همشهری آنلاین: اداره اروپایی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بازاریابی غذاهای ناسالم برای کودکان به خصوص با استفاده از کانال‌های ارزان‌قیمت رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ غذاهای مملو چربی، نمک و شکر تاثیری مخرب با افزایش چاقی تاثیری مخرب به جای گذاشته است.

به گزارش رویترز این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل که روز سه‌شنبه 18 ژوئن خواستار کنترل شدیدتر بر این نوع بازاریابی شده است، می‌گوید مقررات سخت‌تر برای پیروزی در مبارزه با چاقی کودکان ضروری است.

زسوزسانا جاکاب، مدیر واحد منطقه‌اروپایی سازمان جهانی بهداشت گفت: "کودکان با آگهی‌هایی احاطه شده‌اند که آنها را حتی در مکان‌هایی که باید محافظت شوند مانند مدارس و تاسیسات ورزشی، به مصرف غذاهای پرچربی، پرقند و پرنمک ترغیب می‌کنند."

سال‌هاست که معلوم شده است که تبلیغ غذاهای مملو از چربی‌های اشباع‌شده و ترانس، قند و نمک یک عامل خطرساز عمده برای چاقی در کودکان و بیماری‌های مزمن مربوط به رژیم غذایی مانند بیماری قلبی و سرطان‌ها در سنین بالاتر است.

اداره اروپایی سازمان جهانی بهداشت در گزارشی درباره بازاریابی مواد غذایی می‌گوید صنعت غذا به طور فزاینده‌ای از طریق کانال‌های جدید و ارزان‌قیمت بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند کودکان را هدف قرار می‌دهند.

جاکاب در مقدمه‌ای بر این گزارش می‌نویسد: "اضافه وزن بزرگترین چالش بهداشت عمومی در قرن بیست و یکم است؛ همه کشورها به درجات گوناگون به خصوص در گروه‌ها در رده‌های پایین‌تر اجتماعی- اقتصادی تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌اند."

و او می‌افزاید که این چشم انداز در حال بهبود یافتن نیست. داده‌های به دست آمده از "ابتکار عمل نظارت بر چاقی کودکان" سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که به طور میانگین از هر سه کودک 6 تا 9 ساله یک کودک دارای اضافه وزن یا چاق است.

کودکان آسیب‌‌پذیر همچنین گفت داده‌های اخیر همچنین بیانگر این است که کودکان نه فقط به خاطر تماشای بیش از حد تلویزیون به جای انجام فعالیت جسمی، بلکه به خاطر قرارگیری بیش از حد در معرض آگهی‌ها و سایر راهکارهای بازاریابی چاق می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت رده‌های اصلی غذاهای تبلیغ‌شده شامل نوشابه‌های گازدار، غلات آماده شیرین‌شده صبحانه، بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، غذاهای حاضری، اسنک‌ها و فست‌فودها هستند.

این گزارش می‌گوید: "متاسفانه ثابت شده است که بازاریابی غذاهای ناسالم برای کودکان به طور مصیبت‌باری موثر بوده است. در حالیکه بزرگسالان از هدف قرار گرفتن بوسیله این تبلیغات آگاه هستند... کودکان نمی‌توانند برای مثال میان فیلم آگهی و کارتون‌ها تشخیص دهند. این وضعیت آنها را به خصوص در برابر پیام‌هایی که به انتخاب ناسالم منجر می‌شوند، حساس می‌کند."

اداره اروپایی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید با اینکه هر 53 کشور منطقه اروپایی این سازمان متعهد شده‌اند بازاریابی غذاهای ناسالم برای کودکان را محدود کنند، اغلب آنها این کار را بر اساس مقررات عمومی درباره آگهی‌ها انجام می‌دهند که به طور خاص بر تبلیغات فراورده‌های پرچربی، پرنمک و پرشکر متمرکز نیست.

کد خبر 219506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز