گروه شهری: همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی از ابتدای‌ مهر ماه، اتوبوسرانی پایتخت در وضعیت آماده‌باش کامل خواهد بود.

حمل و نقل

در حال حاضر روزانه به‌طور متوسط 4.5میلیون مسافر توسط اتوبوس‌ها در پایتخت جابه‌جا می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد مسافران اتوبوسرانی در مهرماه 20 تا 30 درصد افزایش یابد که برای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان ناوگان اتوبوسرانی در آماده‌باش کامل قرار دارد.پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره اظهار کرد: اقدامات گسترده‌ای برای آماده‌سازی‌ ناوگان اتوبوسرانی صورت گرفته و همچنین در تلاشیم که تا مهرماه سری جدیدی از اتوبوس‌های دوکابین را وارد ناوگان کنیم. وی تصریح کرد: ناوگان اتوبوسرانی در مهرماه با تمام ظرفیت و توان به شهروندان خدمات‌رسانی خواهد کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در ساعت اوج ترافیک در نقاط مهم و پرتردد شهر مانند ونک، میدان ولیعصر، میدان آزادی و... تعدادی از اتوبوس‌ها دپو شوند تا درصورت نیاز سریعا بتوانند نسبت به جابه‌جایی مسافران اقدام کنند.

سنندجی افزود: آمادگی کامل برای اعزام اتوبوس به مکان‌های پرازدحام، حرکت اتوبوس‌ها از مبدأ طبق برنامه زمان‌بندی و با حداقل زمان تأخیر، تعمیر و تجهیز اتوبوس‌های دارای نقص فنی قبل از بازگشایی مدارس، حضور مداوم گشت‌های شرکت واحد در نقاط مختلف شهر به‌ویژه نقاط پرتردد و شلوغ، شست‌وشو و نظافت کامل اتوبوس‌ها و... از دیگر اقداماتی است که همزمان با بازگشایی مدارس در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: همچنین استفاده از اتوبوس برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار فرهنگی در روز اول مهر رایگان خواهد بود.


همچنین مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک از ساخت بلندترین خط بی‌آرتی در پایتخت خبر داد. حسن آقایی با بیان اینکه ساخت خط اتوبوس تندرو (بی‌آرتی) در بزرگراه امام علی از دشواری‌های خاصی برخوردار بود، به تشریح جزئیات ساخت این خط پرداخت.
وی گفت: طول خط9 بی‌آر‌تی یا همان خط تندرو بزرگراه امام علی در حدود 36کیلومتر است که از این نظر بلند‌ترین خط این سامانه به‌حساب می‌آید. این خط از انتهای شرقی بلوار ارتش (پایانه لاله) آغاز می‌شود و در ادامه با عبور از بزرگراه امام علی به سمت جنوب، بلوار شهید کریمی و بلوار دستواره به ایستگاه مترو جوانمرد قصاب ختم می‌شود.

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خط9 از 8 منطقه تهران می‌گذرد، افزود: خط9 بی‌آرتی در مسیر عبوری خود از مناطق 1، 4، 7، 8، 13، 14، 15 و20 می‌گذرد که در نوع خود بی‌نظیر است. آقایی در ادامه خاطرنشان کرد: در مسیر خط9 بی‌آرتی 40 ایستگاه نصب خواهد شد که از این تعداد 17 ایستگاه دوطرفه و 23 ایستگاه یکطرفه نصب می‌شوند. وی در تشریح این امر افزود: به واسطه اینکه در برخی محدوده‌های بزرگراه نظیر محدوده شمالی معارضانی نظیر کانال آب یا وجود کابل فشار قوی که در بزرگراه ارتش است، وجود دارد، بنابراین ایستگاه‌های بی‌آرتی در دوطرف خیابان نصب می‌شود. تا این مرحله نیز عملیات عمرانی 16 ایستگاه دوطرفه در حال انجام است و در مرحله آرماتوربندی و بتن‌ریزی برای نصب پایه قرار دارد.

برای خط 9، 5 پل عابر پیاده درنظر گرفته شده که از این تعداد 2پل به‌صورت ویژه در ایستگاه‌های شهید محلاتی و شهید رجبی به اجرا گذاشته خواهد شد؛ به‌طوری‌که در مسیر شمال به جنوب ایستگاه در طبقه پایین قرار دارد و در مسیر جنوب به شمال ایستگاه در طبقه فوقانی. از این‌رو برای دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها و اینکه شخصی بخواهد در جهت عکس سفر کند، باید طراحی ویژه‌ای درنظر گرفته می‌شد که دسترسی خاصی از پل سواره‌رو به پیاده‌رو طراحی شده است. عرض پله‌های دسترسی 2متر، طول پله‌ها 20متر، ارتفاع پله‌ها 17سانتی‌متر و کف پله‌ها 30سانتی‌متر است. 3پل عابر پیاده دیگر نیز در ایستگاه‌های معدن، پارک توسکا و ایستگاه بروجردی نصب خواهد شد.

برای نصب پل‌های عابر پیاده و دسترسی‌ها در بزرگراه امام علی از 3پیمانکار استفاده شده که نشان‌دهنده اهمیت و سختی کار است. آقایی در پایان خاطرنشان کرد: در بزرگراه امام علی 3لاین عبوری برای خودروهای شخصی درنظر گرفته شده و یک لاین به خط اتوبوس تندرو اختصاص داده خواهد شد. تهران امروز به‌عنوان یکی از شهر‌های پیشرو در زمینه ساخت و اجرای خطوط بی‌آرتی مطرح است؛ به‌گونه‌ای که امروز خطوط اتوبوس‌های تندرو به‌عنوان اولویت‌های شهروندان در انتخاب روش مسافرت درون‌شهری مطرح است.

کد خبر 228207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز