جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی انفجار تروریستی روز پنجشنبه در جنوب بیروت و کشته شدن دست کم ۲۲ شهروندان لبنانی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان این انفجار را به شدت محکوم کردند.

جهان انفجار تروریستی بیروت را محکوم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المنار، به دنبال انفجار تروریستی ضاحیه بیروت که در یک منطقه مسکونی به وقوع پیوست سازمان ملل، شورای امنیت، سوریه، امارات متحده عربی، قطر، رهبران فلسطینی و چندین نهاد و سازمان بین‌المللی دیگر این انفجارها را محکوم کردند.

آمار رسمی کشته‌های انفجار منطقه رویس، واقع در ضاحیه جنوبی بیروت که به وسیله یک خودرو بمب‌گذاری شده انجام شد، از کشته شدن 22 تن در این انفجار سخن می‌گوید. رسانه‌های مختلف از جمله شبکه الجزیره، خبر گزاری رویترز، شبکه العربیه و رسانه‌های داخلی لبنان نیز علاوه بر 22 کشته، از زخمی شدن بیش از 200 تن در این انفجار خبر می‌دهند.

حرب الله لبنان که انفجار در منطقه تحت کنترل این حزب به وقوع پیوسته است، هنوز درباره آن موضعی رسمی اتخاذ نکرده است و به احتمال زیاد واکنش حزب‌الله از طریق سخنان امروز(جمعه) سید حسن نصرالله، دبیر کل این حزب به اطلاع محافل داخلی و خارجی خواهد رسید.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن این انفجار از مردم لبنان خواست تا اتحاد خود را حفظ کنند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایط بحرانی کنونی، تمامی لبنانی‌ها باید وحدت خود را حفظ کنند و با احترام به نهادهای دولتی، در حفظ امنیت و ثبات کشور خود بکوشند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: چنین اقدامات خشونت‌آمیزی به هیچ وجه قابل قبول نیست و اینگونه حملات عزم جامعه بین‌المللی برای حمایت از امنیت و ثبات لبنان را در این برهه خطرناک بیشتر می‌کند.

شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای جداگانه انفجار تروریستی روز پنجشنبه در بیروت را به شدت محکوم کرده و خواهان بازداشت و ارجاع عاملان این جنایت به مراجع قضایی شد.

شورای امنیت علاوه بر این تاکید کرد که همه اشکال اقدامات ترویستی را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها برای امنیت و ثبات بین‌المللی محکوم می‌کند.

اعضای شورای امنیت همچنین از همه مردم لبنان خواستند تا در رویارویی با تلاش‌های برای ضربه زدن به امنیت و ثبات این کشور متحد باشند.

وزارت خارجه قطر نیز با محکوم کردن این انفجار تاکید کرد: دوحه چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای که امنیت و ثبات لبنان را هدف قرار داده و هدف آن ایجاد وحشت میان غیرنظامیان است، محکوم می‌کند.

امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این انفجار از شهروندان اماراتی مقیم لبنان خواست تا این کشور را ترک کنند.

سوریه نیز از طریق عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی خود این انفجار را محکوم کرد. الزعبی با تاکید بر اینکه انفجار تروریستی اخیر در بیروت اقدامی بزدلانه و در خدمت منافع اسرائیل بود گفت: سوریه به شدت این اقدام تروریستی را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند.

جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: انفجار جنوب بیروت در حقیقت نشان‌دهنده شکست توطئه‌گران در جنگ علیه سوریه و علیه مقاومت است به نحوی که گروه‌های تروریستی برای انتقام گرفتن از مردم بیگناه و بی‌دفاع دست به چنین اقدامات تروریستی می‌زنند.

جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین در ادامه تاکید کرد که جنایت‌های تروریستی و صهیونیستی نه تنها اراده مقاومت را در هم نمی‌شکند بلکه عزم و اراده ‌آنها را دو چندان می‌کند.

این جبهه همچنین هرگونه دعوت تحریک‌آمیز علیه حزب الله لبنان را سرپوشی سیاسی برای کمک به موساد دانست.

جنبش حماس نیز با محکوم کردن انفجار روز پنجشنبه این اقدام را تجاوز و گناهی نابخشودنی علیه مردم لبنان خواند.

حماس همچنین اعلام کرد که با هرگونه اقدامات خرابکارانه که هدفش ضربه زدن به جامعه لبنان و تضعیف وحدت ملی این کشور برای خدمت به منافع دشمنان باشد، مخالف است.

جمعیت الوفاق بحرین نیز در بیانیه‌ای انفجار جنوب بیروت را به شدت محکوم و تاکید کرد که دست جنایتکار رژیم صهیونیستی و مزدورانش در این جنایت سهیم است.

جمعیت وعد بحرین هم به نوبه خود رژیم صهیونیستی را مسئول انفجار دانسته و این انفجار تروریستی را به شدت محکوم کرد.

در محافل داخلی لبنان نیز انفجار ضاحیه جنوبی بیروت با محکومیت‌های زیادی همراه بود.

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه در این اقدام جنایتکارانه رد پای تروریسم و اسرائیل برای ضربه زدن به ثبات لبنان و مقاومت ملت دیده می‌شود انفجار مذکور را تلاش در راه خدمت به منافع اسرائیل دانست.

رئیس‌جمهوری لبنان با بیان اینکه این جنایات خونین تنها ایجاد فتنه میان ملت لبنان و ضربه زدن به وحدت و بیداری آنها را دنبال می‌کند، انفجار جنوب بیروت را محکوم کرد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نیز این انفجار را محکوم کرده و امروز (جمعه) را در همبستگی با خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌های انفجار مذکور عزای عمومی اعلام کرد.

تمام سلام،، نخست‌وزیر مکلف لبنان نیز با بیان اینکه انفجار روز پنجشنبه در جنوب بیروت اقدامی وحشیانه از سوی دشمنان لبنان بود از ملت و احزاب سیاسی کشورش خواست تا در برابر کسانی که برای ضربه زدن به امنیت لبنان تلاش می‌کنند، یکپارچه ایستادگی کنند.

وی تاکید کرد: تنها جواب واقعی برای چنین اقدامات تروریستی غلبه بر اختلافات داخلی و حفظ وحدت ملی است.

میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در لبنان نیز به نوبه خود انفجار جنوب بیروت را به شدت محکوم کرده و گفت: عاملان ارتکاب این انفجار تروریستی انسان نیستند بلکه حیواناتی در ظاهر انسانند.

وی همچنین بر اهمیت مبارزه با توطئه‌های دشمنان و حفظ وحدت ملی از سوی ملت لبنان تاکید کرد.

ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و یکی از برجسته‌ترین رهبران دروزی این کشور نیز انفجار بیروت را به شدت محکوم کرد و هدف آن را از بین بردن امنیت در تمامی لبنان دانست. وی گفت: عاملان این انفجار امنیت لبنان را هدف قرار داده‌اند و قصد دیگری ندارند.

عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان نیز انفجار روز پنجشنبه جنوب بیروت را محکوم کرده و تاکید کرد: تنها کسی که از تفرقه‌افکنی در لبنان سود می‌برد اسرائیل است من از همه احزاب سیاسی می‌خواهم برای حمایت از لبنان در کنار یکدیگر بایستند.

کد خبر 227199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز