گروه شهری: پیشرفت سال‌های اخیر حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بر 2پایه مترو و اتوبوسرانی استوار بوده است.

اتوبوس

فارغ از پیشرفت‌های مترو، حمل‌ونقل عمومی از سال86 با ایجاد خطوط بی‌آرتی، سرعت و کیفیت تردد را به تهران آورده است.تحقق 95درصدی شبکه کارآمد حمل‌ونقل عمومی در اتوبوسرانی موجب شده تا شهروندان بتوانند با طی مسافت350متر به یکی از خطوط اتوبوسرانی دسترسی یابند. سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره گفت: طبق برنامه جامع حمل‌ونقل و ترافیک، تهران باید دارای شبکه حمل‌ونقل عمومی کارآمد باشد که در آن حداکثر مسافت طی شده برای دسترسی به حمل‌ونقل عمومی 350متر بوده و برنامه زمان‌بندی منظم و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مدنظر باشد.

بر همین اساس با اطمینان می‌گویم که این موارد در شرکت واحد اتوبوسرانی محقق شده است. وی با اشاره به برنامه زمان‌بندی اجرا شده در شبکه اتوبوسرانی عنوان کرد: امروز اتوبوس‌های ما از طریق دستگاه‌های GPS در حال کنترل هستند که این امر سبب شده برنامه زمان‌بندی اتوبوس‌ها به‌صورت یک شبکه هوشمند محقق شود تا شهروندان لذت سفرهای شهری با برنامه‌ریزی دقیق را تجربه کنند. معاون شهردار تهران افزود: با بهره‌برداری از خط 8 بی‌آرتی در حقیقت این امکان فراهم شد تا در چهارگوشه شهر تهران شهروندان به شبکه اتوبوسرانی تندرو دسترسی داشته باشند.

تشکری هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی با اجرای سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌آرتی توانستیم افزایش ظرفیت جابه‌جایی در شبکه اتوبوسرانی به‌وجود بیاوریم. این در حالی است که در یک دهه اخیر به‌دلیل عدم‌همکاری دولت تعداد اتوبوس‌ها کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر در حدود 6هزارو 400دستگاه اتوبوس در شرکت واحد موجود است که یکهزار و 700تای آن فرسوده و از رده خارج هستند. البته با وجود اینکه بیش از 2سال است که هیچ اتوبوسی از سوی دولت به پایتخت‌نشینان تخصیص داده نشده، اما ما شاهد هستیم که تنها در خطوط بی‌آرتی بیش از 2میلیون مسافر جابه‌جا می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران یادآور شد: از این‌رو می‌توان گفت ما در بخش اتوبوسرانی توانسته‌ایم تا 95درصد شبکه حمل‌ونقل یکپارچه و کارآمد را محقق کنیم. وی همچنین گفت: در راستای تکمیل شبکه اتوبوسرانی، خط بی‌آرتی اتوبان امام علی از بلوار ارتش تا جنوبی‌ترین نقطه شهر ری و نیز خط بی‌آرتی بزرگراه صدر در طبقه همکف این بزرگراه در دستور کار است.

نوآوری در ایستگاه های بی‌آرتی

همچنین خبر رسید که طرح یک زوج ایرانی مقیم کانادا که اخیراً تحصیلات خود را در رشته معماری به پایان رسانده‌اند، مقام نخست مسابقه طراحی ایستگاه‌های اتوبوس در شیکاگو را کسب کرده‌است.مدیریت حمل‌ونقل شهری شیکاگو و بنیاد معماری این شهر به‌تازگی اقدام به برگزاری مسابقه طراحی ایستگاه‌های اتوبوس کردند که در مجموع 42طرح از 14کشور جهان به‌منظور حضور در این رویداد انتخاب شد.

طرح ایرانی برگزیده علاوه بر سادگی دارای ایمنی مناسب بوده و تجهیزاتی همچون دستگاه خودکار فروش بلیت، نمایشگرهای اطلاع‌رسانی و تابلوهای تبلیغاتی در آن پیش‌بینی شده، ضمن اینکه سقف آن به‌نحوی طراحی شده که در فصول گرم سال به روش بادگیرهای سنتی ایرانی، جریان هوا را به داخل ایستگاه هدایت می‌کند. مدیریت شهری تهران شرایط را برای طرح و اجرای ایده‌های نو در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک فراهم آورده و بسیاری از طرح‌های نوآورانه‌ای که در تهران به مورد اجرا درآمده‌اند، ازجمله ایستگاه‌های خط 8 بی‌آرتی که صبح روز شنبه 29تیر افتتاح شد نیز از همین طرز تفکر ناشی می‌شود.

کد خبر 224403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز