همشهری آنلاین: شبکه المنار از افزایش تعداد شهدای انفجارهای تروریستی نزدیک سفارت ایران در جنوب بیروت خبر داد.

جزئیات و واکنش‌ها به انفجارهای تروریستی بیروت

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار گزارش داد دو انفجار در نزدیک سفارت ایران در منطقه بئر حسن در جنوب بیروت رخ داد که بر اثر آن دست کم 23 نفر شهید و بیش از 150 نفر هم زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش، بر اثر این دو انفجار خسارتهای فراوانی به ساختمانهای مسکونی و تجاری و خودروهای مردم وارد شده است.

خبرنگار المنار به نقل از منابع آگاه احتمال داد که انفجار اول را یک تروریست انتحاری انجام داده و خود را در آن مکان منفجر کرده است و هنگام خروج شهروندان و دستگاههای حامی سفارت‌های ایران و یمن، دومین خودرو بمبگذاری شده منفجر شد که خسارتها و تلفات زیادی به جا گذاشته است

به گفته منابع لبنانی، خودرو بمبگذاری شده حامل 100 کیلوگرم مواد منفجره بوده است. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی اقدام به ایجاد کمربند امنیتی در اطراف منطقه ای که انفجارها رخ داده، کرده اند و مجروحان را به بیمارستانهای نزدیک منتقل کردند. به گفته منابع لبنانی، هفت شهید و حدود 17 زخمی که در بین آنها اتباع غیر لبنانی هم به چشم می خورند به بیمارستان دولتی بیروت منتقل شدند.

اگر چه شبکه المنار به نقل از غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت از شهادت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت خبر داده، اما برخی منابع به نقل از رکن آبادی گفته‌اند وی به شدت زخمی شده است. همچنین خبرنگار واحد مرکزی خبر از بیروت گزارش داد رایزن فرهنگی کشورمان به شهادت نرسیده است.

سفیر ایران در بیروت عوامل صهیونیستی را مسئول انفجارهای امروز دانست

از سوی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، عوامل رژیم صهیونیستی را مسوول انفجارهای تروریستی امروز در جنوب پایتخت لبنان دانست.

به گزارش ایرنا، غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان روز سه شنبه به شبکه ˈالمیادینˈ گفت: عملیات انتحاری امروز در بیروت کار عوامل رژیم صهیونیستی بود و عوامل این رژیم همواره در پشت اینگونه اقدامات تروریستی قرار دارند و امنیت و ثبات لبنان و منطقه را هدف قرار می دهند.

وی افزود: اینگونه اقدامات تروریستی توان بیشتری را به ما می دهد تا به شیوه مقاومت خود ادامه دهیم و این اقدامات تروریستی بر حق بودن مواضع ما را برای تحقق حقوق همه آزادگان جهان و تحقق عدالت در جهان ثابت می کند.

وی افزود: در این اقدام تروریستی عده ای از عابران بی گناه که در خیابان خارج از سفارت در حال تردد بودند، کشته یا مجروح شدند.

وی تاکید کرد: هیچگونه عملیات تروریستی نمی تواند تاثیری بر ما بگذارد. هنگامی که این انفجار تروریستی روی داد، همه همکاران ما و دیپلمات ها گفتند ای کاش ما در بین شهدا بودیم. این باور همه دیپلمات های ایران در سراسر جهان است.

رکن آبادی گفت: هر فرد یا گروهی که دست به چنین اقداماتی در شرایط حساسی کنونی می زند، دانسته یا ندانسته به رژیم صهیونیستی خدمت می کند و اینگونه افراد و گروه ها مزدور رژیم صهیونیستی هستند.

سلامتی سفیر و دیپلمات های ایرانی سفارت ایران در لبنان

اطلاعیه سفارت ایران در بیروت، از سلامتی سفیر و کارکنان ایرانی در لبنان خبر داده است. دو انفجار تروریستی روز سه شنبه در نزدیکی ساختمان سفارت ایران در بیروت، 23 کشته و بیش از 100زخمی داشته است.

به گزارش ایرنا از بیروت، سفارت ایران درلبنان، در اطلاعیه ای از سلامتی غضنفر رکن آبادی سفیر کشورمان در لبنان خبر داده و تاکید کرده است، هیچ یک از پرنسل رسمی سفارت در اثر این عملیات تروریستی زخمی نشده اند.

این اطلاعیه افزوده است: در عین حال، تعدادی از کارمندان و نگهبانان لبنانی سفارت، زخمی شده اند.

این اطلاعیه، انفجارها را ناشی از دو عملیات انتحاری و نیز خودرو بمب گذاری شده، دانسته است.

القاعده مسئولیت انفجار امروز بیروت را پذیرفت

در همین حال به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ از سوی دیگر یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت حمله به سفارت ایران را برعهده گرفت.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گردان‌های عبدالله عزام، که از شبه نظامیان وابسته به القاعده هستند مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفتند.

بنا به اعلام منابع خبری این حمله در واکنش به حوادث سوریه صورت گرفته است.

هم‌چنین بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا در بیروت، دو انفجار به فاصله دو دقیقه به وقوع پیوسته که در انفجار اول یک عامل انتحاری با موتورسیکلت به سوی موانع امنیتی سفارت حرکت کرده و خود را منفجر کرده و در انفجار دوم یک عامل انتحاری با خودروی "رنو" بمب‌گذاری شده‌اش خود را منفجر کرد. پس از انفجار نیروهای امنیتی اطراف محل انفجار را محاصره کردند.

شبکه المیادین نیز گزارش داد که بر اثر این انفجارها، سفیر یمن در لبنان جراحت‌های سطحی برداشته است.

از سوی دیگر نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان از اداره مدیریت بحران و بلایای طبیعی خواسته تا جلسه اضطراری تشکیل دهند.

وی ضمن تماس با سفیر کشورمان، این اقدام را عملی بزدلانه و تروریستی دانست. نخست وزیر لبنان هم‌چنین از نیروهای امنیتی خواسته به سرعت تحقیقات خود را آغاز کنند.

در همین حال شخصیت‌های ارشد و گروه‌های مختلف لبنان انفجار امروز جنوب بیروت را به شدت محکوم کردند.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، تمام سلام، نخست‌وزیر مکلف لبنان انفجار منطقه الجناح در بیروت را محکوم کرده و عنوان داشت، این انفجار یک جنایت تروریستی است که به دنبال جنایات‌ها و اقدامات خرابکارانه در مناطق مختلف کشور رخ داده است که هدف از آن بر هم زدن ثبات و وحدت ملی لبنان است.

وی تصریح کرد: بهترین پاسخ به عاملان این طرح‌ها که خون مردم را در الجناح ریختند، صبر و پر کردن تمام شکاف‌ها در عرصه وحدت ملی کشور است.

نخست‌وزیر مکلف لبنان از تمام مسئولان لبنانی خواست تا میزان تنش‌ها در کشور را کاهش دهند و لبنان را از تمام اقداماتی که به بر هم زدن ثبات و امنیت آن می‌انجامد، دور کنند.

تمام سلام اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌های امنیتی لبنان به انجام تحقیقات درخصوص این انفجار تروریستی بپردازند و عاملان آن را شناسایی و آنها را محاکمه کنند.

این مقام لبنانی همچنین با غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در لبنان تماس تلفنی گرفت و از سلامتی وی و کادر سفارتخانه ایران اطمینان حاصل کرد.

در همین راستا، امین الجمیل، رئیس حزب الکتائب انفجار الجناح را که شهروندان را هدف قرار داد، محکوم کرد و عنوان داشت که این انفجار در راستای اقدامات تروریستی و توطئه‌هایی است که لبنان را هدف قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن هر منطقه‌ای به معنای هدف قرار دادن تمام مناطق و اقشار لبنان است.

امین الجمیل همچنین به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

در همین راستا، علی عمار، از اعضای فراکسیون وابسته به مقاومت در پارلمان لبنان انفجار منطقه جناح را یک جنایت تروریستی خواند و خطاب به عاملان این انفجار گفت: هر چقدر که شما بیشتر دست به کشتار ما و مردم ما بزنید مردم ما بیشتر آگاه می‌شوند.

هم‌چنین جنبش الامه تاکید کرد که انفجار جناح در راستای خدمت‌رسانی به رژیم صهیونیستی و طرح‌های تکفیری و جنایتکارانه در منطقه است.

علی المقداد از اعضای فراکسیون وفا به مقاومت در پارلمان لبنان نیز اظهار کرد که این انفجار نمی‌تواند قدرت محور مقاومت را در هم بشکند.

هانی قبیسی، از نمایندگان لبنانی نیز خاطرنشان کرد که این انفجار یک اقدام تروریستی است که بدون استثنا تمام لبنانی‌ها را هدف قرار داده است.

این مقام لبنانی عنوان داشت که ثبات در لبنان مورد تهدید واقع شده است.

ماهر حمود، از ائمه مساجد در صیدا نیز این انفجارها را به شدت محکوم کرده و اظهار داشت، جریان تکفیری در منطقه در این جنایت دست دارد.

وی تاکید کرد: عاملان این اقدامات بیمار بوده و این انفجار بخشی از تصمیم اسرائیل برای ناآرام کردن منطقه است.

هم‌چنین سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان (رهبر جناح طرفدار غرب) نیز این اقدام را اقدامی تروریستی توصیف کرده و به شدت محکوم کرد. وی تاکید کرد که لبنان باید از چنین حوادثی دور نگه داشته شود.

عمران الزعبی، ‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز انفجار مذکور را محکوم کرده و اعلام کرد که از این انفجار "بوی نفت و دلار" می‌آید. وی هم‌چنین سازمان اطلاعات عربستان و رژیم صهیونیستی را مسوول انفجار مذکور دانست.

کد خبر 239329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز