یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: موج عرضه سهام خودروسازان در ساعت اوج معاملات، تالارهای بورس تهران را در شوک فرو برد.

تحلیلگران وکارگزاران بورس، پایان بازارگردانی سهام برخی شرکت‌های بزرگ خودروسازی و از آن مهمتر، عرضه قریب‌الوقوع سهام ایرالکو را دلیل عمده در تشکیل صف‌های فروش برای سهام خودرو اعلام کردند. بین ساعت 11 تا 12 ظهر دیروز، 10 میلیون سهم متعلق به شرکت‌های خودروسازی فعال در بورس تهران روی میز فروش رفت.

ارزش کل دستور فروش‌های صادر شده برای سهام شرکت‌های خودروسازی در ساعت اوج معاملات بازار سهام به 35میلیارد ریال می‌رسید. در این میان سنگین‌ترین وزنه را در صف فروش، سهام سایپا ایجاد کرد. ارزش سهام سایپا در حدود ساعت 11 تا 12 ظهر دیروز 2 درصد کاهش یافت.

در این محدوده زمانی 2/4 میلیون سهم سایپا در مجموع به ارزش 5/12میلیارد ریال برای فروش عرضه شد.

صف فروش ایجاد شده برای سهام ایران‌خودرو هم از مرز 3 میلیون سهم گذشت. روز یکشنبه همچنین برای دو میلیون سهم گروه بهمن دستور فروش صادر شد. سهام ایران‌خودرو دیزل نیز از قاعده عرضه سهام خودروسازان بیرون نبود و یک میلیون سهم این شرکت را کارگزاران در کفه فروش قرار دادند.

تحلیل شرایط

نصرالله برزنی مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین در مورد دلایل تشکیل صف‌های فروش برای سهام خودروسازان در بورس گفت: عمده‌ترین دلیل تشکیل صف‌های فروش برای خودروسازان این است که سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه‌های جدید خود در بورس ظرفیت‌سازی نکرده و چون هم‌اکنون نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد، صف‌های فروش برای سهام خودروسازان در بورس تشکیل می‌شود.

وی افزود: عده‌ای قصد دارند با فروش سهام، خود را برای عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی آماده کنند. از طرف دیگر اطمینان نداشتن بازار به اعلام سود پیش‌بینی شده خودروسازان باعث شده تا سهامداران اقدام به فروش سهام این شرکت‌ها کنند.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تاکید کرد: تجربه بازار در مورد کاهش سود شرکت ایران‌خودرو و هزینه‌های مالی سنگین این شرکت از دلایل دیگر انتخاب برای فروش است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌سازی نکردن سازمان خصوصی‌سازی و کمبود نقدینگی در بازار باعث شده تا در آستانه عرضه سهام ایرالکو در روز دوشنبه (امروز) صف‌های فروش برای سهام خودرو در بورس تشکیل شود.

برزنی یکی دیگر از دلایل تشکیل صف‌های فروش برای سهام خودرو را پایان قرارداد بازارگردانی شرکت سایپا در دو روز گذشته  اعلام کرد و گفت: از دو روز پیش قرارداد بازارگردان سایپا به پایان رسیده و باید ظرف روزهای آتی این قرارداد تمدید شود.

عرضه ایرالکو

روز دوشنبه 8 میلیون و250هزار سهم (معادل 5درصد) از سهام شرکت آلومینیوم ایران به منظور کشف قیمت در بورس تهران عرضه می‌شود. قرار است سهام ایرالکو از حوالی ساعت 11 روز دوشنبه در تالارهای بورس در سراسر کشور عرضه شود.

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس در گفتگو با فارس در این باره گفت:  سهام ایرالکو امروز در تالار فرعی بورس عرضه می‌شود و قرار است از هر ایستگاه معاملاتی تا سقف 35 هزار برگه سهم ایرالکو خریداری شود. سعی می‌شود اطلاعیه و سپس دریافت سفارش‌های خرید از ساعت 9 و 15دقیقه صبح انجام شود تا عرضه سهام به ساعات پایانی کشیده نشود.

کد خبر 23997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز