همشهری آنلاین: ۵ فروند هواپیمای جنگی رژیم اسرائیل با نقض آشکار یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به حریم هوایی لبنان نفوذ و بر فراز چندین منطقه از این کشور پرواز کرده‌اند.

اسرائیل

به گزارش شبکه پرس تی وی، ارتش لبنان روز جمعه (۲۰ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ جت جنگنده اسرائیل راس ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز جمعه به وقت محلی (۰۶:۰۰به وقت گرینویچ) از فراز روستای عیترون در جنوب لبنان به حریم هوایی کشور نفوذ کردند.

این جتهای جنگنده پس از پرواز بر فراز چند منطقه در لبنان راس ساعت ۱۰:۳۵ به وقت محلی (۰۷:۳۵ به وقت گرینویچ) از حریم هوایی روستای الما الشعب آسمان لبنان را ترک کردند.

۳ پهپاد اسرائیلی نیز روز پنجشنبه (۱۹ اردیبهشت) در ساعت ۰۷:۲۵ صبح به وقت محلی (۰۴:۲۵ به وقت گرینویچ) وارد حریم هوایی لبنان شدند. این پهپادها پس از انجام پروازهای شناسایی بر فراز منطقه بقاع غربی و مناطقی در جنوب لبنان روز جمعه در ساعت ۰۶:۲۵ صبح به وقت محلی (۰۳:۲۵ به وقت گرینویچ) آسمان لبنان را ترک کردند.

این در حالی است که میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان استفاده اخیر رژیم اسرائیل از حریم هوایی کشورش برای اجرای یک حمله تهاجمی بر ضد سوریه را محکوم کرده است.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری لبنان ۵ می منتشر کرده آمده است :«سلیمان تهاجم اسرائیل به مناطقی از سوریه را که با نقض حریم هوایی لبنان برای اجرای چنین حملاتی که به کشتار تعدادی از غیرنظامیان منجر شد صورت گرفت را به شدت محکوم می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است :«چنین اقدامی از سوی یک دشمن مشترک (مثل اسرائیل) که سیاستش بر اساس تهاجم استوار است غیرعادی نیست، دشمنی که از اوضاع کنونی در سوریه برای اجرای تهاجم خود بهره‌برداری میکند درست مثل زمانی که در بحران لبنان دست به چنین کاری زد.»

سوریه ۵ می اعلام کرد رژیم اسرائیل یک مرکز تحقیقاتی در حومه دمشق را هدف حمله هوایی قرار داده است. این تهاجم هوایی در پی تحمیل خسارات سنگینی از سوی ارتش سوریه به گروه‌های هم‌پیمان القاعده در این کشور روی داد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های سوری در این حمله راکت‌های اسرائیل به مرکز تحقیقاتی جمرایا اصابت کرد.

اندکی پس از این حمله، وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد تهاجم اسرائیل نشان می‌دهد بین تل آویو و گروه‌های تروریستی که در سوریه فعالیت می‌کنند از جمله جبهه النصره ارتباط‌هایی وجود دارد.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز در همین روز در جمع خبرنگاران در دمشق گفت «سوریه این حق و وظیفه را دارد که از مردم خود به هر شکلی دفاع کند» و تسلیم تجاوزات رژیم اسراییل نمی‌شود.

الزعبی افزود حملات اسرائیل به سوریه خاورمیانه را خطرناک‌تر کرده است.

رژیم اسرائیل تقریبا هر روز حریم هوایی لبنان را نقض و ادعا می‌کند که این پروازها با هدف شناسایی صورت می‌گیرد.

دولت لبنان، جنبش مقاومت حزب‌الله و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به یونیفیل نیز بارها این پروازها را محکوم کرده‌اند و می‌گویند این اقدامات تل آویو، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل و حق حاکمیت بیروت را آشکارا نقض می‌کند.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که اجرای آتش بس در پی تهاجم رژیم اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ به واسطه آن محقق شد از این رژیم می‌خواهد به حق حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان احترام بگذارد.

لبنان سال ۲۰۰۹ با ارائه شکوائیه‌ای به سازمان ملل بیش از ۷ هزار سند در ارتباط با نقض حق حاکمیت این کشور از سوی رژیم اسرائیل ارائه کرد.

کد خبر 213669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز