همشهری آنلاین: شمار کشته‌های نیروهای ارتش لبنان در درگیری با طرفداران شیخ سلفی احمد الاسیر در شهر صیدا به 15 کشته و شمار زخمی‌ها به 50 نفر افزایش یافت.

ادامه درگیری های ارتش لبنان با سلفی ها در صیدا

واحد مرکزی خبر به نقل از المیادین نوشت: شبه نظامیان وابسته به شیخ احمد الاسیر از علمای سلفی و افراطی در صیدا روز یکشنبه به مواضع نیروهای ارتش یورش بردند و پانزده نفر از آنها از جمله دو افسر را کشتند.

درگیری های شدیدی بین ارتش لبنان و طرفداران شیخ الاسیر در منطقه عبرا وجود دارد و دو طرف از انواع سلاح ها علیه یکدیگر استفاده می کنند. شاهدان از اصابت تعدادی گلوله خمپاره به مواضع ارتش لبنان در طرابلس در خط تماس میان جبل محسن و باب التبانه خبر دادند.

یک منبع نظامی لبنانی گفته است ارتش لبنان به عملیات نظامی خود تا دستگیری الاسیر ادامه خواهد داد.

بیش از 30 تن از افراد مسلح طرفدار احمد الاسیر در درگیری با ارتش لبنان کشته شده اند که بیشتر آنها سوری هستند.خبرهای غیر رسمی هم حاکی از زخمی شدن شیخ فتنه گر لبنانی احمد الاسیر است. هنوز منابع رسمی این خبر را تایید نکرده اند.

حمله به ارتش در شهر صیدا باعث شد تا بسیاری از شخصیت های لبنانی این اقدام را محکوم کنند و ارتش لبنان را به مثابه خط قرمزی بدانند که هیچ کس حق عبور از آن را ندارد.

شیخ ماهر حمود امام جماعت مسجد القدس در شهر صیدا گفت حمله به ارتش لبنان خط قرمز است و کسی که در برابر شعله ور شدن فتنه در شهر صیدا سکوت می کند همچون کسی است که در ایجاد فتنه شرکت کرده است.

شیخ ماهر حمود گفت: تجاوز به ارتش لبنان خط قرمز است و جنایت در حق صلح ملی، اسلام و لبنان است.

عبدالرحمان البزری شهردار سابق صیدا از سیاستمداران خواست از اخلاگران امنیت حمایت نکند تا بار دیگر اینگونه حوادث تکرار نشود.

عبدالرحمان البرزی گفت: آنچه رخ داد(حمله افراد مسلح به ارتش لبنان) قابل توجیه نیست حتی بازداشت برخی از هواداران شیخ احمد الاسیر توجیه کننده حجم واکنش و اقدام های مسلحانه علیه ارتش نیست.

اسامه سعد رئیس سازمان ملی ناصریست از دولت لبنان خواست خواست تا این زمینه برقراری امنیت و ثبات در مناطق مختلف لبنان را برای ارتش این کشور فراهم کند.

وی گفت: باید مشخص شود چه کسی مسوول خون های ریخته شده و زیان های وارد شده است.

سلیم الحص نخست وزیر سابق لبنان نیز از جمله کسانی بود که حمله به ارتش لبنان را محکوم کرد وی از نهاد ارتش خواست با مقابله با قانون شکنان در سراسر لبنان آتش فتنه را خاموش کند.

خاد حداده دبیر کل حزب کمونیست لبنان از نمایندگان و فعالان شهر صیدا خواست در برابر پدیده احمد الاسیر موضع روشنی اتخاذ کنند و از این طریق جلوی اقدام های وی برای برهم زدن امنیت شهر بگیرند.

اسعد حردان رئیس حزب سوری ملی اجتماعی حمله مسلحانه به ارتش لبنان را محکوم کرد و گفت این هجوم حمله مستقیم به امنیت و صلح ملی لبنان است.

عمر کرامی نخست وزیر سابق لبنان نیز این تجاوز را محکوم کرد و از همه شهروندان لبنانی خواست برای نابودی فتنه ای که در کشور برپا شده از ارتش حمایت کنند.

بسیاری از سنی های لبنان با مواضع جنجال برانگیز شیخ احمد الاسیر مخالفند.

الاسیر یک شیخ سلفی است که با اتخاذ مواضع بنیادگرایانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

به علت مواضع تندروانه الاسیر خطبه های وی در سطح گسترده ای جنجال به پا کرده است.

درباره منابع مالی شیخ احمد الاسیر مطالب زیادی گفته شده است. برخی از کمک های ویژه سخن گفته اند و برخی نیز گفته اند که یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از وی حمایت مالی می کند. به هر حال میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان و برخی دیگر از مسوولان لبنانی از امیر قطر خواسته اند که دست از حمایت مالی وی بکشد. در آن زمان امیر قطر وجود هرگونه ارتباط مستقیم با شیخ احمد الاسیر را تکذیب کرد.

جریان المستقبل لبنان روابط پیچیده ای با الاسیر دارد. جریان المستقبل و احمد الاسیر برخی اوقات به انتقاد از یکدیگر پرداخته اند با این حال بارها نیز در خصوص مساله سوریه و مقابله با حزب الله با یکدیگر دیدار کرده اند.

کد خبر 220136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز