همشهری آنلاین: قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اولین نکته‌ای که از زندگی حضرت علی(ع)باید برای ما الگو باشد تعادل و اعتدال آن حضرت است که بین زندگی فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی برقرار می‌کردند و هیچ یک را فدای دیگری نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «برای شناخت افراد از جمله افراد بزرگی همچون حضرت علی(ع) دو راه وجود دارد» اظهار کرد: برای اینکه شخصیت افراد را بشناسیم هم می‌توانیم با آنها مستقیما زندگی کنیم و هم اینکه می‌توانیم آثار وجودی آنها را در آینده مشاهده کنیم.

این استاد فلسفه و اخلاق تاکید کرد: در مورد حضرت علی (ع) تاریخ بیانگر زندگی آن حضرت است و هر سه دوره زندگی امام علی(ع) چه در زمان پیامبر، چه در زمان خلفا و چه در دوره‌ای که خود خلافت داشتند حضرت تابلوهای ارزشمندی را به ما ارائه داده است.

آذربایجانی ادامه داد: علاوه بر تاریخ برای شناخت زندگی آن حضرت می‌توانیم به آثار حضرت مراجعه کنیم که از جمله این آثار نهج‌البلاغه و نامه‌های حضرت علی(ع) به پیروان و شاگردانش است که نشان‌دهنده اوج شخصیت حضرت است.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «متاسفانه یک سری ویژگی‌های حضرت در جامعه امروز ما کمرنگ شده است» گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته زندگی حضرت تعادلی بود که بین زندگی فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی ایجاد کرده است ما می‌بینیم که در تمام ابعاد سه گانه حضرت یک ویژگی برجسته‌ای داشتند و هیچ یک را فدای دیگری نکرده است.

آذربایجانی تاکید کرد: بخش دیگری از ویژگی‌های زندگی حضرت که به آن توجه کمتری شده است بعد علمی و معرفتی امیرالمومنین است که نهج‌البلاغه گواه بر این واقعیت است که بالاترین حکمت و عقلانیت را در بعد زندگی اجتماعی و سیاسی حضرت مشاهده می‌کنیم و در نهج‌البلاغه تمام ابعاد سیاسی،‌ اجتماعی،‌ روانشناسی و تربیتی وجود دارد، ولی متاسفانه در جامعه حال حاضر به نهج‌البلاغه کمتر اهمیت می‌دهیم.

وی در پایان گفت: بارزترین ویژگی حضرت علی (ع)، عدالت اجتماعی و سیاسی حضرت است که امروزه حاکمان و مدیران جامعه ما گاهی از این عدالت دور می‌مانند ما امروزه نمی‌توانیم الگوی حکومت و نظام خود را از اروپا و آمریکا بگیریم بلکه باید در این جهت بررسی‌های بیشتری داشته باشیم و الگوی خود را از قرآن و نهج‌البلاغه بگیریم.

کد خبر 225010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز