همشهری آنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر توانستیم با حفظ حواس‌ پنجگانه خود از تمایلات نفسانی، ماه مبارک رمضان را بگذرانیم یعنی روزه‌دار واقعی بوده‌ایم.

راستگو

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر(ص) که در جمعه آخر ماه مبارک شعبان برای مردم خواندند، ‌اظهار کرد: پیامبر در این خطبه می‌فرمایند ماه مبارک رمضان با "رحمت، برکت و مغفرت" به سوی شما روی آورده است. اگر بخواهیم این سه کلمه را تجزیه و تحلیل کنیم و در زندگی به کار بگیریم دیگر مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: "برکت" یعنی این‌که انسان از عمر، مال، فرزندان و موجودی‌اش بهترین استفاده را ببرد و اسراف و تبذیر نکند. اگر انسان‌ها اینگونه زندگی کنند یعنی برکت خداوند شامل حال آنها شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ماه رمضان ماه پربرکتی است که این برکت باید در روح و جسم و جان ما جاودانه بماند و با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم از برکات این ماه برای تمام سال استفاده کنیم.

راستگو در ادامه با اشاره به این‌که «ماه رمضان ماه رحمت است» گفت:‌ رحمت یعنی این‌که ارتباطی که ما با بندگان برقرار می‌کنیم باید یک ارتباطی باشد که از روی رحمت صورت گیرد یعنی با یکدیگر با رحمت و مهربانی برخورد کنیم.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان در ادامه با اشاره به این‌که «ماه رمضان ماه مغفرت است» گفت:‌ مغفرت یعنی این‌که ما نسبت به اشتباهات همدیگر گذشت داشته باشیم، اگر فردی اشتباهی را مرتکب شد حتما نگوییم باید معذرت‌خواهی کند بلکه با مغفرت خود از لغزش‌های دیگران بگذریم.

وی ادامه داد: ماه رمضان فقط ماه نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه باید تمام اعضا و جوارح ما نیز روزه‌دار باشد. اگر توانستیم با حفظ حواس‌ پنجگانه خود از تمایلات نفسانی، ماه مبارک رمضان را بگذرانیم یعنی روزه‌دار واقعی بوده‌ایم. برای اینکه یک روزه‌دار واقعی باشیم باید از آلودگی‌های نفسانی خود را پاک کنیم.

راستگو گفت: اگر ما یک ماه به طور مداوم بر روی افکار نفسانی خود کار کردیم باعث می‌شود این سازندگی در ماه‌های آینده هم باقی بماند تا همواره بتوانیم بهترین بنده باقی بمانیم.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان در ادامه با بیان این‌که «سازمان تبلیغات اسلامی همه ساله برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌های مناسبی درنظر می‌گیرد» گفت: امسال این اوقات فراغت همزمان شده است با ماه مبارک رمضان که این سازمان طلاب و روحانیونی را برای تبلیغ به تمام نقاط کشور اعزام کرده است.

وی ادامه داد: برای اعزام این روحانیون مراکز فرهنگی و هنری هر شهری را مورد بررسی قرار دادیم و روحانیون مورد نیاز را اعزام کردیم.

راستگو در پایان تصریح کرد: در این ماه مبارک بیش از چندین هزار روحانی مبلغ به کشورهای اروپایی مثل آلمان نیز فرستاده‌ایم تا با شهروندان و نوجوانان درخصوص مسائل دینی و برکات این ماه مبارک رمضان به گفت‌وگو بپردازند و یک تبلیغ دینی محسوب شود.

کد خبر 223449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز