گروه شهری: دیروز در مراسم ورود 161دستگاه اتوبوس دوکابین جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افتتاح خط 8سامانه اتوبوس‌های تندرو محمدباقر قالیباف در یک اظهارنظر بی‌سابقه از دولت دهم بابت اینکه به‌رغم تعهدات قانونی‌اش ظرف 3 سال گذشته حتی یک اتوبوس برای پایتخت کشور تأمین نکرده انتقاد کرد.

اتوبوس

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه شهرداری رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم پایتخت کشور را به تنهایی برعهده گرفته است، گفت: دولت 2 سال است، هزینه‌های مربوط به یارانه حمل‌ونقل عمومی و بلیت اتوبوس و مترو را اصلا نداده است.
با این همه به گفته قالیباف تا مهرماه آینده و شروع سال تحصیلی جدید شهرداری رأسا با ورود حدود دست‌کم 140دستگاه اتوبوس تندروی دیگر، ظرفیت جابه‌جایی مسافر با این وسیله نقلیه عمومی را به میزان 600هزار نفر در روز افزایش خواهد داد. بنا براین گزارش قرارست این اتوبوس‌ها با درنظر گرفتن رویکرد مدیریت شهری مبنی بر عدالت محوری و اولویت مناطق محروم عمدتا در جنوب شهر تهران به‌کار گرفته شود.

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود در مراسمی که به مناسبت ورود 161دستگاه اتوبوس دوکابین تندرو به شهر تهران بر پا شده بود گفت: خط بعدی اتوبوس‌های تندرو در اتوبان امام علی راه‌اندازی خواهد شد. این خط به گفته قالیباف تا مهرماه تکمیل می‌شود و در مسیر خود با درنظر گرفتن اینکه چندین خط مترو و بی‌آر تی را قطع خواهد کرد، خدمات رسانی مناسبی در مسیر شمال به جنوب شهر تهران ارائه خواهد داد. علاوه براین خط 3 متروی تهران نیز با اولویت جنوب شهر از آیت‌الله سعیدی ابتدای جاده ساوه در بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و تا چهارراه ولیعصر و مصلی امتداد خواهد داشت.

قالیباف پیش‌بینی کرد به واسطه جمعیت پذیری بالای مناطق جنوبی شهر این خط روزانه یک میلیون مسافر را جابه‌جا کند. وی همچنین بابت کاهش هزینه رفت‌وآمد مردم مستضعف و محروم جنوب شهر ابراز خوشحالی کرد. دیروز همچنین شهردار تهران با اشاره به افتتاح خط 8 اتوبوسرانی تندرو، شرایط کنونی اتوبوسرانی تهران را با گذشته قابل قیاس ندانست و گفت: در روزهای آغازین کار در مدیریت شهری وضعیت اتوبوسرانی نخستین معضلی بود که با آن روبه‌رو شدم. وضعیت بسیار نامناسب و بحرانی اتوبوسرانی به‌دلیل استفاده از روش‌های سنتی ونارضایتی و اعتصاب کارمندان و کارکنان اتوبوسرانی بود.

شهردار تهران گفت: به‌دلیل نقشی که حمل‌ونقل عمومی در اقتصاد شهر، رفع آلودگی هوا، صرفه‌جویی دروقت مردم، کاهش ترافیک و مسائل روحی‌روانی شهروندان دارد کار تغییر رویکرد و نوسازی اتوبوسرانی را در دستور کار خود قرار دادیم؛ به‌نحوی که امروز آمارها نشان می‌دهد با کمترین حجم بیشترین تعداد مسافر را جابه‌جا می‌کنیم و این همان کیفی‌سازی‌ و مهندسی ارزش است که امروز با تکیه بر علم و تجربه در حوزه اتوبوسرانی به آن دست یافتیم. وی از مخالفت‌هایی که در شروع احداث خطوط بی‌آر تی در تهران با آن مواجه بود سخن گفت و افزود:

این طرح به همراه ساخت بزرگراه امام علی کاملا براساس نظرات کارشناسی و مطالعات علمی انجام شد اما متأسفانه شاهد برخی اظهارنظرهایی بودیم که نه براساس علم ومنطق که ریشه درحسادت و بداخلاقی‌های سیاسی داشت و ما هیچ‌وقت به اینگونه اظهارات اهمیتی ندادیم و همواره سعی کردیم براساس خرد جمعی و با عقلانیت به مردم خدمت کنیم.

معاینه فنی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

دیروز همچنین شهردار تهران در حاشیه مراسم با حضور درجمع خبرنگاران درباره لزوم توجه به معاینه فنی خودرو سخن گفت و افزود: از آنجایی که حدود 70درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد خودروهاست معاینه فنی خودروها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اجازه تردد خودروهای قدیمی در شهر داده نشود. قالیباف اظهار کرد: اگرچه خودروهای نو از کیفیت بالاتری برخوردارند، استانداردهای ساخت خودرو و کیفیت سوخت نیز بر میزان آلودگی خودروها بسیار تأثیرگذار است از این‌رو تمامی خودروها نیازمند معاینه‌فنی هستند و باید به‌طور سختگیرانه‌ای نسبت به الزام معاینه‌فنی خودروها اقدام شود.

کد خبر 223945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز