حاج «احمد چینی» مداح پیشکسوت اهلبیت(ع) خاطرات بسیاری از روزهای مبارزه و پیروزی دارد؛ روزهایی که مردم همدل و همراه نهضت شده بودند تا جمهوری اسلامی به بار بنشیند.

احمد چيني

همشهری آنلاین، ابوذر چهل امیرانی: این پیرغلام اهل بیت(ع) می‌گوید: «مداحان و واعظانی که در دوره پهلوی به محافل مذهبی دعوت می‌شدند، حقایق را می‌گفتند. وقتی هم که از طرف رژیم محدود می‌شدند، این حقایق انقلابی به نوحه و شعار تبدیل می‌شد و در اعلامیه‌ها قرار می‌گرفت».

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید.

حاج «احمد چینی» با یادآوری آن روزها میگوید: «وقتی در خیابان‌های ری و قیام، برنامه هیئت داشتیم، ساواکیها اسامی مداحان و واعظان را میگرفتند و توصیه میکردند که از شعار و اعلامیه خبری نباشد».

او از نگرانی و وحشت عجیب و مضحک ساواک از نام یزید برایمان تعریف میکند: «یادم میآید جایی اشعاری میخواندم و مأمورها از بالای صحن مسجد، کاملاً مرا تحت‌نظر داشتند و وقتی به اسم یزید می‌رسیدیم، گویی رعب و وحشت تمام وجودشان را فرامیگرفت؛ چرا که به ما میگفتند منظور شما از یزید، شاه و رژیم پهلوی است».

این مداح پیشکسوت به یاد می‌آورد که حجت‌الاسلام فلسفی پیش از انقلاب در مسجد جامع بازار صراحتاً روی منبر از امام‌خمینی(ره) به عنوان رهبر جامعه اسلامی تجلیل کرد: «اینها حقایقی بود که هرکسی جرئت بیان آن را نداشت، اما ایشان همواره این حقیقت‌ها را بازگو می‌کردند».

این پیرغلام اهل بیت(ع) معتقد است که یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث شد انقلاب پا بگیرد، افشاگری و طرح حقایقی بود که توسط مداحان و واعظان انجام می‌شد.

کد خبر 701278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha