دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: کسانی که مورد سوء‌استفاده مأمورنماها قرار می‌گیرند، نگران رفتار یا جرم احتمالی خود نباشند و بدون هیچ‌گونه نگرانی شکایت کنند.

سردار سرتیپ دوم حسین ساجدی‌نیا افزود: در صورت مشاهده هر گونه مأمورنمایی، باید موضوع سریعاً به پلیس اطلاع داده شود تا از تکرار جرم توسط مجرم در موارد مشابه جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: چندی است که برخی از شهروندان نسبت به حضور افراد مأمورنمایی که در متروها به عنوان تذکرهای اخلاقی اخاذی می‌کنند، شاکی هستند اما به سبب برخی تصورها (مانند تحت تعقیب قرار گرفتن فرد بدحجاب) از اعلام موضوع به نیروی انتظامی و بخش‌های ذی‌ربط، خودداری می‌کنند.

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ در همین راستا گفت: در چنین شرایطی بهتر آن است که قربانی سریعاً به پلیس مترو یا حراست مراجعه کرده و موضوع را بدون هیچ بیم و هراسی اعلام کند.

وی با اعلام خبر دستگیری چند مرد مأمورنما در جمعه گذشته که با عنوان تذکر اخلاقی اقدام به اخاذی کرده بودند، بیان داشت: فرد شاکی از مأمورنما حتی اگر دارای مورد تخلفی نیز باشد که موجب دستاویز قرار گرفتن برای بزهکار شده، می‌تواند با فراغت از هرگونه احتمال مورد پیگرد قرار گرفتن، موضوع را به طور کامل به اطلاع پلیس برساند تا ترتیبات تعقیب مجرم فراهم شود.

از جمله علت‌هایی که موجب تکرار جرم اخاذی با عنوان‌های دولتی مانند مأمور نیروی انتظامی می‌شود، بیم قربانیان از اعلام مسئله به پلیس است.

ساجدی‌نیا تصریح کرد: هموطنان بدانند، با فرد قربانی کاری نداریم و تنها اطلاعات را برای پیگیری بزهکار از او می‌گیریم و پیگرد انتظامی شاملش نمی‌شود. وی با بیان اینکه ورود صنف پوشاک به بحث امنیت اخلاقی امری نیکوست ، گفت: با توجه به رایزنی‌های سال گذشته فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اتحادیه‌ها و صنف‌های دست‌اندرکار تولید پوشاک ، به زودی دوزندگان نیز وارد سامان‌دهی مد و لباس در راستای ارتقای امنیت اجتماعی می‌شوند.

روش پلیس در برخورد با بدحجابی

سردار احمد روزبهانی  پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی نیز با تاکید بر اینکه ماموران پلیس زن و مرد با پوشش مناسب نسبت به تذکر افراد اقدام می‌‏کنند، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح پلیس مرد به هیچ‌‏وجه حق ندارد دست فرد بدحجاب را گرفته و به خودروی پلیس منتقل کند و این کار حتماً باید توسط ماموران پلیس زن انجام شود.

وی در خصوص کنترل گوشی‌‏های موبایل افراد در اجرای طرح امنیت اجتماعی گفت: ماموران پلیس به هیچ‌‏وجه نسبت به کنترل گوشی‌‏های موبایل اقدام نمی‌‏کنند و اگر چنین مواردی وجود داشته از سوی ماموران پلیس نبوده است.

روزبهانی با استناد به صحبت‌‏های مطرح شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر نداشتن پلیس موبایل، تصریح کرد: با توجه به صحبت‌‏های فرمانده ناجا پلیس موبایل در کشور وجود ندارد؛ اما اگر باند فسادی شناسایی یا فرد متخلفی دستگیر شود، پلیس برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود نسبت به کنترل وسایلی مانند کامپیوتر یا موبایل این افراد اقدام می‌‏کند.

رئیس پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه برخورد با بدحجابی بخشی از طرح امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی است، یادآور شد: در اجرای طرح امنیت اخلاقی بحث مبارزه با اراذل و اوباش مورد توجه است که در این راستا برای این افراد شناسنامه صادر شده که سابقه آنان قابل پیگیری باشد.

وی از مردم خواست که نسبت به اعلام گزارش در خصوص اجحاف حقوق آنان توسط اراذل و اوباش اقدام کنند و ترس و ابایی از این موضوع نداشته باشند.

روزبهانی با تاکید بر اینکه موضوع مزاحمان خیابانی جدای از اراذل و اوباش است، افزود: پلیس با مزاحمان خیابانی که به نوعی برای افراد ایجاد مزاحمت می‌‏کنند، برخورد کرده و سعی می‌‏کند و سعی کرده این افراد را ارشاد و راهنمایی کند.

رئیس پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی افزود: از آنجا که درصد بالایی از تصادفات و تخلفات به دلیل مصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌‏افتد، پلیس نسبت به شناسایی مراکز توزیع مشروبات الکلی و انهدام باندهای فعال در این زمینه اقدام کرده است و تعداد زیادی از این باندها شناسایی و منهدم شده‌‏اند.

به گفته وی، مرزهای کشور بسیار گسترده است و دشمن با ترفندها و حیله نسبت به ورود مشروبات الکلی به کشور اقدام می‌‏کند و متاسفانه اقدامات پلیس نیز مانع فعالیت آنان نشده و این افراد را چندان متضرر نکرده است.

روزبهانی با تاکید بر شناسایی مراکز توزیع CD های غیرمجاز افزود: متاسفانه در حال حاضر CD های مبتذل و غیرمجاز ارزان‌‏تر از CDهای مجاز و حتی CDهای خام به فروش می‌‏رسند که باید نسبت به جمع‌‏آوری آنها اقدام کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی، با اشاره به اینکه 90 درصد از مسائل در بحث امنیت اجتماعی با ارشاد و تذکر حل می‌‏شود، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اجتماعی تنها از 10 درصد افراد تعهد گرفته و به طور کلی یک درصد از افراد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: افرادی که به مراجع قضایی معرفی می‌‏شوند، عمدتاً افراد سابقه‌‏دار یا زنان خیابانی هستند که از ابتدای اجرای طرح تا 13 اردیبهشت‌‏ماه، حدود 150 نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

روزبهانی افزود: برخی باندهای فساد افرادی را تحت عنوان مانکن و بدون اطلاع خانواده‌‏هایشان به خیابان‌‏ها می‌‏فرستند که پلیس نسبت به برخورد با این موضوع اقدام جدی صورت می‌‏دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه پلیس وظیفه برخورد با جرائم مشهود را دارد، گفت: مشاهده دیش ماهواره از جمله جرائم محسوب می‌‏شود که خلاف قانون است و پلیس در صورت مشاهده دیش ماهواره، نسبت به جمع‌‏آوری آن اقدام خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ضرب و شتم افراد در اجرای طرح امنیت اجتماعی وجود ندارد، افزود: هیچ گزارشی مبنی بر ضرب و شتم افراد بدحجاب در طرح امنیت اجتماعی نداشته‌ایم و اگر مامور پلیس در این راستا مرتکب تخلف شده باشد، قطعاً مورد رسیدگی قرار می‌‏گیرد.

کد خبر 21403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز