پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماه رجب ماه خداست و عبادت و استغفار در این ماه بسیار سفارش شده است. چون ماه رجب دریایی است که باید در آب زلالش روح و جسم را پالایش کرد و با جسمی پاک و عاری از آلودگی‌ها به استقبال ماه شعبان و ماه مبارک رمضان رفت.

دین

در این ماه فرشته‌ای تا صبح اینگونه ندا می‌دهد: خوشا به حال «رجبیون» خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافته‌اند و از برکت این ماه نصیبی اندوخته‌اند یکی از بوستان‌های بزرگ ماه رجب المرجب لیلة الرغائب است و اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند‌ و در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لیلة الرغائب یعنی شب بخشش‌های بزرگ، شب آرزوها، شب رحمت و آمرزش، شب خاص مناجات، شب یارب یارب گفتن‌ها، شب دعای کمیل حضرت علی(ع)، شب زیارتی امام حسین(ع)، شب انس با معبود، شب عشق بازی با معشوق حقیقی، شب تالی قدر و شبی که پیامبر اکرم(ص) در عظمت آن می‌فرماید: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلة الرغائب می‌نامند چرا که چون وقتی یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‌ای نیست مگر اینکه در کنار کعبه آید. آنگاه خداوند نظر رحمت بر آنان کند و می‌فرماید: ای فرشتگانم هرچه خواهید از من بخواهید. فرشتگان در پاسخ گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزی،‌ خداوند در پاسخ فرماید: آمرزیدم.»

برای این شب اعمالی از رسول خدا(ص) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امکان و بلا مانع بودن - روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء 12 رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، 12 مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون 12 رکعت به اتمام رسید، 70 بار ذکر" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ وَعَلَی آلِه" گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذکر "سُبوُحٌ قُدّوس، رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الروُّح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70بار ذکر "رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ" گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر "سُبوُحٌ قُدّوس، رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الروُّح" گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

پیامبر اکرم( ص) در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

در کتاب المراقبات فی اعمال السنه مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در خصوص شب آرزوها اعمال و فضائل بسیاری نقل شده که از آن جمله می‌توان به روزه پنج‌شنبه، استغفار زیاد و نماز ویژه‌ای که در مفاتیح آمده و یا برخی اعمالی دیگر که قبلا در مقاله تحت عنوان لیلةالرغائب تقدیم گردید اشاره کرد.

«یا غفارالذنوب»، «یا کریم العفو» ای رحیمی که با بزرگواری از خطای بندگان می‌گذری و «یا مبدل السیئات بالحسنات» بدی‌های بندگان را با نیکی پاسخ می‌دهی و در مقابل اندک خوبی‌ها، پاداش بسیار عنایت می‌کنی از تو می‌خواهیم در این شب نیز به ما «اَعْطِنی بِمَسئَلتی ایاک جَمیعَ خَیرالدُّنیا و جُمیع خیر الاخره» عطا نمایی.

التماس دعا

منابع:

المراقبات، شیخ جواد ملکی تبریزی، ترجمه سیدمحمد راستگو، فصل هفتم

اقبال الاعمال، سیدبن طاوس، اعمال ماه رجب

مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی

کد خبر 214500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز