پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: مداح اهل بیت(ع) کارش پیوند توحید به عشق اهل بیت(ع) است.

دین

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین حق‌پناه در مراسم بزرگداشت مرحوم علیرضا بهاری، پیر غلام اهل بیت که  (چهارشنبه) 20 فروردین در محل خانه مداحان اهل بیت(ع) برگزار شد، با بیان این‌که «مدح یعنی ثناگویی و در لغت مداح به کسی می‌گویند که ثناخوان باشد» گفت: مداح در اصطلاح به کسی گفته می‌شود که در زمینه توصیف اهل بیت(ع) سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: براساس تعریفی که از مداح اهل بیت(ع) ارائه دادیم باید گفت که به طور مشخص اولین کسی که به این کار همت گمارده است حضرت نبی اکرم(ص) بوده است.

این کارشناس مسایل مذهبی اظهار کرد: علامه امینی در یکی از آثار خود می‌گوید که "پس از نزول آیه تطهیر به مدت سه ماه پیامبر مکرم اسلام(ص) پس از اقامه نماز صبح زمانی که از مقابل خانه حضرت زهرا(س) عبور می‌کردند در مقابل این خانه ایستاده و به اهل بیت(ع) سلام می‌دادند و آیه تطهیر را قرائت می‌کردند" بنابراین باید گفت آن حضرت با این کار خود به مدح اهل بیت می‌پرداختند.

حق‌پناه با بیان این‌که «مداحان اهل بیت(ع) با پرداختن به مدح این بزرگواران در جایگاه پیامبر مکرم اسلام قرار می‌گیرند» گفت: مداحی بعد از سقیفه بنی‌ساعده به مداحی اهل بیت(ع) محدود شد و حکومت آن زمان نگذاشت تا این کار اوج بگیرد و این امر ادامه داشت تا زمانی که معاویه در مجلسی جهت پیروزی در مسابقه‌ای بین خود، عمروعاص و پسرش یزید در پی لغو مدح حضرت علی(ع) بود.

حق‌پناه ادامه داد: تا واقعه کربلا نیز این محدودیت برای مداحی اهل بیت(ع) وجود داشت و بعد از آن ادامه داشت و مداحان به صورت پنهانی به این کار اهتمام داشتند.

وی با بیان این‌که «مداح اهل بیت(ع) در این عرصه با جان خود به میدان می‌آید» گفت: این مهم را آنانی که اسم خود را مداح گذاشته‌اند و ابیات غلطی را نیز در مجالس خود می‌خوانند و مداحی می‌کنند تا پولی بگیرند باید بدانند و همچنین بدانند که مداحان اهل بیت(ع) هزار سال است که جان خود را در راه تقدیم در هدف خود آماده ساخته و بعضا در این مسیر جان خود را تقدیم کرده‌اند.

این کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که «حضرت امام رضا(ع) نیز در میان معصومین دومین نفر از مداحان اهل بیت(ع) بوده است» گفت: آن حضرت با بیان حدیث سلسه‌الذهب توحید را به عشق اهل بیت پیوند زد و این همان کاری است که مداحان اهل بیت(ع) باید آن را انجام دهند.

حق‌پناه با اشاره به حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در این مراسم گفت: ما باید از کسانی که هدفشان برای انتخابات ریاست جمهوری خدمت به اسلامیت باشد نه به ایرانیت و هرچه بیشتر معتقد به ولایت فقیه باشند حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غفوری فرد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی،‌ عباس جدیدی قهرمان پیشکسوت کشورمان و ده‌ها نفر از پیشکسوتان و پیرغلامان مداحی اهل بیت (ع) و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت حضور داشتند.

بنا بر این گزارش مرحوم علیرضا بهاری در تاریخ 27 اسفندماه سال گذشته بر اثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت.

کد خبر 208552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز