یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد حوزه و دانشگاه، حضرت زینب(س) را «تالی‌تلو» ائمه معصومین دانست و گفت: زینب کبری(س) ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای بعد از ۱۴ معصوم دارد و محضر ۷ معصوم را درک کرده است.

فرحزادی

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات حضرت زینب(س) اظهار داشت: حضرت زینب کبری(س) ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای بعد از 14 معصوم دارند. در واقع، می‌توان ادعا کرد شخصیت‌هایی مانند حضرت ابوالفضل(ع)، علی‌اکبر(ع) و حضرت زینب(س) تالی‌تلو امامان معصوم(ع) هستند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) در دامان هفت معصوم رشد و پرورش پیدا کرده است، اظهار داشت: این بانوی بزرگوار، خدمت جدشان پیغمبر خدا(ص)، پدر و مادر گرامی‌شان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند و چون ظرفیت‌ فوق‌العاده‌ای داشتند توانستند محضر ائمه اطهار علیهم‌السلام را تا امام باقر(ع) درک کند.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی تصریح کرد: امام سجاد(ع) وقتی که بر در دروازه شهر کوفه رسیدند بیانی نورانی درباره حضرت زینب(س) دارند و می‌فرمایند: «انتِ عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة»؛ شما بانوی بزرگواری هستید که علم را از سرچشمه علم، بدون تعلیم و تعلم و از خدای متعال گرفته‌ای و خانم فهمیده‌ای هستی که بدون اینکه به شما تفهیم کنند و استاد و مدرس داشته باشید، علم به شما تفهیم شده است و این موضوع بیانگر علم لدنی و الهی حضرت زینب(س) است.

وی با اشاره به مقام توحیدی و عرفانی زینب کبری(س) عنوان کرد: در حالات حضرت زینب(س) نقل شده است: زمانی که ایشان در دوران طفولیت در دامان علی(ع) بودند و حضرت می‌خواستند اعداد را به زینب(س) آموزش دهند، فرمودند: فرزندم بگو یک، زینب فرمودند: واحد، حضرت امیر(ع) فرمودند: بگو دو (اثنان)، اما حضرت زینب(س) باز گفتند: واحد، و همین طور چندین مرتبه حضرت علی(ع) اعداد را شمردند تا زینب(س) آنها را تکرار کند که حضرت زینب(س) فقط می‌فرمودند: واحد!

حجت‌الاسلام فرحزاد ادامه داد: وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) علت این کار را از حضرت زینب(س) جویا شد، حضرت فرمودند: منظور من از واحد، خداوند است و من خدای واحد و یکتا را نام می‌برم و چیزی بعد از ایشان قرار نمی‌دهم. بنابراین از این بیان نورانی حضرت زینب(س) مشخص می‌شود که حتی از شمارش اعداد نیز به خدای متعال توجه پیدا می‌کند و همین موضوع باعث شد تا امام علی(ع) او را در آغوش کشیده و بفرمایند: «فداکِ ابوک» پدرت به فدایت!

وی گفت: همچنین تعبیری که برای نام حضرت زینب(س) آمده این است که نام ایشان همانند نام دو برادر بزرگوارش از جانب خداوند متعال و از سوی آسمان آمده است. زینب(س) شخصیتی است که کنار خورشید درخشان و تابانی مانند حضرت امیر(ع) توانست جلوه‌گری کند و فرزند پدری همانند علی(ع) باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بنا به گفته بعضی از بزرگان، حضرت زینب(س) شریک انقلاب امام حسین(ع) است از این رو اگر حضرت زینب(س) نبود انقلاب عاشورا و کربلا به ثمر نمی‌رسید و زحمات این بانوی بزرگوار بود که کربلا را به ثمر رساند.

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا افزود: حضرت زینب(س) الگو و اسوه‌ای برای تمام عالم است و درس صبر و استقامت و ایستادگی و و فداکاری را به همگان می‌آموزد.

کد خبر 215946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز