همشهری آنلاین: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: رسول اکرم در هر فرصتی مردم را با مهربانی به اسلام دعوت می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، که در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با اشاره به زندگی پیامبر اظهار کرد: زندگی پیامبر پر ازمشکلات بود و پیامبر اکرم (ص) فرمودند که هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشده است.

وی افزود: پس از علنی شدن دعوت پیامبر ظلم های بسیاری به ایشان وارد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ضرورت آشنایی با زندگی رسول اکرم گفت: ما خود را بهترین تبعیت کننده از اهل بیت(ع) می‌دانیم، اما از تاریخچه زندگی شان بی اطلاع هستیم و تنها به برکت عزاداری‌ها تا اندازه ای با زندگی امام حسین(ع) آشنا شده ایم.

وی گفت: کسی که شخصی را دوست دارد، نخستین کار این است که با وضعیت زندگی آن شخص آشنا شود، اما ما با زندگی اهل بیت آشنا نیستیم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، نخستین مخاطبان پیامبر را بستگان ایشان دانست و افزود: پیامبر 3 سال پس از نزول نخستین آیه به دستور خداوند بستگانش را به مهمانی دعوت کرد تا آنها را به اسلام دعوت کند و در آن مهمانی پس از آنکه پیامبری خود را اعلام کرد، تنها امام علی ایمان خود را اعلام کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رفتار پیامبر پس از آغاز تبلیغ رسمی اسلام اظهار کرد: پیامبر اکرم به همراه امام علی(ع) و حضرت خدیجه (س) نمازها را در مسجد الحرام می‌خوانند تا اینکه آیه قرآن نازل شد که ای پیامبر دعوت خود را علنی کن که پس از آن پیامبر در مراسم حج با صدای بلند می‌گفت که من پیامبر خدا هستم و به من ایمان بیاورید.

بردگان و کارگران نخستین مسلمانان بودند

استاد اخلاق حوزه علمیه اعلام مبعوث شدن پیامبر را دارای مخالفانی در قریش دانست و افزود: برخی از افرادها زندگی شان با بت‌ها می‌گذشت و حاضر نبودند آن را از دست بدهند.
وی اضافه کرد: نخستین کسانی که به پیامبر ایمان آوردند، بردگان و کارگران بودند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با اشاره به تلاش پیامبر در جهت تبلیغ دین خدا گفت: رسول اکرم در هر فرصتی مردم را با مهربانی دعوت می‌کرد تا اینکه هر روز بر تعداد مسلمانان افزوده شد که منجر به این شد که مشرکان به آزار و اذیت کردن مسلمانان بپردازند تا افراد دیگری به مسلمانان ملحق نشوند.

آیت الله مصباح یزدی مهاجرت گروهی از مسلمانان را پس از شدت یافتن آزار مشرکان دانست و افزود: گروهی از مسلمان به سرپرستی جعفر بن ابی طالب به حبشه مهاجرت کردند که مشرکان پس از مهاجرت آنها، هیئتی را برای بازگرداندن آنها همراه با هدایای بسیاری به حبشه فرستادند، اما نجاشی مسلمانان را در اختیار مشرکان نگذاشت و در نهایت خودش نیز مسلمان شد.

ابوطالب حافظ جان پیامبر

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نقشه بزرگان مکه برای به شهادت رساندن پیامبر اظهار کرد: بزرگان مکه در جلسه ای تصمیم گرفتند که پیامبر را به شهادت برسانند که با رسیدن این خبر به ابوطالب، او با جمع کردن مردان قریش، آنها را مامور حفاظت از پیامبر کرد و پیامبر را به مکان فعلی قبرستان ابوطالب منتقل کرد و خود حضرت ابوطالب، شب‌ها باگشت دادن در اطراف محل حضور پیامبر، از ایشان حفاظت می‌کرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، مدت زمان حضور پیامبر را در شعب ابی طالب 3 سال دانست و افزود: کفار در این مدت اعلام کرده بودند که کسی حق ازدواج با بنی هاشم را ندارد و نباید اجازه بردن آب و غذا را به شعب ابی طالب داد.

وی گفت: مسلمانان در سال تنها دوبار در ماه رجب ایام عمره و ماه ذی الحجه هنگام حج می‌توانستند از شعب ابی طالب خارج شوند که پیامبر اکرم از این فرصت‌هابرای تبلیغ استفاده می‌کرد.

باید خداوند بر ما منت بگذارد

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رفتار برخی از افراد پس از ایمان آوردن گفت: برخی پس از ایمان آوردن، خود را طلبکار خدا می‌دانند، این در صورتی است که خداوند باید به آنها برای ایمان آوردن کمک کند و به جای آنکه آنها بر خداوند منت بگذرانند، باید خدا منت را بر آنها بگذارد که توفیق هدایت شدن را به آنها داده است.

وی اضافه کرد: برخی خود را خیلی مهم می‌دانند، اگر خداوند وسیله هدایت را فراهم نکرده بود و انقلاب به وسیله امام خمینی به وجود نمی آمد، چه کسی به آنها توجه می‌کرد؟ این عزت را به سبب انقلاب به دست آوردند و خداوند را باید برای این نعمت شکر کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به سخن پیامبر در باره تکرار اتفاقات قوم بنی اسرائیل اظهار کرد: پیامبر اکرم فرمودند که هر راهی که بنی اسرائیل رفتند، شما هم می‌روید و مسیر گذشتگان برای شما هم تکرار می‌شود و سختی‌هابه شما هم می‌رسد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، زندگی‌هارا فشرده دانست و افزود: حرکت‌هاشتاب گرفته اند و همانگونه که پیشرفت سرعت گرفته است، گمراه شدن نیز سریع تر شده است و با گسترش رسانه های ارتباطی یک فرد با مطالعه یک مطلب در اینترنت تاثیر می‌گیرد، لذا ما باید عمرمان را به بطالت نگذاریم.

کد خبر 224573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز