سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: بر اساس توافق‌های انجام شده شرکت‌ سرمایه‌گذاری بانک ملی و همچنین صدرا باید ظرف 10 روز آینده در نشستی با سازمان خصوصی‌سازی تکلیف بدهی‌های خود را به دولت مشخص کنند.

سیدمهدی عقدایی مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفت: به غیر از شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی که از بابت خرید صدرا به دولت بدهکار است شرکت صدرا نیز که سهام شرکت آذرآب را خریده است بدهی سنگینی به دولت دارد.

به گفته وی هم‌اکنون حجم بدهی‌های شرکت صدرا، بین 50 تا 60 میلیارد تومان و میزان بدهی‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی 20 میلیارد تومان برآورد می‌شود. وی افزود: به شرکت‌های صدرا و آذرآب قول داده‌اند، ظرف 10 روز آینده در نشستی مشترک با سازمان خصوصی‌سازی تکلیف این بدهی‌ها را روشن کنند.

خریدار کیست

شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی با در دست داشتن 35 درصد از سهام صدرا سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی زمستان سال 81 و تحت جریان‌سازی گسترده رسانه‌ای مجبور به خرید سهام شرکت صدرا شد.
در آن سال سازمان خصوصی‌سازی در بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ ایران 35 درصد سهام صدرا را روی میز فروش گذاشت.

اما سهام این شرکت تا ساعاتی مانده به پایان معاملات هیچ خریداری نداشت در نتیجه وزیر اقتصاد وقت، در تماس همزمان با دبیرکل سابق بورس و  بانک ملی این شرکت را مکلف به خرید سهام شرکت صدرا کرد.

در نهایت سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به قیمت 407 میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی  فروخته شد، اما از آن زمان تاکنون شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی هنوز موفق به پرداخت کل این مبلغ نشده و تاکنون متحمل هزینه‌های هنگفتی از محل خرید سهام صدرا شده است.

از طرف دیگر روند اعطای پروژه‌های صنعتی از طرف دولت به شرکت صدرا که تا قبل از خصوصی‌سازی به‌راحتی انجام می‌شد، پس از واگذاری سهام به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی متوقف شد و دیگر پروژه‌ای از طرف دولت به این شرکت واگذار نشد. همین موضوع موجب شد، سهامداران بورس تهران هر روز شاهد نزول ارزش سهام این شرکت باشند تا جایی که اکنون قیمت هر سهم این شرکت از 2 هزار و 200 تومان در آن سال به محدوده 112 تومان کاهش پیدا کرده است.

به دلیل سررسید شدن بدهی‌های بانک ملی و پرداخت نشدن آنها کار به رأی قضایی کشید و رأی صادر شده به نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر شد.

رأی دادگاه

سید مهدی عقدایی در این باره گفت: رأی دادگاه به دلیل پرداخت نشدن چک‌های صادر شده به نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر شد، اما سرمایه‌گذاری بانک ملی در این زمینه تقاضای برگزاری دادگاه تجدید نظر دارد.وی افزود: هم‌اکنون منتظر رأی تجدیدنظر هستیم ضمن این‌که در توافقی که با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی و صدرا صورت گرفته این  دو شرکت قول داده‌اند، ظرف 10 روز آینده در نشست مشترکی با سازمان خصوصی‌سازی تکلیف بدهی‌های خود را مشخص کنند.

بقیه چه می‌گویند

هفته گذشته غلامرضا حیدری کردزنگنه در مورد سهام صدرا اعلام کرد: به دلیل این‌که شرکت صدرا اقساط خود را پرداخت نکرده است شکایتی علیه خریدار آن مطرح شد که در نهایت دادگاه رأی را به نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر کرد.وی تأکید کرده بود: پس‌گرفتن سهام صدرا مد نظر نیست بلکه خریدار باید اقساط را پرداخت کند ولی در غیر این صورت سهام صدرا را خواهیم فروخت.

محمد مهرزاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، نیز در واکنش به سخنان مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: دولت شرکت صدرا را به ما گران فروخته است، گذشته از آن تاکنون دولت قواعد خصوصی‌سازی را رعایت نکرده است.

وی تأکید کرده بود: تأخیر در پرداخت اقساط خرید سهام به این دلیل نبود که قصدی مبنی ‌بر پرداخت نشدن بدهی‌ سرمایه‌گذاری بانک ملی به دولت وجود داشته باشد بلکه زمانی که پس از خریداری بهای هر سهم مورد معامله 2 هزار تومان به 160 تومان می‌رسد چگونه می‌توان اقساط این واگذاری را پرداخت کرد.

کد خبر 23224

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز