سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقام‌های آمریکا پس از گذشت حدود ۳ سال از توقف مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در حالی میزبان نمایندگان دوطرف برای بحث درباره ازسرگیری مذاکرات سازش بودند که اختلاف‌های جدی و مخالفت مردم فلسطین با مذاکرات سازش این روند را زیر سایه سنگین تردید و ابهام قرار داده است.

هر چند آمریکایی‌ها از آمدن نمایندگان اسرائیل و تشکیلات خودگردان به واشنگتن خوشحال هستند و نشستن پشت یک میز را «لحظه‌ای بسیار بسیار ویژه» توصیف کرده‌اند، خودشان هم به خوبی می‌دانند که دوطرف این مذاکره نه‌تنها درباره مسائل عمده بلکه درباره شیوه و نحوه پیشبرد گفت‌وگوها اختلاف‌های بسیاری دارند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در طول ۵‌ ماه گذشته 6 بار برای تلاش در مسیر ازسرگیری مذاکرات به خاورمیانه سفر کرده با وجود برگزاری نخستین دیدار رسمی مذاکره‌کننده‌های فلسطین و اسرائیل در روز دوشنبه اذعان داشته که بین دوطرف اختلافات عمده‌ای وجود دارد و به همین‌خاطر از آنها خواسته است تا برای پیشرفت مذاکرات از خود «مصالحه معقول و گذشت» نشان دهند.

در مهمانی افطار جان کری که با حضور تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و نماینده این رژیم و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان برگزار شد دوطرف اختلاف‌های جدی خود درباره اولویت‌های دور بعدی مذاکرات را نشان دادند. وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با اشاره به اختلاف‌های زیاد دوطرف گفت: من می‌دانم که این مذاکرات سخت و دشوار خواهد بود اما از سوی دیگر هم فکر می‌کنم که بدترین کار تلاش نکردن است.

با ادامه اختلاف‌ها جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که هدف از مذاکرات مقدماتی تنظیم جدولی برای پیشبرد مذاکرات به جای تلاش برای حل و فصل مشکلات جدی دوطرف است.در این دیدار شاید تنها مسئله‌‌ای که دوطرف توانستند درباره آن به توافق برسند ادامه مذاکرات سازش طی ۹‌ماه است. وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه ۹‌ماه توافق‌شده برای مذاکرات یک «ضرب‌الاجل» نیست تأکید کرده که دوطرف تنها موافقت کرده‌اند که تا آوریل آینده گفت‌وگوهای خود را برای ترتیب نهایی امور ادامه دهند.

سخگنوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت: ما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در مدت 9‌ماه به توافق دست پیدا کنند اما باز هم تأکید می‌کنم که 9ماه، پایان مهلت مذاکرات اسرائیل و فلسطین نیست.
تزیپی لیونی، مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی هم تأکید کرده که مذاکرات میان دوطرف «بسیار سخت و دشوار» خواهد بود اما فلسطین، اسرائیل، جهان عرب و جامعه‌ بین‌المللی درباره آن علاقه‌ای مشترک دارند.

هنوز مشکلات جدی و قدیمی دوطرف مانند شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی که در سال۲۰۱۰ باعث شکست مذاکرات سازش شد، مسئله تعین مرزها و وضعیت بیت‌المقدس وجود دارد و بسیاری اعتقاد دارند که آنچه جان کری آن را «گذشت» خوانده نمی‌تواند در عمل مسیر مذاکرات سازش را پیش ببرد.در مهمانی افطاری که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد علاوه بر جان کری، تزیپی لیونی و صائب عریقات، مارتین ایندایک نماینده جدید وزیر خارجه در گفت‌وگوهای صلح حضور داشت.
ایندایک ۶۲ ساله که پیش از این سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی بوده گفته است تمام تلاش خود را می‌کند تا ایده باراک اوباما برای تشکیل 2کشور مستقل با صلح و امنیت به نتیجه برسد.

با وجود ابراز امیدواری‌های لفظی مقام‌های آمریکا حرف‌های دوطرف نشان می‌دهد که هنوز درباره نحوه مذاکرات هم دوطرف اختلاف دارند و مهمانی افطاری دوطرف بیشتر جنبه‌ای نمادین داشته است. یاسر عبدربه، از مقام‌های ارشد تشکیلات خودگردان در گفت‌وگو با رادیو صدای فلسطین گفته است که مذاکرات با محور مسائل مرزی و امنیتی شروع خواهد شد. این در حالی است که سیلوان شالوم، از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که «تمامی موضوعات همزمان» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اعتراض به مذاکرات

اختلاف‌های شدید در حالی میان دوطرف مذاکرات ادامه دارد که کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی هم شاهد تظاهرات علیه مذاکرات سازش بوده و نشان می‌دهد که حتی افکار عمومی هم مخالف این مذاکرات هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تصویب آزادی ۱۰۴ اسیر فلسطینی در کابینه رژیم صهیونیستی، میان مقام‌های سیاسی این رژیم اختلاف‌های جدی به‌وجود آمده و به همین‌خاطر گروهی از مخالفان این مسئله اقدام به تظاهرات در مقابل دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کرده‌اند.

در کرانه باختری هم صدها فلسطینی در اعتراض به ازسرگیری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری تظاهرات کردند و در نابلس و رام‌الله در خیابان‌‌ها حضور پیدا کردند. سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس هم در انتقاد از این مسئله اعلام کرد: بازگشت تشکیلات خودگردان به مذاکرات با اسرائیل اقدامی یکجانبه است که موضع واقعی ملت فلسطین را نشان نمی‌دهد و همه گروه‌های فلسطینی با آن مخالف هستند.

کد خبر 225253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز