سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: بحث حجاب با برخوردهای صرف پلیسی قابل حل نیست و باید اهمیت حجاب و پوشش بیش از پیش برای نسل جوان توسط نهادهای فرهنگی تشریح و تبیین شود.

به گزارش ایرنا، «جواد آرین‌منش» نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب که شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی آن است به 21 سازمان ابلاغ شده است و این نهادها که شامل سازمان‌های فرهنگی، آموزشی، قضایی و انتظامی می‌شود عهده‌دار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه هستند.

وی افزود: باید مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی، ارشادی، فرهنگی، انتظامی و قضایی را در این راستا فعال کنیم. حضور نیروی انتظامی به تنهایی موفقیتی به‌ دنبال نخواهد داشت، زیرا بحث حجاب با برخوردهای صرف نظامی قابل حل نیست و باید اهمیت حجاب و پوشش بیش از پیش بر نسل جوان و توسط نهادهای فرهنگی تشریح و تبیین شود.

آرین‌منش، با ذکر این مسئله که هرکدام از این نهادها وظایفی را به عهده دارند، تصریح کرد: صداوسیما با تولید فیلم‌ها و سریال‌های مختلف جایگاه ویژه و مناسبی را در ترویج این فرهنگ به عهده دارد که در یکی دو سال اخیر این موارد در این سازمان رعایت شده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه به نقش تعیین کننده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: این وزارتخانه با برگزاری نمایشگاه‌های پوشش و لباس و اجرای طرح‌های مختلف بسیار تأثیرگذار است.

وی، با تأکید بر نقش سایر دستگاه‌ها در این زمینه گفت: وزارت بازرگانی نیز موظف به تهیه پوشش مناسب و اقلام مورد نیاز تولید کنندگان برای ترویج این فرهنگ در سطح جامعه است.

این نماینده مجلس، با اشاره به وظیفه خطیر آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ عفاف در جامعه تصریح کرد: در توسعه این فرهنگ، آموزش و پرورش وظایف جدی به عهده دارد و طبیعتاً دستگاه‌های دولتی باید روی این قضیه تأکید و دقت کنند.

وی مبارزه با مظاهر فساد و عوامل بروز بی‌حجابی در جامعه را وظیفه نیروی انتظامی دانست و تصریح کرد: نیروی انتظامی باید با ناهنجاری‌هایی چون باندهای فساد که سی‌دی‌های مبتذل را تولید، تکثیر و عرضه می‌کنند و کسانی که مروج بدحجابی، هنجارشکنی در کشور هستند و یا شبکه‌های سودجویی که لباس‌های نامناسب را تولید می‌کنند، مبارزه کند.

آرین‌منش، افزود: این عوامل باعث می‌شود تا دختران به عنوان مانکن در جامعه حضور پیدا کنند و سلامت جامعه را مخدوش کرده و اجازه نمی‌دهند که خانواده‌ها به راحتی در محیط اجتماع رفت و آمد و زندگی کنند و زمینه‌ ایجاد ده‌ها ناهنجاری‌های دیگر در جامعه را فراهم می‌کنند.

این عضو کمیسون فرهنگی مجلس، اظهار کرد: این طرح در صورتی موفق است که طرحی ملی باشد و با یک هماهنگی و همکاری بین نهادهای فرهنگی از جمله آموزشی و سیاسی انجام شود. این طرح حمایت توده‌های مختلف مثل خانواده‌ها، آموزش و پرورش و صداوسیما را می‌طلبد.

وی درباره برخورد نیروی انتظامی با هنجار شکن‌ها، گفت: من معتقد هستم که نیروی انتظامی اگر تفاوتی بین هنجارشکنان و افرادی که ناآگاهانه مشکل را ایجاد می‌کنند قائل نباشد و برخورد مناسبی با آنان نکند ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم اما با اصل این طرح موافق هستم و اجرای این طرح را ضروری می‌دانم البته توجه به ظرفیت‌های کار در این زمینه بسیار مهم است.

آرین‌منش افزود: نیروی انتظامی با کسانی که جرائم علنی مرتکب شده و یا پوشش تحریک کننده و نامناسب دارند و به ارزش‌‌های اسلامی دهن کجی می‌کنند باید برخورد کند.

این نماینده مجلس، در رابطه با بازتاب این طرح در جامعه گفت: اکثر خانواده‌ها دوست دارند در فضایی امن زندگی کنند و دختران و پسران آن‌ها با آسودگی در جامعه فعالیت کنند و این مطالبه عموم مردم از دولت اسلامی است.

این نماینده مجلس ضمن تأکید بر این مسئله که تغییر نام این طرح، به طرح حجاب خود نکاتی را به ذهن متبادر می‌کند و در برگیرنده این معنا است که ما صرفاً با بی‌حجابی مبارزه می‌کنیم ولی کار نیروی انتظامی قدری فراتر از بحث حجاب و بی‌حجابی است که می‌توان آن را امنیت اجتماعی نامید.

آرین‌منش، در رابطه با طرح سامان دهی مد و لباس در مجلس گفت: این طرح را در مجلس به تصویب رساندیم و از دو هفته قبل در وزارت ارشاد شروع به کار شده است که وظیفه ارائه راهکارها و نظریاتی درباره تهیه و توزیع پوشاک مناسب مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی را به عهده دارد.

وی در پایان، طرح مد و لباس را یک طرح زمان‌بر دانست و گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه مناسب برای تولید پوشاک اسلامی مبادرت به اجرای این طرح کرده است.

کد خبر 21506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز