همشهری آنلاین: حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از نگاه غربی به افراد، گفت: اسلام می گوید چرا می گویید دیگران؟ اینها خواهران و برادران شما هستند، نه دیگران. چرا می گویید شما عضو یک شهر هستید؟

 باید بگویید شما عضو یک خانواده هستید. برای همین است که می گوییم این یک نگاه حداقلی است و این نگاه حداقلی به جامعه صدمه می زند و محبت ها را کم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه یکشنبه 30 تیرماه در سلسله نشست های یک شب نورانی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پیرامون جایگاه اجتماعی افراد از دیدگاه فرهنگ غربی در مقایسه با آموزه های اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: بر اساس ترجمه اصطلاحات غربی برخی از واژه شهروند برای ما استفاده می کنند. شهروند یعنی عضو محترم، صاحب حق و رعایت کننده حق دیگران. بله این به ظاهر یک واژه قشنگ و منطقی است.

وی افزود: آنها به ما می گویند که حق همدیگر را رعایت کنید. از حقوق بشر حرف می زنند. چقدر این حرف ها قشنگ است اما ما در رساله امام صادق(ع) کامل تر از آن را داریم که حق همه افراد را جداگانه معرفی کرده است.

پناهیان با تاکید بر واژه «دیگران» در حقوق شهروندی و حقوق بشر غربی، تصریح کرد: نگاه غربی این است که هر انسان حقی دارد، حق مشخصی دارد و نباید به حقوق دیگران تجاوز کند و این دیدگاه برای هر انسان، مستقلا حقی قائل شده است و تا وقتی حق دیگران رعایت شود، این حق محفوظ می ماند. بله، حق خوب است. حقوق بشر هم خوب است. عضو محترم شهر و شهروند بودن هم خوب است اما این «دیگران» که باید حقشان رعایت شود، چه کسانی هستند؟ اما نگاه اسلامی مثل یک سونامی تار و پود این نگاه قنشنگ را در هم می ریزد و فرو می پوشاند. چون این یک نگاه حداقلی است.

حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از نگاه غربی به افراد، گفت: اسلام می گوید چرا می گویید دیگران؟ اینها خواهران و برادران شما هستند، نه دیگران. چرا می گویید شما عضو یک شهر هستید؟ باید بگویید شما عضو یک خانواده هستید. برای همین است که می گوییم این یک نگاه حداقلی است. این نگاه حداقلی به جامعه صدمه می زند. محبت ها را کم می کند. اصلا یکی از علائم صفای باطن این است که میان افراد یک جامعه، حس خواهر و برادری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تفاوت فرهنگی اسلام و غرب گفت: البته اگر در غرب بگویید آدم ها، خواهر و برادر شما هستند، به شما می گویند خواهر و برادر کیلویی چند است؟ اما در فرهنگ دینی خواهر و برادر جایگاه ویژه ای دارد. اهمیت این موضوع تا آنجاست که در روایات دینی آمده است اگر برادری، خواهر خودش را خوشحال کند، خداوند به او پاداش ویژه ای خواهد داد.

پناهیان با بیان اینکه فرهنگ غرب، متعلق به غرب است، افزود: حرفی نیست، بگویید شهروند، بگویید حقوق بشر، بگویید حق دیگران و حد خودت را بشناس، مخصوصا در دادگاه. اما نباید با جامعه اینطور حداقلی برخورد کرد. نگاه اسلامی می گوید که مومنان برادران ما هستند. این آداب اسلامی است. تعجب نکنید.

کد خبر 224229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز