم تحرکات سیاسی و انتخاباتی اصلاح طلبان را مانور تبلیغاتی خواندند.

سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به آنچه مانورهای ژورنالیستی و تبلیغاتی اخیر جناح دوم خرداد خواند، ‌اظهار داشت: اصولگرایان نه تنها هراسی از اصلاح‌طلبان و دوم خردادی‌ها ندارند، بلکه فارغ از هیاهوهای رسانه‌ای این جناح، خود را برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس هشتم آماده می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ این پرسش به صورت جدی مطرح است که امکان ائتلاف و اتحاد در مجموعه دوم خرداد که بنا به گفته‌های فعالین خود این جریان از سکولارها تا معتقدین به لیبرال دمکراسی و پیروان میشل فوکو در آن وجود دارند، بیشتر است یا اصولگرایانی که تعدادی افراد و احزاب متدین، انقلابی و معتقد به نظام ولایت فقیه هستند؟

سخنگوی جبهه پیروان خط امام، سرمایه‌گذاری تبلیغاتی و ژورنالیستی اصلاح طلبان بر روی نقاط افتراق اصولگرایان را به منظور ایجاد شکاف در میان اصولگرایان دانست و آن را حرکتی به دور از اخلاق سیاسی اسلامی خواند.

استقبال مؤتلفه از همگرایی اصلاح طلبان

محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی یکی از احزاب تأثیر گذار در جبهه اصولگرایان، با اشاره به اهمیت انتخابات آینده گفت: اصولگرایان در انتخابات آینده با چهره‌های مشهور،‌ کارآمد، مقبول و باسابقه و تجربه مفید در نظام به صحنه خواهند آمد.

وی با تأکید بر حفظ اتحاد و همبستگی طیف وسیع اصولگرایان اظهار داشت: ما باید مراقب باشیم نقد درون گفتمانی در بین اصولگرایان را برخی تبدیل به تنازع بی‌حاصل نکنند. عرصه نقد باید صمیمانه و معطوف به اصلاح امور باشد و در عین حال اتحاد ملی را تضمین کند.

حبیبی با اشاره به همگرایی در جبهه دوم خرداد گفت: ما خوشحال می‌شویم اخبار مربوط به اتحاد بین گروه‌ها و طیف‌های مختلف داخل نظام را بشنویم. اینکه افراطی‌ها و عناصر تندرو هر کدام زعامت یک روحانی مورد قبول جبهه دوم خرداد را بپذیرند یک گام به جلو برای آرامش و امنیت سیاسی جامعه است، اما به شرط اینکه از چهره‌های روحانی استفاده ابزاری برای ساختارشکنی نشود.

بی تردید با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم باید منتظر اظهار نظرها و موضع‌گیری‌های بیشتری از سوی احزاب رقیب در 2 جناح سیاسی باشیم.

کد خبر 21503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز