چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

همشهری آنلاین: چاقی تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد و عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله فشارخون بالا و دیابت است به همین دلیل از آن به عنوان مادر بیماری‌ها یا ام الامراض یاد می‌شود

چاقی، ام الامراض

به گزارش ایرنا، سید ضیاء الدین مظهری، نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: عدم تحرک و چاقی علاوه بر این که مستعد کننده بدن برای ابتلا به دیابت و فشار خون بالا است، می‌تواند بر عملکرد سایر اعضای بدن مانند چشم، سیستم گوارش، قلب و مفاصل تاثیر بگذارد.

وی یادآور شد: کودکان چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها در سنین بالاتر هستند. در دنیای امروز تعداد کودکان چاق در جهان روبه افزایش است و والدین باید از همان دوران کودکی به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

مظهری نقش وراثت در ایجاد دیابت را کمرنگ دانست و افزود: نقش محیط و تغییر شیوه زندگی به زندگی شهرنشینی نسبت به گذشته در بروز و افزایش این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: پرهیز از پرخوری، مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، نوشابه‌ها، غذاهای چرب و افزایش تحرک می‌تواند به این امر کمک کند.

مظهری در مورد ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در اثر پرخوری و اضافه وزن در درازمدت، اظهار داشت: وقتی فردی پرخوری می‌کند بدن او نیاز بیشتری به انسولین پیدا می‌کند به این صورت که با افزایش مقدار قند خون فشار بیشتری روی پانکراس می‌آید و پانکراس انسولین بیشتری ترشح می‌کند.

این مدرس دانشگاه گفت: انسولین بیشتر که در جریان خون وارد می‌شود پس از مدتی گیرنده‌های انسولین سلول‌ها را ناکارآمد می‌کند و این گیرنده‌ها به تدریج اثر خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه فشار بیشتری بر روی پانکراس وارد می‌شود و رفته رفته پانکراس توان تولید انسولین را از دست می‌دهد.

مظهری افزود: پرخوری همچنین پرفشاری خون را به همراه دارد. افزایش انسولین می‌تواند بر روی کلیه‌ها تاثیر بگذارد؛ کلیه‌ها در تنظیم مایعات بدن نقش دارند. وقتی انسولین بالا باشد، جذب نمک و آب افزایش می‌یابد و در نتیجه افزایش آب میان بافتی، فشارخون حجمی نیز بالا می‌رود و فرد دچار بیماری فشارخون بالا می‌شود.

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: بهترین روش برای کاهش وزن، کم کردن تدریجی مواد غذایی مصرفی بدون حذف هیچ ماده غذایی و افزایش تدریجی فعالیت‌های بدنی سبک و آرام است.

مظهری اظهار داشت: افراد دارای اضافه وزن به جای گرفتن رژیم‌های غذایی سخت که گاهی برای آنها مشکلات روانی و جسمانی مانند ضعف‌های عمومی و اختلالات گوارشی ایجاد می‌کند، بهتر است میزان مواد غذایی را که روزانه مصرف می‌کنند، به تدریج کاهش دهند.

وی افزود: همچنین در کنار کاهش تدریجی و آرام میزان مواد غذایی مصرفی روزانه، باید فعالیت‌های بدنی را که بهترین آنها پیاده روی سبک و آرام است، افزایش یابد؛ این فعالیت‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که فرد هنگام راه رفتن بتواند اکسیژن مورد نیاز بدن را دریافت و بریده بریده حرف نزد.

مظهری ادامه داد: به طور کلی کاهش وزن هرچه آرام‌تر صورت بگیرد و از منابع غذایی مناسب استفاده شود خیلی بهتر از رژیم‌های معمول است که با یک کاهش سریع وزن و بازگشت آن همراه است و می‌تواند خطرات عمده‌ای را ایجاد کند.

وی گفت: افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش مصرف مواد غذایی نسبت به گذشته می‌تواند بهترین راه برای کاهش وزن باشد.

کد خبر 210895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان