همشهری آنلاین: آیت‌لله سبحانی گفت: امروز در سوریه غافلان و گمراهان بی رحم نه تنها مسلمانان را به قتل می‌رسانند بلکه قلب آنان را به دندان می‌گیرند.

آیت الله جعفر سنحانی

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرجع تقلید در درس تفسیر سوره «یس» که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه «اِنَّا جَعَلْنَا فِی اَعْنَاقِهِمْ اَغْلاَلاً فَهِیَ اِلَی الاَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ »، گفت: اینکه خداوند در این آیه فرموده است که ما غل‌هایی بر گردن آنها انداختیم، منظور این نیست که خداوند به طور اتفاقی چنین کاری انجام دهد بلکه اینکار به دلیل اعمال بدی بود که باعث گمراه شدن آنها شد.

وی افزود: بدون شک اگر کسی دچار گمراهی شد به دلیل اعمالی است که خود، آنها را مرتکب شده است؛ بی رحمی نتیجه اعمال بد انسان است؛ چنانکه امروز نیز در سوریه این افراد بی رحم نه تنها مسلمانان را به قتل می‌رسانند بلکه قلب آنان را به دندان می‌گیرند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امروز شاهد آن هستیم که غافلان و گمراهان این چنین در سوریه دست به کشتار بی رحمانه مردم می‌زنند که این اعمال بد آنان موجب شده است که از مسیر حق دور شوند.

وی با ذکر این مطلب که «خداوند به وسیله پیامبران مسیر حقیقی را به بشر نشان داده است» گفت: وقتی انسان‌هایی به جای لبیک گفتن به دعوت پیامبران از افراد دروغگو و کاهن، پیروی کنند در حقیقت این غل و زنجیر گمراهی را به گردن آویخته‌اند.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: خداوند دو نوع هدایت دارد که یکی هدایت و رحمت عام خداوند است که نصیب همه می‌شود و نوع دوم هدایت خاصی است که اگر افراد از هدایت اولی استفاده کردند، هدایت دوم نیز نصیب آنان خواهد شد، و الا از هدایت دوم، محروم خواهند ماند.

وی با ذکر این مطلب که «ارتباط این آیه با آیه بعد از آن امکان حشر کافران و مشرکان در روز قیامت با غل و زنجیر را مطرح می‌کند» اظهارکرد: آیه «وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ اَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَاَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ»، آیه بعد است که در این آیه خداوند بیان می‌دارد که کافران در سدی که در جلو و پشت سر آنها قرار دارد گرفتار شده‌اند، در حالیکه غل و زنجیر نیز برگردن دارند.

این استاد و مفسر قرآن اظهار کرد: نخستین ابزاری که انسان را برای رسیدن به حقیقت یاری می‌کند، ابزار خرد و عقل فطری اوست و دیگری نیز هادیان بیرونی که همان پیامبر و اولیای الهی می‌باشند.

وی افزود: کسی که هدایت درون و بیرون را رد کند در حقیقت در چنین سدی گرفتار می‌شود که نه راه پس دارد و نه پیش؛ مفسران در تفسیر اخروی این آیه هم گفته‌اند کافران و مشرکان در قیامت سدی میان خود و حقیقت خواهند دید.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: بدلیل این که این افراد عقل و فطرت و پیامبران را انکار می‌کنند سخن حق در آنها نفوذ نمی‌کند زیرا آنها خود را از حق و حقیقت محروم کرده‌اند؛ این افراد وقتی وارد این ورطه می‌شوند که از فرمانبرداری از خداوند سرپیچی کنند.

کد خبر 223132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز