همشهری انلاین: روزنامه لبنانی الدیار از دیدار سه جانبه غضنفر رکن آبادی سفیر ایران ، علی عواض عسیری سفیر عربستان سعودی در لبنان و شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله با هدف ایجاد راهکاری برای برون رفت از مشکلات در عرصه داخلی لبنان خبر داد.

دیدار سه جانبه سفرای ایران،عربستان و معاون دبیر کل حزب الله لبنان

به گزارش ایرنا از بیروت، الدیار در شماره روز جمعه خود نوشت: در این نشست مقرر شد سفیران دو کشور ایران و عربستان به ترتیب عهده دار در جریان گذاشتن نتایج مذاکرات نشست به ترتیب با جریان هشت و 14 مارس باشند.

این روزنامه لبنانی نوشت: رکن آبادی در این نشست با تأکید بر هموار کردن مأموریت تمام سلام نخست وزیر جدید لبنان، در تشکیل دولت آینده لبنان، گفت: ایران چشمداشتی در لبنان ندارد، بلکه در راستای حمایت های خود از ملت این کشور، به آزاد سازی جنوب لبنان کمک کرده است.

وی افزود: بر خلاف آنچه در برخی مخافل گفته می شود، ایران یک حرکت شیعی در لبنان نیست، بلکه از همه مردم این کشور حمایت می کند و این موضوع از مواضع و مبانی ثابت و اولیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر ایران در لبنان همچنین اظهار کرد که از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نکاتی را درباره ارایه برخی نصایح به جریان هشت مارس برای هموار کردن تشکیل دولت لبنان و حمایت از توافق ملی دریافت کرده و ایران خواهان دستیابی سریع به وفاق ملی و تأمین صلح داخلی در لبنان است.

رکن آبادی در این نشست همچنین با اشاره به تبلیغات جریان 14 مارس علیه ایران گفت که ایران خواهان دخالت در امور داخلی لبنان نیست، اما تحریک ها و سخنانی علیه ایران صورت می گیرد و این در حالی است که ایران بدون استثنا از کلیه مسلمانان و مردم لبنان حمایت می کند و خواهان لبنان یکپارچه و متحد در سایه صلح داخلی است و از این رو نباید در حق ایران بدی یا توهین کرد.

معاون دبیر کل حزب الله در این دیدار اظهار داشت: حزب الله در هموار کردن مسیر تشکیل دولت تمام سلام نخست وزیر جدید لبنان همکاری خواهد کرد.

شیخ نعیم قاسم افزود: ما از علی عواض عسیری خواستیم که به تمام سلام اعلام کند که بر اصول و مبانی متعلق به موضوع معادله مردم، ارتش و مقاومت پایدار بماند و توجه خود را تنها متمرکز بیانیه بعبدا نکند، چرا که در این بیانیه اعلام شده که اعلام بی طرفی لبنان در مورد درگیری های عربی - اسراییلی منطقه نیست، بلکه اعلام بیطرفی در خصوص برخی بحران ها و محورهای منطقه ای است و ما معتقدیم درگیری ها با اسراییل همچنان تا تحقق حقوق مردم فلسطین ادامه دارد.

وی در این نشست ضمن تأکید بر ادامه مشورت های سلام اظهار کرد: ما با توجه به نتایج مشورت ها و نیز با رعایت مواضع جریان هشت و 14 مارس، به سلام در مسیر تشکیل دولت کمک خواهیم کرد.

این روزنامه لبنانی نوشت: در این نشست مقرر شد سفیران ایران و عربستان در لبنان با دنبال کردن مسیر مأموریت سلام، وی را در حل مشکلات برای تشکیل دولت کمک کنند و شیخ نعیم قاسم به نوبه خود نیز طی دیدارها و نشست های خود، زمینه را برای تشکل دولت کامل و جامع برای اجرای انتخابات فراهم کند.

الدیار ادامه داد: سفیر عربستان در لبنان نیز در این نشست از حزب الله و جریان هشت مارس خواست به روند تشکیل دولت سلام و برون رفت لبنان از بحران کنونی کمک کند و عربستان در این راستا نه تنها از سلام، بلکه از تمام دولت لبنان اعم از جریان هشت و 14 مارس حمایت خواهد کرد.

عسیری در این نشست گفت، عربستان چشمداشتی به لبنان ندارد، بلکه تنها خواهان همبستگی، ثبات و تأمین صلح داخلی آن است و طبق توصیه های ملک عبد الله پادشاه عربستان و امیر سلمان ولیعهد آن، این کشور از تشکیل دولت وفاق ملی در لبنان حمایت می کند و به همه گروه های لبنانی برای هموار کردن مسیر مأموریت سلام مشاوره هایی را ارایه خواهد داد.

کد خبر 208675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز