دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در واکنش به سخنان مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: حاضر به فروش سهام صدرا نیستیم.

محمد مهرزاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، در پی اظهارات رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر پس دادن سهام صدرا به دولت یا حراج سهام آن درصورت پرداخت نشدن اقساط گفت: ما حاضر به فروش سهام صدرا نیستیم و این موضوع صحت ندارد.

او توضیح داد: زمانی که سرمایه‌گذاری بانک ملی سهام صدرا را خرید ارزش هر سهم صدرا 2 هزار و 200 تومان بود در حالی که هم اکنون ارزش هر سهم آن در محدوده 150 تومان است بنابر این فروش سهام صدرا به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

وی به انتقاد از نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت صدرا پرداخت و گفت: آنچه به سهامدار صدرا و مسایل درونی این شرکت مربوط می‌شود براساس روال انجام شده است. اما یکسری عوامل محیطی و بیرونی برای صدرا شرایط را دشوار کردند.

مهرزاد خاطرنشان کرد: پس از واگذاری سهام صدرا رقیبان جدید در دولت به صورت موازی برای این شرکت ایجاد شدند و بسیاری از پروژه‌ها به آنها واگذار شد این مسایل شرایط را دشوار کرده است.مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی تأکید کرد: بسیاری از پروژه‌ها از شرکت صدرا گرفته شده و به شرکت‌های دیگر سپرده شده است.

این گزارش حاکی است: یکی از انتقادات اساسی که به دولت در مورد واگذاری سهام صدرا در سال 83 از طرف کارشناسان مطرح می‌شد این بود که دولت پس از واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی در سال 83 روند واگذاری پروژه‌ها به صدرا را متوقف کرد و صدرا در به دست‌گیری بسیاری از پروژه‌ها ناکام ماند.

سهام شرکت صدرا در بهمن ماه سال 82 به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی واگذار شد این واگذاری در آن زمان بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ اقتصاد ایران لقب گرفت.

پیش از این غلامرضا حیدری کرد زنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی سازی در مورد سهام صدرا گفته بود: به دلیل این که شرکت صدرا اقساط خود را پرداخت نکرده است، شکایتی علیه خریدار آن مطرح شده که در نهایت دادگاه رأی را به نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر کرده است.

وی تأکید کرده بود: پس گرفتن سهام مدنظر نیست بلکه خریدار باید اقساط را پرداخت کند ولی در غیر این صورت سهام صدرا را خواهیم فروخت.

مهرزاد نیز در پاسخ اعلام کرده بود: تأخیر در پرداخت اقساط خرید سهام به این دلیل نبود که قصدی مبنی بر پرداخت نشدن بدهی سرمایه‌گذاری بانک ملی به دولت وجود داشته باشد بلکه زمانی که پس از خرید بهای هر سهم مورد معامله 2 هزار تومان به 160 تومان می‌رسد چگونه می‌توان اقساط این واگذاری را پرداخت کرد.

مهرزاد تأکید کرده بود: صدرا را دولت گران به ما فروخته و گذشته از این تاکنون دولت قواعد خصوصی‌سازی را رعایت نکرده است. براساس این گزارش تاکنون شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی متحمل هزینه‌های هنگفتی در مورد شرکت صدرا شده است که وضعیت سود و سبد سهام این شرکت را متأثر ساخته است.

کد خبر 23139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز