همشهری آنلاین: دولت خشمگین آمریکا از روسیه و چین به‌خاطر عدم همکاری برای استرداد ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که به اتهام جاسوسی تحت تعقیب قرار دارد، انتقاد کرده است.

براساس گزارش BBC، اد اسنودن، کارمند سابق شرکت پیمانکار آژانس امنیت ملی که چند هفته پیش پس از ترک کردن هاوایی و سفر به هنگ‌کنگ اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه جاسوسی الکترونیکی آمریکا را در اختیار گاردین قرار داد، روز یکشنبه از مخفیگاهش در هنگ کنگ خارج شده و به مسکو پرواز کرد؛ گفته می شود مقصد نهایی او اکوادور است.

با‌وجود اینکه کاخ سفید از روسیه مستقیما درخواست کرده تا اسنودن را از این کشور اخراج و به آمریکا بازگرداند، ولادیمیر لوکین از مقامات ارشد امور حقوق بشر در روسیه گفته‌است روسیه قادر نیست اسنودن را بازگرداند زیرا وی هرگز از ترانزیت فرودگاه مسکو خارج نشده است. با این‌همه ظاهرا اسنودن هنوز در مسکو به‌ سر می‌برد.

دولت آمریکا پیش از این به هنگ‌کنگ هشدار داده بود که عدم همکاری با آمریکا در پرونده اسنودن برروی روابطش با آمریکا تاثیرگذار خواهد‌بود. به گفته مقامات آمریکایی دولت چین از روی عمد مجرمی که تحت تعقیب است را آزاد کرد که این تصمیم برروی روابط آمریکا و چین تاثیر منفی خواهد داشت. آمریکا از مقام‌های هنگ کنگ و دولت چین رسما درخواست کرده‌بود که اسنودن را به آمریکا بازگردانند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد برای بازگرداندن اسنودن به آمریکا از تمامی راه‌های قانونی استفاده خواهد شد. این‌درحالی‌است که انتظار خروج اسنودن از مسکو هنوز به نتیجه نرسیده‌است زیرا هواپیمایی که قرار بود وی را به از مسکو به هاوانا ببرد، ظاهرا بدون اسنودن خاک روسیه را ترک کرد و حضور وی در این پرواز هنوز به تایید نرسیده‌است. اسنودن که اتهاماتی از قبیل جاسوسی و دست بردن در اطلاعات محرمانه و اموال دولتی آمریکا مجازاتی 30 ساله برایش در پی خواهد داشت، تلاش دارد از کوبا به ونزوئلا یا اکوادور برود.

وزیر امور خارجه اکوادور بررسی درخواست پناهندگی اسنودن را تایید کرده‌است. ریکاردو پتینو در کنفرانسی خبری از تصمیم روسیه در مورد اسنودن حمایت کرد و آن را تصمیمی برپایه قوانین بین المللی نامید. وی همچنین خواندن نامه ای از اسنودن به رئیس جمهور اکودور را درمورد درخواست پناهندگی خواند و تایید کرد اکوادور در حال بررسی این درخواست است.

کد خبر 220268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز