همشهری آنلاین: ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست تقدم خواه لبنان اعلام کرد در صورتی که بر اساس طرح وی دولت جدید لبنان تشکیل نشود، دولت آتی به نخست وزیری شخصی غیر از تمام سلام تشکیل خواهد شد.

جنبلاط نسبت به تغییر نخست وزیر جدید لبنان هشدار داد

به گزارش ایرنا ، وی در اظهاراتی که در شماره روز شنبه روزنامه لبنانی الجمهوریه منتشر شد، با اشاره به تاخیر در تشکیل دولت جدید لبنان به نخست وزیری تمام سلام افزود: اگر سلام طرح وی را در رابطه با 9 وزیر برای جریان هشت مارس، 9 وزیر برای جریان 14 مارس و شش وزیر مستقل قبول نکند، دولت به ریاست شخصی دیگر تشکیل خواهد شد.

روزنامه مزبور با اشاره به اینکه جنبلاط به دلیل برخورداری از جایگاه خاص سیاسی خود و اینکه با آرای نمایندگان این حزب در مجلس می تواند توازن سیاسی در لبنان را به هم بزند، نوشت: جنبلاط در پیامی به تمام سلام اعلام کرده است که یا طرح وی را در این خصوص قبول می کند یا اینکه در آینده دولت جدید به نخست وزیری نجیب میقاتی و یا عبدالرحیم مراد از شخصیت های سیاسی سنی مذهب و متمایل به جریان هشت مارس تشکیل خواهد شد.

پیش از این سخن از طرح هشت، هشت، هشت بود که بر اساس آن به هر یک از جریان های هشت و 14 مارس، هشت وزیر و جریان های مستقل نیز هشت وزیر می رسید که به خاطر پافشاری های مقامات جریان 14 مارس به تشکیل دولتی یک رنگ از طیف خود این معادله به شکست انجامید.

به گفته کارشناسان سیاسی، در این حال و با توجه به پیشرفت های سیاسی در رابطه با حل و فصل بحران سوریه، جنبلاط در تغییر جهتی شدید داده و با گرایش یافتن به جریان هشت مارس (موافق حزب الله و نظام سوریه) جریان 14 مارس را با مشکل شدید روبرو کرده است.

بر اساس قانون لبنان در صورتی که یک سوم از تعداد وزرای لبنانی به اضافه یک وزیر دیگر استعفا دهند، دولت از مشروعیت ساقط شده و سرنگون می شود.

بر اساس طرح جدید جنبلاط در صورت تشکیل دولت جریان هشت مارس با در دست داشتن 9 کرسی، توانایی کنترل روند عملکرد دولت تمام سلام را خواهد داشت.

کد خبر 237287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز