همشهری آنلاین: به دنبال درگیری‌های خشونت آمیز اخیر در جنوب لبنان و کشته شدن ده‌ها تن در موج جدید خشونت‌ها، ارتش لبنان موفق شد مقر فرماندهی شبه‌نظامیان تندرو در صیدا را تصرف و بیشتر آنها را بازداشت کند.

کنترل کامل ارتش لبنان بر صیدا

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ارتش لبنان به دنبال درگیری‌هایی که در 48 ساعت گذشته در شهر صیدا، واقع در جنوب لبنان رخ داد موفق شد مقر فرماندهی احمد الاسیر، روحانی سلفی و مخالف دولت سوریه و بیشتر مناطق تحت سلطه طرفدارانش را به کنترل خود درآورد.

همچنین ارتش لبنان موفق شد بیش از 90 درصد از طرفداران الاسیر را بازداشت کند. به رغم نگرانی‌ها و درخواست‌های بین‌المللی برای متوقف شدن خشونت‌ها در لبنان، اقدامات تحریک آمیز طرفداران الاسیر باعث موج جدیدی از خشونت در لبنان شد که در دو سال گذشته بی‌سابقه بود.

شبکه الجزیره به نقل از یک منبع نظامی در لبنان گزارش داد که ارتش موفق شده به مسجد بلال بن رباح، محل تجمع طرفداران احمد الاسیر وارد شده و 60 تن از طرفداران وی را بازداشت کند.

همچنین این منبع نظامی اعلام کرد که ارتش هنوز موفق نشده است الاسیر را که در زمان ورود ارتش به مسجد در این مسجد نبود، بازداشت کند.

این منبع نظامی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتش علاوه بر این مقادیر زیادی سلاح و مهمات ضبط کرده و حدود 90 درصد از افراد مسلح بازداشت شده‌اند.

همچنین تردد وسایل نقلیه نیز در شهر صیدا به دلیل درگیری‌های خشونت آمیز روز گذشته تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

شبکه خبری العربیه نیز اعلام کرد که نیروهای ارتش علاوه بر مسجد بلال بن رباح شماری از ساختمان‌های اطراف آن را نیز به کنترل خود درآورده‌اند.

همچنین این شبکه خبری اعلام کرد که ارتش پس از ورود به محل تجمع طرفداران احمد الاسیر موفق شد سلاح‌هایی از جمله اسلحه کلاشینکف، تیربار و شماری خودرو را کشف کند.

یک منبع نظامی در صیدا به خبرگزاری فرانسه گفت: ارتش لبنان اجساد ده‌ها فرد مسلح را که با لباس‌های نظامی در این ساختمان‌ها حضور داشتند، پیدا کرد.

هنوز سرنوشت احمد الاسیر مشخص نیست اما امجد الاسیر، برادر وی در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که احمد الاسیر تا آخرین قطره خونش در مسجد بلال بن رباح باقی خواهد ماند.

این در حالی است که برخی منابع لبنانی اعلام کردند که احمد الاسیر در درگیری‌های روز گذشته به شدت زخمی شده است. برخی منابع نیز از خروج وی از منطقه درگیری خبر دادند.

منابع رسانه‌ای فاش کردند: عبدالرحمان شمندر، مسئول نظامی گروه احمد الاسیر در درگیری‌های روز دوشنبه کشته شده‌است. این در حالی است که بلال بدر، یکی از رهبران گروه‌های پنج گانه لبنانی مرتبط با جبهه النصرة و معاون الاسیر نیز به شدت زخمی شد و به همراه شماری از افراد مسلح طرفدار الاسیر به بیمارستانی در صیدا منتقل شد.

مدیر عملیات کمیته صلیب سرخ در لبنان نیز اعلام کرد که خودروهای آمبولانس ظرف 24 ساعت گذشته 94 زخمی‌ به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان این درگیری‌ها مشخص نیست، درحالی که ارتش تعداد کشته‌های نیروهای خود را 16 تن اعلام کرده منابع مستقل تاکید دارند که 21 نظامی لبنانی در درگیری‌های صیدا کشته شده‌اند. تعداد زخمی‌های ارتش نیز بیش از 100 تن اعلام شده است.

از سوی دیگر در نشست امنیتی که با حضور اعضای کابینه لبنان به ریاست میشل سلیمان، رئیس جمهوری این کشور برگزار شد، حاضران تاکید کردند که ارتش لبنان به اقداماتش در منطقه صیدا تا زمان پاکسازی کامل نیروهای مسلح وابسته به احمد الاسیر و باداشت آنها ادامه خواهند داد.

همچنین فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای از افراد مسلح که به مراکز پلیس و شهروندان لبنانی حمله کردند خواست تا سلاح‌هایشان را تحویل داده و هرچه سریعتر خود را به نیروهای ارتش تسلیم کنند.

مقامات قضایی لبنان نیز علیه 123 تن از کسانی که در درگیری‌های اخیر در لبنان دست داشتند و در راس آنها احمد الاسیر، برادر و پسرش حکم‌ بازداشت صادر کرد.

جمعی از سیاستمداران اهل سنت در لبنان نیز از ارتش این کشور خواستند تا به وظایف امنیتی خود به شکلی عادلانه عمل کرده و با شهروندان لبنانی با مساوات رفتار کند.

این درخواست سیاستمداران لبنانی به دنبال دعوت برخی گروه‌ها برای پاکسازی همه سلاح‌ها در لبنان و پس از عملیات نظامی علیه الاسیر و طرفداران ارائه شد.

در واکنش‌های جهانی به خشونت‌های لبنان، ولید المعلم، وزیر خارج سوریه روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به ناآرامی‌های شهر صیدای لبنان اشاره کرده و اعلام کرد: این درگیری‌های خطرناک پیامد تصمیماتی بود که حامیان تروریست‌های سوری در دوحه اتخاذ کردند.

المعلم همچنین نسبت به اینکه ارتش لبنان بتواند در جنگ علیه گروه‌های تروریستی موفق شود ابراز امیدواری کرد.

دولت عربستان و فرانسه نیز با ابراز نگرانی نسبت به درگیری‌های لبنان خواهان تلاش برای حفظ امنیت و ثبات این کشور شدند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز به نقل از بان کی مون، از شهروندان لبنانی خواست تا ضمن حفظ خویشتنداری به دولت و نهادهای دولتی احترام بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: بان کی مون معتقد است نقش نیروهای مسلح لبنان در حمایت از شهروندان نقشی اساسی است و جامعه جهانی در حمایت از ثبات، امنیت و حاکمیت لبنان متعهد است.

محمود عباس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری لبنان از تدابیر بیروت در جهت خاموش کردن آتش فتنه بر پا شده در این کشور حمایت کرد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از ظهر دوشنبه با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان تماس گرفت و حمایت خود را از تدابیر لبنان جهت جلوگیری از فتنه برپا شده در این کشور و حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

در ادامه بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است که عباس در این تماس تلفنی تاکید کرد که گروه‌های فلسطین به هیچ وجه در امور داخلی لبنان و تدابیر امنیتی آن مداخله نخواهند کرد.

احمد الاسیر که یکی از مخالفان نظام سوریه و از چهره‌های سلفی لبنان است، امام جمعه مسجد بلال شهر صیدا است و در دو سال گذشته درگیری‌هایی دیگری نیز میان طرفداران الاسیر با ارتش و نیروهای حزب‌الله رخ داده است.

الاسیر به ایراد اظهارات تند علیه نظام سوریه شهرت دارد.

کد خبر 220350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز