همشهری آنلاین: آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تکنولوژی همانند یک شمشیر دو دم است و کسانی که تولیدکننده هستند مقید به این نیستند که در چه مسیری باشد، گفت: قرآن حلقه اتصال بین جهان است و هر چه برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی آن کار شود باز هم جای کار دارد و باید بحث اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی توسعه و گسترش بیشتری پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، گفت: از کودکی جاذبه خاصی به مسائل دینی داشته و به مسجد نیز خیلی علاقه‌مند بودم و با مادر بزرگم که شخص بسیار مذهبی بود به مسجد می‌رفتم و همین امر موجب شد تا کم‌کم به سمت مسائل دینی کشیده شوم و حضور فعالی در مسجد و برنامه‌های دینی داشته باشم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دوران تحصیل خود در مقطع دبیرستان، گفت: در دوران دبیرستان، دبیر شیمی ما که فردی بسیار مذهبی بود در کنار تدریس درس شیمی از ما می‌خواست به همراه خود رساله‌ای به کلاس درس بیاوریم تا در کنار درس شیمی، مسائل دینی را نیز به ما آموزش دهد و البته این کار در زمان رضاشاه کار بسیار خطرناکی بود، اما با تمامی مشکلات و موانعی که وجود داشت دبیر شیمی ما این کار را انجام داد و همین کار جذابیت بیشتری برای مسائل دینی در ما ایجاد کرد.

وی ادامه داد: پس از اینکه رضاخان از دنیا رفت آزادی بیشتری در حوزه فعالیت‌های دینی به ویژه در فعالیت حوزه‌های علمیه ایجاد شد و به این دلیل که در آن زمان، مدارس دینی به مراکز دیگری تبدیل شده بودند، آیت‌الله نورالدین حسینی که آن زمان در شیراز بود، اعلامیه‌ای صادر و اعلام کرد که ما می‌خواهیم حوزه علمیه شیراز را زنده کنیم و پس از صدور این اعلامیه بود که عده‌ای از علاقه‌مندان جذب این حوزه علمیه شدند، همچنین اعلام شد که لازم نیست کسانی که در این حوزه ثبت‌ نام می‌کنند تمام وقت خود را برای حوزه صرف کنند و همین امر موجب شد تا من که در آن زمان در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم در این حوزه علمیه ثبت‌ نام کنم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه این بخش از سخنان خود یادآور شد: کم‌کم در حوزه علمیه شیراز مشغول به فراگیری علوم دینی شدم و دیدم عجب چیز خوبی است و در آن زمان بود که احساس کردم، گمشده‌ام را پیدا کرده‌ام و پس از آن به طور کامل مشغول تحصیل در علوم دینی شدم و شب و روز خود را در مدرسه بودم و البته اینکه یک عالم دینی مانند آیت‌الله نورالدین حسینی به موقع قیام کند چنین کار ارزشمندی انجام دهد بسیار اثرگذار بوده و درس بسیار بزرگی است.

وی در این بخش از سخنان خود به موضوع مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: موضوع مدرک‌گرایی خودش به تنهایی کار خوبی است اما نباید اجازه دهیم که طلاب درس را برای فقط برای مدرک بخوانند زیرا علم برای علم بوده نه برای مدرک و این یکی از امتیازات حوزه علمیه است و خیلی از علما پرورش یافتند و دنبال مدرک نیز نبودند. از سوی دیگر یک الزاماتی در دوره ما ایجاد شده که علما و طلاب زمانی که می‌خواهند در دانشگاه یا حوزه علمیه تدریس کنند نیازمند مدرک هستند و اگر مدرک نداشته باشند کاری از آنان ساخته نیست و همین امر موجب شد تا بحث صدور مدرک را به تصویب برسانیم تا کسانی که در حوزه علمیه تحصیل می‌کنند مدرک دریافت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: هرچند که بحث مدرک‌گرایی به تصویب رسیده اما باید کاری کنیم که سنت حوزوی دگرگون نشود و علم برای علم باشد نه برای مدرک و این نکته‌ای است که تمامی مسئولان و اساتید حوزوی و طلاب نیز باید به آن توجه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تألیفات گسترده خود در حوزه مسائل دینی، به تفسیر نمونه که تألیف آن 15 سال طول کشیده است اشاره کرد و گفت: عده‌ای از دانشجویان و جوانان از من سوال می‌کردند که ما می‌خواهیم یک تفسیر به زبان روز در اختیار داشته باشیم و به نظر شما چه تفسیری از همه بهتر است و من هم که دیدم تفسیر آیت‌الله علامه طباطبایی بسیار پیچیده و مشکل بوده و به زبان روز نیست و جوانان هیچ تفسیری در اختیار ندارند که به زبان روز باشد، تصمیم گرفتم که یک تفسیر به زبان روز بنویسم و البته بسیاری از کتاب‌های من همین‌طور نوشته شد و زمانی که دیدم در یک حوزه‌ای خلاء داریم تصمیم گرفتم که کتابی در آن حوزه به نگارش درآورم.

وی در ادامه به آغاز تألیف تفسیر نمونه اشاره کرد و ادامه داد: در آغاز این کار 10 نفر از اساتید را دعوت کرده و کار را بین این 10 نفر تقسیم کردم و خودم نیز بر این کار نظارت داشتم که در نهایت جلد اول این تفسیر را آماده کردیم و زمانی که مشاهده کردم استقبال خوبی از جلد اول این تفسیر صورت گرفت این کار را جدی گرفته و تفسیر نمونه را جزو متن کارهای خود قرار دادم تا جایی که وقتی در تبعیدگاه بودم، تفسیر نمونه را جدی‌تر از هر زمان دیگر دنبال کردم و بخش زیادی از کار این تفسیر را در تبیعدگاه به پایان رساندم و در نهایت توانستیم تفسیر نمونه را طی 15 سال به پایان برسانیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی ویژگی‌های تفسیر نمونه اشاره کرد و گفت: این تفسیر ویژگی‌های بسیاری دارد مانند اینکه شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان از این تفسیر استفاده می‌کنند و اسلام را از طریق این تفسیر درک می‌کنند تا جایی که یکی از اساتید دانشگاه‌های کانادا گفت که من طرحی در جهت اسلام‌شناسی دارم که منبع آن تفسیر نمونه است.

وی با یادآوری اینکه برخی از مجلدات این تفسیر در زمانی نوشته شده که شاید جدیت لازم را نداشتیم، افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم یک تفسیر نمونه بنویسیم تفسیری می‌نویسیم که بسیار کامل‌تر از این تفسیر فعلی باشد زیرا در حال حاضر هر روز صبح که قرآن را می‌خوانم به نکات جدیدی برخورد می‌کنم و نگاه می‌کنم که چه مطالبی وجود دارد که تفسیر نمونه به آن اشاره نکرده‌ام و این مطالب را یادداشت می‌کنم تا شاید اگر وقت شد یک بازنگری در این تفسیر داشته باشیم و این یادداشت‌ها را مورد استفاده قرار دهم.

آیت‌‌الله مکارم شیرازی با عنوان این مطلب که قرآن منبع لایزال الهی است و هر چه در آن مطالعه کنیم باز هم کم است و فردای آن روز یک چیز تازه در آن پیدا می‌کنیم، اظهار کرد: انشاالله قصد دارم در صورت امکان تمامی موارد جدیدی که از قرآن یادداشت کرده‌ام را در تفسیر نمونه لحاظ کرده و یک بازنگری در برخی مطالب تفسیر داشته باشم.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به اهمیت اجرای فعالیت‌های قرآنی و اطلاع‌رسانی این فعالیت‌های قرآنی اختصاص داد و گفت: خبررسانی در موضوع قرآن مسئله‌ای است که همه مسلمانان به آن احتیاج دارند و قرآن حلقه اتصال بین جهان است و هر چه در این حوزه و برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی آن کار شود باز هم جای کار دارد و باید بحث اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی توسعه و گسترش بیشتری پیدا کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تکنولوژی‌های جدیدی که در جهان ایجاد شده، افزود: تکنولوژی همانند یک شمشیر دو دم است و کسانی که تولید می‌کنند مقید به این نیستند که در چه مسیری باشد و یک تکنولوژی به وجود آمده که گاهی خوب استفاده می‌شود و گاهی بد، که البته نحوه استفاده از این تکنولوژی نیازمند مدیریت است که این تکنولوژی مانند اینترنت، ماهواره و ... در چه کانالی سوق داده شود تا موثر واقع شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: به طور مثال ماهواره این امکان را دارد را که برخی شبکه‌ها را در آن حذف کرد و خانواده‌ها در صورتی که می‌بینند شبکه‌ای خوب نیست می‌توانند آن شبکه را از کانال‌های ماهواره حذف کنند.

وی با عنوان این مطلب که غربی‌ها دلشان می‌خواهد از این تکنولوژی‌ها برای تخریب افکار مسلمانان استفاده کنند، ادامه داد: دولتمردان، حوزه‌های علمیه، خانواده‌ها و ... باید کاری کنند که تکنولوژی در مسیر درست خود ادامه پیدا کند و اگر به هوش نباشیم آسیب‌های زیادی از تکنولوژی مانند ماهواره و اینترنت به جامعه ما و به ویژه نوجوانان و جوانان وارد خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مسئله بیداری اسلامی که در منطقه شکل گرفته، گفت: بیداری اسلامی مسئله مبارکی است که البته دوست و دشمن نیز قبول دارند که استارت آن و نقطه شروع آن از انقلاب اسلامی ایران بوده است و مسلمانان منطقه و جهان باید در این میان متحد و مومن باشند و در همه مسائل پیشرو و به هوش باشند تا این بیداری اسلامی به نتیجه قابل قبول برسد.

کد خبر 203653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز