همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به خطر جنگ مذهبی در جهان اسلام، از تشکیل کمیته صلح اسلامی خبر داد و گفت: امروز بزرگترین وظیفه دینی، شرعی و ملی همه جوامع اسلامی، جلوگیری از ایجاد تنش و بلکه جنگ مذهبی و فرقه ای است.

مهر نوشت: آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی نشست خبری روز دوشنبه 23 اردیبهشت از تشکیل کمیته صلح اسلامی خبر داد و گفت: امروز جهان اسلام در شرایط حساسی به سر می‌برد. مهمترین مسئله‌ای که جهان اسلام با آن روبروست، خطر جنگ مذهبی و اختلافات مذهبی است. دشمن جامعه اسلامی که صهیونیسم و استکبار جهانی پشتیبان اوست، سرمایه گذاری گسترده ای برای ایجاد جنگ مذهبی و طایفه ای و فرقه ای در بین جوامع اسلامی انجام داده اند.

وی تأکید کرد: امروز بیشترین تکیه دشمنان اسلام و جوامع اسلامی، برای ایجاد این جنگ مذهبی و برافروختن شعله جنگ ذهبی بین طوائف و فرق اسلامی است. ما از همه دلسوزان، مصلحان، رهبران سیاسی و مذهبی، اصحاب رسانه، اصحاب نفوذ در جوامع اسلامی ملتمسانه درخواست می کنیم که در برابر این توطئه دشمن، متحد شوند و توطئه آنها را با اتحاد هرچه بیشتر خنثی کنند. امروز بزرگترین وظیفه دینی، شرعی و ملی همه جوامع اسلامی، جلوگیری از ایجاد تنش و بلکه جنگ مذهبی و فرقه ای است.

آیت الله اراکی، یادآور شد: اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ می دهد و خونریزی هایی که با کمال تأسف اتفاق می افتد، به دست هرکس و با هر انگیزه ای که انجام می شود در مسیر اهداف دشمنان جوامع اسلامی است.

وی با محکومیت انفجارهای اخیر در کشور مسلمان ترکیه، تأکید کرد: دست صهیونیسم در پشت پرده این حادثه و دیگر حوادث مشابه در جهان اسلام مشهود است. کسی که از خونریزی در کشورهای اسلامی نظیر عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه و اخیرا در ترکیه نفع می برد تنها صهیونیسم و پشتیبان آنهاست. ما این حادثه مرگبار و اسفبار در ترکیه را شدیدا محکوم می کنیم و از همه رهبران جهان اسلام می خواهیم در اندیشه ایجاد وحدت در جوامع اسلامی باشند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر کشورهای اسلامی متحد شوند، استعدادها و نیروهای کشورهای اسلامی یکپارچه می شود و ما می توانیم قدرت اول را در جهان اسلام شاهد باشیم. جهان اسلام می تواند در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و... قدرت اول جهان باشد.

وی با دعوت از رهبران سیاسی و دینی در ایجاد امت واحده اسلامی تصریح کرد: ایجاد امت واحده اسلامی به نفع همه کشورهای اسلامی است.

آیت الله اراکی با اشاره به تشکیل کمیته صلح اسلامی، افزود: با توجه به پیشنهادی که در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران انجام شد، مقدمات اولین نشست «کمیته صلح اسلامی» فراهم شد. اولین جلسه این کمیته در روز پنج شنبه 26 اردیبهشت در بیروت تشکیل می شود و علمای جهان اسلام از شیعه و سنی و شخصیتهای بانفوذ کشورهای اسلامی از نقاط مختلف دنیا عضو این کمیته هستند.

وی از عضویت 30 تن از شخصیتهای اول جهان اسلام در کمیته صلح اسلامی خبر داد و افزود: در این جلسه اساسنامه کمیته به تصویب خواهد رسید و برنامه کاری این کمیته مصوب خواهد شد. امیدواریم این کمیته صلح در نزدیک کردن نقطه نظرات گروهها و مذاهب مختلف کمک کند به ویژه در مناطق بحران خیز جهان اسلام بتواند با تماس با طرفهای متخالف، اختلافات طرفهای درگیر را کم کند و دیدگاه های آنها را به هم در جهت صلح و رفع درگیرها به هم نزدیک کند. امیدواریم با تلاش این کمیته و با همکاری تمام مصلحان و دلسوزان و رهبران مذهبی و سیاسی، گامی در راستای تخفیف مشکلات جهان اسلام برداشته شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محکوم کردن نبش قبر صحابی پیامبر(ص) حجربن عدی در سوریه تصریح کرد: این حادثه و حوادث نظیر آن که با هدف برانگیختن احساسات مذهبی انجام می گیرد، قطعا به دست مذاهب معروف اسلامی انجام نمی شود و هیچ یک از پیروان مذاهب معروف اسلامی نبش قبر مسلمان را جایز نمی دانند چه رسد به نبش قبر صحابی بزرگوار پیامبر(ص). کسانی که دست به چنین حوادثی می زنند و کسانی که دست به انفجار می زنند و مردم مسلمان را به قتل می رسانند از پیکره جهان اسلام نیستند، اینان عناصری هستند که توسط بیگانگان پشتیبانی و تقویت می شوند و ما امیدواریم با همکاری رهبران سیاسی و مذهبی، دست اینگونه گروههای افراطی و نفوذی را از جهان اسلام کوتاه کنیم.

وی در مورد میزان نفوذ اعضای کمیته صلح اسلامی در میان گروه ها و مذاهب مختلف اسلامی گفت: تعدادی از این اعضای کمیته، در میان گروه‌های درگیر نفوذ مستقیم دارند و برخی از آنها به واسطه می توانند در گروهای درگیر تأثیرگذار باشند. در روز پنجشنبه که اولین نشست «کمیته صلح اسلامی» در بیروت برگزار می شود، سازوکارهایی برای دستیابی به صلح در جهان اسلام فراهم خواهد شد و اگر لازم باشد که برخی از گروه‌های درگیر با یکدیگر صحبت کنند، این کمیته در راستای تخفیف مسائل جهان اسلام گام های مؤثری برخواهد داشت.

آیت الله اراکی در پایان تأکید کرد: «کمیته صلح اسلامی» مستقل است و هیچ وابستگی تشکیلاتی با مجمع جهانی تقریب ندارد بلکه مجمع بستر شکل گیری آن را فراهم کرد. البته مجمع تقریب مذاهب، از این کمیته پشتیبانی مادی و معنوی خواهد کرد و مقر اصلی دبیرخانه «کمیته صلح اسلامی» در اولین نشستی که در بیروت برگزار می شود، اعلام می‌شود.

کد خبر 214155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز