دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دانشنامه فاطمی(س) پس از طی مراحل تأیید سرپرست و انتشار به زودی در دسترس همه فرهیختگان و مشتاقان آن حضرت قرار گیرد.

حجت الاسلام مقیمی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد وضعیت دانشنامه فاطمی(س) گفت: کار علمی دانشنامه فاطمی(س)در سال 90 به پایان رسید و هم‌زمان ویرایش ادبی جلدهای اول این دانشنامه نیز شروع شد. در ویرایش ادبی نیز به دلیل اتقان امور، کار در چند مرحله انجام می‌شود. در ابتدا و در چند مرحله ویراستاران دانشنامه را ویرایش می‌کنند و سپس در دفتر ویرایش دانشنامه‌ها یکسان بودن ویرایش مورد بررسی و بازبینی سرویراستار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از جمله مسائلی که در ویرایش ادبی این دانشنامه به آن توجه شد؛ نظارت گروه‌های علمی بر کار ویرایش ادبی بود. یعنی تغییراتی که ویراستار ادبی بر محتوا ایجاد می‌کرد مورد مطالعه گروه‌های علمی قرار می‌گرفت تا اگر در محتوا تأثیری ایجاد کرده و نکته‌ای را برخلاف مقصود علمی نویسنده بوجود آورده، آن سطور اصلاح شود. از این رو ویرایش ادبی همراه با نظارت گروه‌ها با زحمت و همکاری خوب ویراستاران و دفتر ویرایش ادبی دانشنامه به خوبی به سامان رسیده است.

مقیمی حاجی تأکید کرد: تا انتهای سال 90 ویرایش ادبی جلدهای 1و2و3 انجام پذیرفت و این سه جلد به همراه مقدمه آن، به مرحله صفحه آرائی اولیه رسید و در انتهای سال 90 برای نگارش دیباچه و نظارت نهایی تقدیم سرپرست دانشنامه و ریاست پژوهشگاه شد. در طول شش ماه اول سال 91 نیز سه جلد بعدی یعنی دو جلد بخش دوم دانشنامه فاطمی(س) که مربوط به مباحث مربوط به حقوق زن بود و جلد مربوط به مباحث اجتماعی زن، امور ویرایش ادبی آن به پایان رسید و در تابستان 91 برای تایید نهائی تقدیم سرپرست دانشنامه شد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: صفحه بندی نهائی شش جلد نیز در طی ماه‌های بعد به پایان رسید و مجدداً این شش جلد برای کنترل نهایی تقدیم سرپرست دانشنامه شد. پس از پایان ویرایش ادبی و صفحه‌آرایی شش جلد و تهیه نمایه ای برای سه جلد اول ، دانشنامه به مرحله چاپ و نشر رسیده است.

مقیمی حاجی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که بر خلاف روند کاری سایر پژوهشکده‌ها که پس از انجام مراحل علمی کار در گروه‌ها و پژوهشکده، وظیفه آن پژوهشکده به اتمام می‌رسد و اثر برای مراحل ویرایش ادبی، آماده سازی و چاپ تحویل دفتر انتشارات می‌گردد، اما در دانشنامه‌ها به دلیل تخصصی بودن بحث ویرایش و صفحه بندی و این که این کار در تجربه تازه‌ای بود که پژوهشکده با آن روبرو شد، مراحل ویرایش ادبی، آماده سازی و صفحه آرائی جلدها در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری انجام گردید.

رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تجربه ای که از دانشنامه امام علی(ع) به دست آمد، ما بر آن شدیم تا پرونده های موجود - که در آغاز از طرحنامه شروع و در پایان مبدل به چند صد برگ از مقاله اولیه، ارزیابی‌ها، صورتجلسات، بازنویسی‌ها و ویرایش‌ها شده بود که قطعاً برای سایر محققان نیز قابل استفاده خواهد بود- را اسکن نموده و پس از تهیه نسخه دیجیتال، آنها را در فایل‌هایی موضوعی طبقه بندی و نسخه مکتوب آنرا نیز به صورت تاریخ‌مند صحافی کرده و طبق مجلدات و عناوین دانشنامه به ترتیب شماره‌گذاری و بایگانی کنیم، تا اگر بعدها به آنها نیاز شد قابل دسترسی و پیگیری باشد.

حجت الاسلام مقیمی‌حاجی در پایان سخنانش گفت: دانشنامه فاطمی(س) پس از طی مراحل تأیید سرپرست و انتشار به زودی در دسترس همه فرهیختگان و مشتاقان آن حضرت قرار گیرد.

کد خبر 203953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز