سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور جدید مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی دوشنبه شب درحالی در واشنگتن آغاز شد که گروه های عمده فلسطینی با آن مخالفند.

مذاکرات سازش در واشنگتن

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مذاکرات صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین ریاست هیات فلسطینی را برعهده دارد.

تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیزمسئول مذاکره است و اسحاق مولخو، معاون نخست وزیر این رژیم نیز درمذاکرات حضور دارد.

این مذکرات که تحت نظارت دولت آمریکا آغاز شده ، بر اساس مرزهای سال 1967 و چهار محور قدس، آوارگان فلسطینی، شهرک سازی‌ها و مساله تبادل اراضی است.

مذاکرات اسرائیل و فلسطین که از سال 2010 میلادی به خاطر اعتراض فلسطینی‌ها به ادامه شهرک سازی‌های اسرائیل متوقف شده بود، پس از شش ماه تلاش باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از سر گرفته شد.

مارتین ایندیک سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نماینده واشنگتن در مذاکرات سازش تعیین شده است.

جنبش حماس دیروز اعلام کرد: بازگشت تشکیلات خودگردان به میز مذاکره با صهیونیست ها اقدامی یکجانبه و بر خلاف موضع حقیقی ملت فلسطین در برابر دشمن اشغالگر است و تنها رژیم صهیونیستی از آن نفع می برد.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز ضمن اعلام مخالفت با مذاکرات سازش اعلام کرد : آمریکاییها که ریاست این مذاکرات را به عهده دارند منافع مردم فلسطین را تامین نخواهند کرد.

مصطفی برغوثی نماینده شورای قانونگذاری فلسطین در رام الله نیز گفت: ما خواهان تحقق منافع ملت فلسطین پس از شش دهه اشغالگری صهیونیست ها هستیم و در مذاکراتی که هیچگاه به پایان نخواهد رسید شرکت نخواهیم کرد.

آمریکا که با زحمت فراوان توانسته مذاکرات سازش را احیا کند خود نیز به نتیجه بخش بودن آن اطمینان ندارد.

اوباما اذعان کرده این مذاکرات بسیار دشوار است.

وزارت امور خارجه آمریکا جدول زمانی 9 ماهه برای مذاکرات تعیین اما با پیش بینی شکست مذاکرات تاکید کرده که این تاریخ پایان مهلت گفتگوها نیست.

ایهاب الغصین:مذاکرات با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است

سخنگوی رسمی دولت مردمی فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: مذاکره با رژیم صهیونیستی همان‌طوری که طی ده‌ها سال گذشته شکست خورد این بار نیز شکست خواهد خورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ایهاب الغصین اعلام کرد: مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل محکوم به شکست است زیرا مذاکره‌کننده فلسطینی نماینده مردم فلسطین نیست بلکه فقط نماینده خودش است.

وی گفت: دولت آمریکا تلاش می کند در این پرونده موفق شود و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در گذشته نیز تلاش کرد در این خصوص به موفقیتی دست یابد، اما نتوانست.

الغصین افزود: دولت آمریکا در این مرحله تلاش می کند با بهره برداری از اوضاع کنونی، تشکیلات خودگردان را تحت فشار قرار دهد تا از مواضعش عقب نشینی کند تا آنچه درباره امنیت رژیم اشغالگر اسرائیل می خواهد تحقق یابد.

شبکه تلویزیونی المیادین از تظاهرات در نابلس در اعتراض به از سرگیری مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی خبر داد.

نظرسنجی سایت اینترنتی راشاتودی نشان می دهد ، نود درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند گفتگوهای صلح خاورمیانه بی ثمر و بی فایده است.

تنها چهار درصد گفته اند این دور از گفتگوها به منظور زمینه سازی برای گفتگوهای آینده خوب است.

فقط سه درصد گفته اند این گفتگوها راه را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین فراهم می کند.

سه درصد نیز گفته اند در نتیجه این گفتگوها ، شهرک سازی ها متوقف خواهد شد.

تزیپی لیونی مذاکره کننده ارشد صهیونیستها در مذاکرات صلح در شب شروع این گفتگوها در واشنگتن دی سی گفت نمی تواند در این باره خوش بین باشد اما امیدهایی وجود دارد.

وی افزود: ما در منطقه خطرناکی زندگی می کنیم از این رو نمی توانیم خوش بین باشیم اما امیدهایی وجود دارد.

کد خبر 225206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز