سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌ا انفجار مهیبی دیروز آرامش نسبی حومه جنوبی بیروت را یکباره متزلزل کرد و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

لبنان

رسانه‌های خبری گزارش دادند که خودروی بمبگذاری شده‌ای در پارکینگی در منطقه پرجمعیت بئرالعبد در حومه جنوبی بیروت که منطقه‌ای شیعه‌نشین است، منفجر شد و در پی آن دست‌کم 50نفر زخمی شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است.

پارکینگ روبازی که انفجار در آن رخ داد متعلق به مجتمع شیعی حضرت زینب در کوی معوض در منطقه بئر العبد بود و با وجود شدید بودن انفجار و پرجمعیت بودن منطقه، تا‌کنون فقط زخمی به جا گذاشته و کشته‌ای در پی نداشته‌است. وزارت بهداشت لبنان هم اعلام کرد که شمار زخمی‌شدگان انفجار 53نفر بوده که اغلب جراحات آنها سطحی بوده است. علی حسن خلیل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 41نفر به‌صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند، افزود: 12نفر تنها برای مداوای بیشتر در بیمارستان مانده‌اند.

در همین حال، علی عمار از شخصیت‌های حزب‌الله لبنان اعلام کرد که هیچ کدام از اعضا یا کادر رهبری حزب در انفجار آسیبی ندیده است. حومه جنوبی بیروت پایگاهی برای حزب‌الله به شمار می‌رود و پیش از این و در پی ورود این حزب به منازعات جاری در سوریه برای حمایت از لبنانی‌های مقیم سوریه، گروه‌های پیکارجو در سوریه، مناطقی از حومه جنوبی بیروت را بمباران یا بمبگذاری کرده بودند.

حزب‌الله لبنان در پی این انفجار که باعث آتش سوزی گسترده‌ای هم شد، اقدامات امنیتی شدیدی را اتخاذ کرد. انفجار دیروز جنوب بیروت در چارچوب تحولات جاری در سوریه و رویدادهای اخیر لبنان قابل تحلیل است. طی روزهای گذشته احمد الاسیر شیخ تکفیری و متواری صیدا که تحت پیگرد ارتش لبنان است، در نواری ویدئویی، حزب‌الله را به‌علت همکاری با ارتش در مهارناامنی‌های اخیر صیدا، مستقیما تهدید کرده بود. نیروهای وابسته به این شیخ سلفی 2هفته پیش به مقرهای ارتش حمله کردند و با واکنش شدید ارتش روبه‌رو شدند.

شمار اندک تلفات این انفجار بیشتر به‌علت اقدامات پیشگیرانه حزب‌الله و جدی گرفتن تهدیدهای گروه‌های پیکارجو و احمد الاسیر بوده است.یک‌ماه پیش و در پی بالا گرفتن رویارویی‌های حزب‌الله و گروه‌های مسلح در سوریه، 2موشک از مکانی دور افتاده و احتمالا از خاک سوریه به سوی جنوب بیروت شلیک شد اما تلفات جانی در پی نداشت.

پس از وقوع انفجار، مروان شربل وزیر کشور لبنان به مکان انفجار رفت اما در پی اعتراضات مردم ناچار شد منطقه را ترک کند. گزارش‌های خبری حاکی است که در پی حضور مروان شربل، تجمع‌کنندگان خشمگین اقدام به شلیک‌های هوایی کردند و افرادی از حزب‌الله و نیروهای امنیتی لبنان وزیر را از مکان خارج کردند.

درپی این انفجار احزاب و شخصیت‌های لبنانی آن را محکوم کردند. نجیب میقاتی رئیس حکومت مستعفی با محکوم کردن این انفجار، گفت: انفجار یادشده یادآور دوران تاریکی از تاریخ لبنان است که مردم تصور می‌کردند برای همیشه پایان یافته است. وی خواستار رایزنی گروه‌های سیاسی برای برون رفت از بن بست سیاسی و امنیتی لبنان شد. میشل سلیمان رئیس‌جمهور، تمام سلام نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت، فواد السنیوره نخست‌وزیر اسبق، امین الجمیل از رؤسای جمهوری سابق لبنان و وابسته به گروه 14مارس و دبیرخانه این گروه هر کدام به‌صورت جداگانه این انفجار را محکوم کردند.

سعد حریری رهبر گروه 14مارس و مقیم عربستان هم ضمن محکوم‌کردن انفجار و متهم کردن ضمنی رژیم صهیونیستی به‌دست‌داشتن در انفجار، بر ضرورت هوشیاری در رویارویی با خطرات داخلی و خارجی به‌ویژه در مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه از طریق به راه انداختن عملیات تروریستی تأکید کرد. این درحالی است که موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هرگونه دست داشتن در این انفجار را تکذیب کرد و افزود که رژیم متبوعش تحولات جاری در سوریه و لبنان را از نزدیک رصد می‌کند.

کد خبر 222573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز