سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: قرار گرفتن شاخه نظامی حزب‌الله یا همان جنبش مقاومت لبنان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا واکنش‌های متعددی را در داخل و خارج این کشور درپی داشت و درحالی‌که وزیر خارجه لبنان برخی طرف‌های داخلی را به ایفای نقش در این‌باره متهم کرد، آمریکا و اسرائیل آن را ستودند.

نخستین واکنش به این تصمیم که نه حزب‌الله بلکه عملا مقاومت لبنان را گروهی تروریستی تلقی می‌کند، ازسوی حزب‌الله بود که در بیانیه‌ای با ظالمانه و خصمانه خواندن آن، اعلام کرد که چنین اقدامی متکی بر هیچ دلیل و مستند قانونی نیست.
حزب‌الله با اشاره به تن دادن دولت‌های اروپایی به فشارهای آمریکا و اسرائیل تأکید کرد که تصمیم یادشده نمایانگر مواضع ملت‌های اروپا نیست. ولید سکریه نماینده فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان هم اعلام کرد که چنین تصمیمی بر رابطه یونیفل با ساکنان جنوب لبنان تأثیر منفی خواهد گذاشت. وی افزود: اروپا در اتخاذ تصمیم دچار اشتباه شده و خود را در تقابل با تمامی نیروهای منطقه قرار داد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه خود مقاومت لبنان را به اتهام دست داشتن در انفجار اتوبوس حامل چند گردشگر اسرائیلی در بلغارستان، در فهرست سیاه خود قرار داد. این اتهام هنوز اثبات نشده است.اما پیش از حزب‌الله، رئیس‌جمهور لبنان به این اقدام واکنش نشان داد. میشل سلیمان که پیش از این، از اروپا خواسته بود تا از اتخاذ این تصمیم خودداری کند، ابراز امیدواری کرد که این نهاد اروپایی در تصمیم خود تجدیدنظر کند. سلیمان این اظهارات را در دیدار با انجلینا ایخهورست نماینده اتحادیه اروپا در لبنان بیان کرد.

براساس قوانین اتحادیه اروپا، هر پیشنهاد ارائه شده برای اتخاذ تصمیم نیازمند اجماع 28عضو اتحادیه است و هرگونه بازنگری در آن نیازمند چنین اجماعی است و بازنگری در هر تصمیمی هم 6‌ماه پس از اتخاذ آن صورت می‌گیرد.دیروز نبیه بری رئیس قوه مقننه لبنان هم به این تصمیم واکنش نشان داد و تأکید کرد که چنین تصمیمی تحقیر عدالت و خدمتی رایگان به اسرائیل است.

تمام سلام نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت هم ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا در تصمیم خود بازنگری کند زیرا این تصمیم در سیاق مواضع اروپا برای کمک به لبنان به‌منظور گذر از مشکلات پیچیده سیاسی داخلی‌اش قرار نمی‌گیرد. وی تصمیم اروپایی‌ها را در وجه ماهیتی و کیفیت اجرای آن مبهم خواند.

اما گروه 14مارس مرکب از احزاب مخالف حزب‌الله آن را امتیازی به نفع خود خواند. برخی منابع این گروه با استقبال ضمنی از این تصمیم، در عین حال آن را مایه نگرانی دانستند زیرا پیامدهای آن صرفا بر گروه خاصی از لبنانی‌ها تأثیر نمی‌گذارد بلکه تمام لبنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در این میان، شاید تندترین موضع را وزیر خارجه لبنان اتخاذ کرد. وی پیش از دیدار با انجلینا ایخهورست نماینده اتحادیه اروپا در لبنان برای بررسی این موضوع، برخی طرف‌های داخلی را به ایفای نقش منفی در این‌باره متهم کرد. عدنان منصور هشدار داد که این تصمیم پیامدهای منفی بر عرصه سیاسی لبنان خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه اسرائیل تأثیری فراوان بر اتخاذ چنین تصمیمی داشته، تأکید کرد که به هنگام رایزنی‌ها در خارج، به خوبی می‌دانستیم که برخی طرف‌های داخلی هم نقشی منفی در این اقدام بر عهده داشتند. منصور اما اشاره‌ای صریح به نام این طرف‌ها نکرد. وی تصریح کرد که موضوع به اینجا ختم نخواهد شد و باید اکنون منتظر بمانیم تا بدانیم اروپایی‌ها در آینده از لبنان چه خواهند خواست.

در جبهه مقابل، آمریکا و اسرائیل از چنین تصمیمی استقبال کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا تصمیم یادشده را سیگنالی قوی به حزب‌الله برشمرد. وی کشورهای دیگر را به اتخاذ اقدامات مشابهی فراخواند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم آن را دستاوردی برای دستگاه دیپلماسی رژیم متبوع خود خواند. وی حتی خواستار گنجاندن تمام حزب و نه فقط شاخه نظامی آن در این فهرست شد.

کد خبر 224394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز