همشهری آنلاین: پیش‌کسوت جامعه قرآنی کشور با اشاره به برنامه‌های تواشیح که در ترکیه برگزار می‌شود، اظهار کرد: اجرای تواشیح‌ در خارج از کشور دارای ظرفیت زیادی در امر وحدت مسلمانان است.

ابوالقاسمی

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص برگزاری مراسم «محمدیه» و استفاده از طرفیت‌هایی برنامه‌های تواشیح در وحدت مسلمانان اظهار کرد: همه ساله از اواسط اسفندماه تا خردادماه به مدت سه ماه در کشور ترکیه جشن‌هایی به نام «محمدیه» برگزار می‌شود.

وی ادامه افزود: آنها اعتقاد دارند که سالروز ولادت پیامبر(ص) در تقویم شمسی در سالی که ایشان به دنیا آمدند، روز 31 فروردین مصادف با 20 آوریل بوده و برای همین از حدود 40 روز قبل و 40 روز بعد، برنامه‌های مذهبی اجرا می‌کنند و در آن برنامه معمولا دو یا سه قاری و یک سخنران برنامه دارند.

وی تصریح کرد: در این مراسم همچنین گروه‌های تواشیح اشعار مدحی برای پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌خوانند و در بسیاری از شهرها برای حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و حتی درباره کربلا اشعاری خوانده می‌شود و در کنار آن مراسم سماع را اجرا می‌کنند.

این پیش‌کسوت جامعه قرآنی کشور تصریح کرد: بنده بیشتر از هشت سال در این برنامه‌ها شرکت کرده‌ام، همچنین در بخش ترک‌نشین کشور قبرس من در مدت اقامت خود در این کشور در سه شهر برنامه داشتم و به مدت سه ماه این برنامه در شهرهای مختلف و در تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شود.

ابوالقاسمی عنوان کرد: در این برنامه یک گروه مشخص هستند و به اجرای برنامه می‌پردازند و از این رو تداخل برنامه‌ای ایجاد نمی‌شود و همین‌ برنامه بین ترک‌های اروپایی هم اجرا می‌شود و مدت زیادی برای این موضوع اختصاص داده می‌شود تا در حد مطلوب به این موضوع بپردازند و در لا به لای این برنامه حرف‌های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی خود را نیز بیان می‌کنند.

وی گفت: این برنامه از طرف اهل سنت کشور ترکیه اجرا می‌شود، البته در شهرهای شیعه‌نشین مانند دیاربکر، شیعیان نیز در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، برنامه‌ای که در کشور قبرس بود و اشعاری که در مدح حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود، آنقدر زیبا اجرا شد که خود من تحت تاثیر قرار گرفتم.

این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: خوشبختانه در این مراسم حساسیت بین بحث شیعه و سنی نیست و با آوردن نام و اسامی اهل بیت(ع) یک فضای معنوی در مراسم حاکم می‌شود و نگاه آنها مانند نگاه وهابیت نیست، آنها به اهل بیت(ع) بسیار علاقه‌مند هستند و اشعار زیادی درباره واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) دارند که لوح فشرده آنها بین مردم دست به دست می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم ظرفیت بسیار بالایی در امر وحدت بین شیعه و سنی دارد که از آن باید نهایت استفاده را برد، بهار 1386 این برنامه توسط شبکه قرآن و معارف سیما ضبط و پخش شد.

کد خبر 213592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز